Apie tai „Alfas live“ laidoje jos vedėjas Alfas Ivanauskas kalbasi su maisto technologe, VšĮ „Sveikatai palankus“ vadove Raminta Bogušienė. Kuo įprasta dešimt minučių virta košė skiriasi nuo tos, kuri tampa valgoma vos užpylus ją karštu vandeniu? Kokios naudos gauna organizmas, kai per pietus suvalgome, regis, visai skanios sriubos iš pakelio? Šis straipsnis – apie tai.

Alfas Ivanauskas, Raminta Bogušienė

Kuo skiriasi įprasta, keletą minučių verdama košė ir ta, kurią užpylus karštu vandeniu kone iškart galima valgyti?

Šviežiai išsivirę paprastą košę, pagardinę ją alyvuogių aliejumi ar sviestu, patiekę su šviežiomis ar šaldytomis uogomis ar kitais kartais išvirę kartu su daržovėmis, turėsime sveikatai palankiausius pusryčius. Žinoma, net ir tokią košę galima sugadinti įdėjus per daug druskos ar cukraus. Taip pat nereikėtų pasiduoti norui košę šildyti. Rekomenduočiau jos išsivirti tiek, kiek suvalgome tą kartą.

Ar sveika kruopas užpilti iš vakaro, o ryte valgyti išbrinkusias?

Reikia stebėti savo organizmą. Bet kokiu atveju ryte valgyti šaltą košę nerekomenduočiau, nes košė turi suteikti šildomąjį efektą, jos pavalgę turime jausti ne tik sotumą, bet ir šilumą. Jautresnę virškinimo sistemą turintiems žmonėms iš vakaro užpiltas kruopas ryte patarčiau pilnai išvirti.

Taigi, kas yra ta užpilama košė? Kaip ji pagaminta, kad išbrinksta net neverdama?

Tokių košių visi ingredientai yra sausi, dehidratuoti. Pagrindinis tokios košės komponentas gali būti yra avižos, kurios yra palankios sveikatai, tačiau turime žinoti, kad šiuo atveju aviža yra smulkiai suskaldoma. Taigi kruopa tampa greito virimo dribsniais.

Kaip suprasti, kuri užpilama košė sveikatai palankiausia?

Alfas Ivanauskas


Pirmas palankumo sveikatai rodiklis – tai specialiu simboliu – rakto skylute pažymėta pakuotė. Šis simbolis reiškia, kad produkte yra mažiau druskos, cukraus ir daugiau skaidulinių medžiagų.
Ant pakuotės taip pat nurodyta gamintojo ir žaliavų kilmės šalis. Vartotojui gali būti svarbu, kad pagrindinė sudėtinė dalis būtų iš Lietuvos.

Užpilamų košių sudėtyje galime rasti įrašytą maisto priedą E621. Tai leistinas maisto priedas, bet jeigu galime rinktis be jo, rekomenduoju rinktis be jo, nes jis skatina suvalgyti daugiau - produktas atrodo skanesnis nei iš tikrųjų yra.

Vaikai renkasi spalvingas pakuotes. Vienose būna košės su braškėmis, kitose - su šokoladu. Kokią jūs rekomenduotumėte?

Siūlyčiau rinktis su braškėmis, nes tai reiškia, kad vaiko košėje vienu šaukšteliu cukraus bus mažiau. Visada rekomenduoju rinktis košę, kurioje yra daugiau pagrindinio komponento, pavyzdžiui, daugiau nei 55 proc. avižų. Tai rodo, kad produktas yra maistingas.
Siūlyčiau rinktis košę, ant kurios pakuotės – ne prekybos centro brendas, nes pastarosios dažniausiai būna su daug cukraus, desertinės.

Raminta Bogušienė

Ar sveika užpilamą košę valgyti kasdien?

Kasdien nerekomenduojama, tačiau keliaujant, ypač šaltuoju metų laiku, jeigu renkamasi tarp šokoladinio batonėlio ir užpilamos košės, rekomenduočiau rinktis košę, nes ji gana maistinga ir šilta.

Sriuba iš pakelio. Ką gauname tokią valgydami?

Tuščius angliavandenius, didelį kiekį riebalų – pastarųjų yra net apie 20 proc., iš jų didesnė dalis – sotieji riebalai, kurių mūsų mityboje turi būti mažiau nei nesočiųjų. Tokių sriubų sudėtyje nėra skaidulų, tačiau yra skonio ir kvapo stipriklių. Tai maistine prasme labai silpnas produktas, kurio vartoti nerekomenduočiau. Be to, druskos kiekis tokiose sriubose visada viršija 1 gramą 100 gramų produkto, bet jau ne sausos masės, o užpiltos.

Greitai paruošiami makaronai

Suvalgę tokios sriubos gauname pasitenkinimą, tačiau ir... nutukimo grėsmę. Beje, nutukimas yra mažiausia problema, kur kas didesnė problema – sveikatos ir gyvenimo kokybės sutrikdymas. Jeigu ta sriuba ir skani, tai dar nereiškia, kad ji yra organizmui naudinga. Valgydami tokį – visokių priedų prikimštą maistą, pamirštame tikro, gryno maisto skonį.

Didžiąją sriubų iš pakelio sudaro kviečiai, krakmolas, druska, skonio ir kvapo stiprikliai ir... hidrinti riebalai, kurie yra vadinamųjų transriebalų šaltinis. Jų mūsų mityboje turi būti nulis. Tai yra patys blogiausi maisto pramonės sukurti riebalai, siejami su mūsų laikų ligomis.

Be to, tai yra dažniausiai labai sūrus produktas, druskos kiekis viršija 1 g šimte gramų kiekį, su daug cukraus – maždaug net 33 g 100 g!

Net jeigu pažymėta, kad tai yra ekologiškas produktas, t. y. turime nepamiršti, kad jo maistingumas labai mažas. Tokiame produkte nėra nieko, dėl ko sotūs jaustumės ilgiau.

Raminta Bogušienė

Yra ir veganams skirtų sriubų iš pakelių. Gal jos geresnės?

Pažiūrėkime, kokia pagrindinė sudėtinė dalis. Kukurūzų krakmolas! Jos maistinė vertė panaši – nulinė, pasisotinti tokios suvalgius neįmanoma. Reikėtų išmokti virti sriubas patiems.

Gal verdant patiems galima naudoti sultinio kubelį ar pagardinti universaliais prieskoniais?

Nerekomenduočiau druską pirkti brangiai. Druską pirkime atskirai, prieskonius ir žoleles – taip pat ir atskirai jais gardinkime sriubą.

Kas sudaro sultinio kubelį? Apie 40–50 proc. jo sudaro druska. Virdami sriubą su sultinio kubeliu, dažnai žmonės ją persūdo, nes papildomai dar įberia druskos. Kubelyje taip pat yra palmių riebalų, aromato ir skonio stipriklių, krakmolo, cukraus, aliejaus, kvapiųjų medžiagų ir kitų ingredientų. Trumpai tariant: sultinį sriubai virkite patys – mėsos pagrindu.