Būtent tokios teorijos laikosi šveicarų psichiatro, analitinės psichologijos pradininko Carlo Gustavo Jungo pasekėjai. Jis tvirtino, kad asmenines savybes žmogus įgyja ne auklėjamas ar kaupdamas asmeninę patirtį, bet paveldėdamas jas iš ankstesnių kartų. Mes ne įgyjame savo bruožus, bet tik išvystome tuos, kurie jau slypi mūsų viduje. Tai, kaip mes elgiamės tam tikroje situacijoje ar reaguojame į tam tikrus įvykius, jau yra užprogramuota mūsų viduje.

Šie savybių rinkiniai, C. G. Jungo nuomone, funkcionuoja archetipų pavidalu. Archetipai, anot jo, yra baziniai vaizdiniai, kurie saugomi kolektyvinėje pasąmonėje. Jie glūdi kiekviename žmoguje, nepriklausomai nuo jo gimimo laiko, tautybės, išsilavinimo ir tikėjimo. Jie tiesiog yra, norime mes to, ar ne. Archetipiniai vaizdiniai dažnai pasireiškia sapnuose, daro mums įtaką ypatingose situacijose, o jų bruožai aptinkami mituose ir visų tautų pasakose.

Pašaukimas: deivė

Susieti archetipinius vaizdinius su Senovės Graikijos mitų dievais ir deivėmis mėgino ne vienas mokslininkas. Tačiau daugiausia šioje srityje nuveikė Jungo mokyklos psichologė, profesorė Jean Shinoda Bolen iš Kalifornijos universiteteo San Franciske, parašiusi knygas „The Tao of Psychology“ („Psichologijos kelias“) ir „Goddesses in Every Woman“ („Deivės kiekvienos moters viduje“).

Pastarojoje knygoje ji teigia, kad moters asmenybė yra įvairialypė, kad ji negali paklūsti vieninteliam teisingam modeliui ar elgesio schemai.

„Žinojimas, kad kiekvienoje iš mūsų slypi deivė, reiškia prieš moterį atsiveriančią naują pažinimo teritoriją, - rašo J.Sh. Bolen. - Kai tik ji išsiaiškina, kokia deivė slypi jos viduje, kaip vedanti vidinė jėga, iš karto pradeda geriau save suprasti“.

Psichologė išskyrė septynis moteriškus archetipus, kuriuos atitinka septynios Senovės Graikijos deivės. Tačiau nebandykite save priskirti tik kuriam nors vienam tipui: mumyse slypi visų tipų bruožai. Tiesa, ne visi pasireiškia vienu metu. Viskas priklauso nuo vaidmens. Jeigu šiuo metu jūs esate darbščioji Atėnė, išminties ir amatų deivė, užimate aukštas pareigas ir esate atsakinga už visą biurą, tai nereiškia, kad tokia liksite visada. Kas žino, galbūt netrukus koks Apolonas jums taip susuks galvą, kad jūs virsite gražiąja Afrodite?

Puikusis septynetas

Deivių, sutinkamų mituose, yra daugybė. Tačiau archetipams J. S. Bolen panaudojo tik septynias. Kiekviena deivė turi savo ir stipriąsias, ir silpnąsias puses. Kiekviena iš jų tūno moters viduje, o kai kuri nors iš jų sumanys pasireikšti, jums reikės būti tam pasiruošus.

Artemidė

Ši medžioklės deivė pasižymi tikslo siekimu, joje stipriai išreikštas rungtyniavimo pradas, ji pasiryžusi pirmauti ir nugalėti. Moteris, kurioje išvystytas Artemidės archetipas, visada siekia įgyvendinti savo principus, ji tvirtai žino, ko nori, ir kaip siekti tikslo. Silpnosios pusės: vienatvė. Moteris Artemidė labiau linkusi su vyrais bičiuliautis, negu juos įsimylėti. Ją gąsdina prieraišumas. Ji nemėgsta silpnų žmonių, tačiau stiprūs vyrai jos vengia, nors ja ir žavisi.

Atėnė

Išminties ir karo deivė, didvyrių globėja, logikos ir tvarkos įsikūnijimas. Moterys, kuriose dominuoja šis tipas, būna tobulos vadovės. Jos yra ramios, moka pasiekti savo tikslų, įvertindamos savo klaidų patirtį ir iškeldamos naujus tikslus. Be to, jos visai nepasižymi emociniais sprogimais. Tai trukdo joms rasti bendrą kalbą su moterimis, tačiau su vyrais jos sutaria puikiai. Silpnosios pusės: susikaustymas emocijų srityje. Atėnė yra pripratusi visada kontroliuoti save ir neleidžia sau atsipalaiduoti, dėl to patiria stresą, kai įvykiai pasisuka jausmų link.

Hestija

Jeigu pirmosios dvi deivės sėkmingai bendradarbiauja su išoriniu pasauliu, tai namų židinio deivei Hestijai daug svarbesnis yra vidinis pasaulis. Moteris, susitelkusi į savo vidinį pasaulį, puikiai jaučiasi, būdama viena ir netrokšta susirasti tūkstančio draugų. Ji moka išklausyti, su ja būna ramu ir jauku. Tačiau bendravimo su ja džiaugsmą ji dovanoja nedaugeliui. Silpnosios pusės: nemokėjimas ir nenoras bendrauti su žmonėmis trukdo jai ne tik pilnai realizuoti save, bet ir susipažinti su vyrais bei moterimis, kurie gali būti jai įdomūs, bendrauti su jais, užmegzti draugystę.

Hera

Tai ideali žmona ir laimingas vyras, kuris taps jos sutuoktiniu! Jis taps jai Visatos centru: netgi vaikai jai nereikš tiek daug, kiek vyras. Baisiausia jai – likti vienai, todėl tekėdama už vyro ji saugos santuoką, net jei sutuoktinis atskleis ne pačius geriausius savo bruožus. Silpnosios pusės: pernelyg didelis dėmesys išorei. Būna, kad ji nusprendžia tekėti už vyro, kuris atrodo pats stipriausias, atsakingiausias, protingiausias ir nuoširdžiausias. Tačiau tikrąjį jo veidą pamato per vėlai, kai jau nieko negalima pakeisti. 

Demetra

Tai moteris – motina, net jei ji neturi vaikų. Tokios moters sugebėjimas globoti ir rūpintis pasireiškia bendraujant su draugėmis, giminaičiais ar gyvūnais. Tai ištikima draugė, visada pasiruošusi atskubėti į pagalbą. Su vyrais Demetra elgiasi kaip su vaikais: pasirūpinti jais ji moka geriausiai iš visų. Silpnosios pusės: draugystė su draugėmis kartais perauga į priklausomybę, ypač tuo atveju, jei bičiulė „palieka lizdą“. Su vyrais blogiau: tie, kam reikia Demetros pagalbos, nesugeba palaikyti santykių.

Persefonė

Tai tyli, priklausanti nuo svetimos nuomonės Demetros dukra. Persefonė nežino, ko nori, dėl nieko neapsisprendžia, prieš tai nepaklaususi, ką mano kiti. Ji lengvai pasiduoda aplinkinių nuomonei. Periodus, kai tenka apsispręsti dėl savo ateities, patiria kiekviena moteris, tačiau Persefonės atveju jie užsitęsia. Silpnosios pusės: nesugebėjimas pasakyti „ne“. Dėl šios priežasties tokios moterys visą gyvenimą ieško „vedlio“. Ji pasiduoda bet kokioms įtakoms, įskaitant ir kvailas.

Afroditė

Tai meilės deivė, neapsiribojanti santykiais tik su vienu vyru. Ji pati renkasi mylimuosius, ji jausminga ir trokštama, tikras seksualumo įsikūnijimas. Turbūt kiekviena pagalvos: jei norėtųsi kuo būti, tai Afrodite. Ji nesivaržydama reiškia emocijas ir troškimus, nejaučia kaltės jausmo ir niekada netampa suvedžiotojų auka. Tačiau ji atvira neištikimybei.

Silpnosios pusės: begalinė meilė sau gali būti puiki savybė, kai vertiname ir gerbiame kitus. Tačiau moterims Afroditėms būtent to ir trūksta. Jos įsiunta, jei vyrai pasirenka ne ją ir tuomet jos grožio jėga tampa destruktyvi. Afroditėms vertėtų išmokti objektyvumo, jeigu jos nori apsisaugoti nuo neigiamos savo jausmų galios.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (12)