Sveikas žarnynas – geros savijautos pagrindas, tai svarbu tiek trumpalaikei, tiek ilgalaikei sveikatos būklei, tad probiotikai – svarbu. Probiotikai yra gyvų naudingų bakterijų ir mielių, kurių yra žmogaus organizme, derinys. Kartais dėl įvairių priežasčių mums ima trūkti probiotikų. Dietologė, portalo „Goodness Me Nutrition“ įkūrėja Anna Manson aiškina, kas yra probiotikai ir kokie požymiai rodo, kad organizmui jų trūksta.

„Mūsų organizme gyvena trilijonai mikrobų, kuriuos sudaro bakterijos, grybeliai, parazitai ir virusai. Probiotikai – naudingos bakterijos“, – aiškina dietologė. Ji pridūrė, kad kiekvienas probiotikas daro skirtingą poveikį organizmui, todėl įvairiais atvejais reikia naudoti skirtingus probiotikų štamus. Svarbi ir dozė.

Kaip suprasti, kad organizmui trūksta probiotikų?

Pasak specialistės, tai – pilvo pūtimas, sustiprėjęs jautrumas maistui, nereguliarus tuštinimasis, pernelyg daug dujų. Galimos ir su virškinimu nesusijusios problemos: egzema, nusilpęs imunitetas, nerimas, prasta nuotaika. Kad ir kaip keistai skambėtų, visa tai irgi gali būti susiję su žarnyno bakterijomis.

„Žarnyno bakterijas naikina kai kurie vaistai (ypač antibiotikai), stresas, alkoholis, mažas ląstelienos kiekis racione, daug riebalų (keto dieta), – teigia A. Manson. – Antibiotikai naikina bakterinę infekciją, bet gali pakenkti ir žarnyno bakterijoms. Tokiu atveju vertėtų vartoti ir probiotikų, tik pirma pasitarkite su gydytoju.“ Probiotikai gali pagerinti žarnyno būklę, bet jų galima vartoti, norint pastiprinti organizmą įvairių ligų atveju, o ne ilgą laikotarpį.

A. Manson pabrėžia – virškinimo sutrikimai nebūtinai reiškia, kad reikia vartoti probiotikų. „Kartais pakanka peržvelgti savo racioną, subalansuoti riebalų, baltymų ir angliavandenių kiekį. Svarbūs veiksniai yra miegas, streso valdymas ir kasdienis mankštinimasis“, – pabrėžė specialistė.

Yra įvairių papildų su probiotikais – kapsulių, piliulių, miltelių ir skysčių. Dietologė įspėja – ne visi papildai yra kokybiški, kai kuriuos vartojant, bakterijos jau bus sunykusios. Papildų kokybę būtina pasiaiškinti, o pats geriausias būdas gauti reikalingų bakterijų – įtraukti į racioną probiotikų turinčių produktų.

Jogurtas ir kefyras

Jogurtas, kuriam yra gyvų bakterijų, – vienas iš populiariausių probiobtinių produktų. Ant pakuotės turi būti žodžiai „bio“ arba „gyvas“ – tokį jogurtą pirkite. Jį galima valgyti pusryčiams, įsidėjus linų sėmenų, uogų (galima ir šaldytų), riešutų. Kefyras irgi naudingas, tik jį pirkite riebų.

Misas

Misas – universalus komponentas, laikomas puikiu probiotikų šaltiniu, tad drąsiai pilkite miso į sriubą.

Augalinis maistas

Kasdien su maistu gaunant 30 g ląstelienos bus didelė nauda žarnynui. Be to, ląsteliena padeda kontroliuoti svorį. Valgykite daržovių, vaisių, ankštinių, riešutų ir kt. sėklų – tada žarnyno terpė bus įvairesnė, geriau funkcionuos virškinimo sistema, bus stipresnis imunitetas.

Fermentuoti produktai

Tam tikras kiekis probiotikų yra fermentuotuose produktuose – arbatos grybe, raugintuose kopūstuose, kimčiuose (fermentuotos daržovės su prieskoniais), fermentuotose sojos pupelėse. Kai kas gali būti lengvas užkandis, o rauginti kopūstai – pietų garnyras.

Daržovės

Naudingi ir rauginti agurkai, alyvuogės.