Jau daugiau nei prieš šimtą metų buvo suprastas ryšys tarp mitybos ir sveikatos, mitybos terapijos taikytos gydant įvairias ligas. Pavyzdžiui, Ketogeninė dieta 1920 m. pradėta sėkmingai taikyti vaikų epilepsijos gydymui. Suprasta, kad tinkamai mitybos terapija gydo net ir tokias ligas kaip Krono liga. Galima ne tik sumažinti uždegimą, bet net ir pasiekti ligos remisiją. Plačiausiai ištirta dietinė terapija – Enterinės mitybos terapija, kuri parodė net 80 proc. veiksmingumą.

1920-aisiais metais buvo sukurta Specifinė angliavandenių dieta. Specifinė angliavandenių dietą yra subalansuota dieta be grūdų, cukraus ir laktozės. Celiakijos gydymui ją sukūrė pediatras S. Hass. Ši dieta prisiminta 1987-aisiais, kuomet E. Gottschall parašė knygą „Užburtojo rato nutraukimas: žarnyno sveikata per dietą“ (angl. Breaking the Vicious Cycle: Intestinal Health Through Diet). E. Gottschall knygą įkvėpė jos duktė. Idėja rašyti knygą paskatino tai, kad taikant Specifinę angliavandenių dietą sparčiai gerėjo dukters, kuri sirgo uždegimine žarnyno liga (angl. inflammatory bowel disease), sveikata. Šiandien jau galime rasti daugybę straipsnių ir tyrimų apie tai, kaip pagerėjo ir kitų uždegimine žarnyno liga sirgusių žmonių sveikata, kurie taikė Specifinę angliavandenių dietą.

1970-aisiais dienos šviesą išvydo Paleo dieta (dar vadinama akmens amžiaus ar urvinio žmogaus dieta), kuri eliminuoja grūdus, ankštinius, cukrų, rafinuotus aliejus ir visus perdirbtus produktus.

Moksliniai tyrimai apie mitybos terapijų taikymo ir sveikatos sąsajas nėra labai gausūs. Jų daugiau atsiranda pastaraisiais metais. Pavyzdžiui, tyrimų apie Autoimuninės mitybos protokolo (angl. The Autoimmune Protocol, AIP diet) taikymą duomenys rodo, kad net tokios ligos, kaip Krono liga (tai lėtinė žarnyno liga, kuri pažeidžia paviršinių bei giliųjų žarnų sienelių sluoksnius) ar Opinis kolitas (lėtinis storosios žarnos uždegimas, kuris sukelia paviršinių gleivinės opų atsiradimą), gali būti suvaldytos, pasiekta remisija, sumažėti ligos simptomai. Mokslininkų G. Gauree, K. Namee , G. Sirisha ir kt. 2017 metais atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad, taikant autoimuninę dietą, ligų remisija jau po 6 savaičių buvo pasiekta 73 proc. tiriamųjų. Pakeitus mitybą sumažėjo uždegiminiai procesai, ligos tapo kontroliuojamos.

Foto: Shutterstock

Kitą tyrimą 2019 metais atliko mokslininkai Abbott R., Sadowski A., Alt A. Buvo tiriamos mitybos ir Hašimoto tiroidito sąsajos. 17 sergančių moterų 10 savaičių laikėsi autoimuninės mitybos. Po šio laikotarpio pagerėjo tiriamųjų psichinė ir fizinė sveikata, padidėjo gyvybingumas, pagerėjo bendra savijauta.

Aptarus įvairias mitybos teorijas ir kryptis, išanalizavus jų dedamąsias, galima teigti, kad visas jas vienija bendra kryptis – cukraus ribojimas. Cukraus ribojimas – tai ne tik pridėtinio cukraus, bet ir visų produktų, organizme veikiančių staigius cukraus lygio kraujyje svyravimus eliminavimas. Tai tokie produktai kaip pridėtinis cukrus, perdirbtas maistas, baltosios bulvės, rafinuoti grūdai, jų produktai ir kt.

Cukrus, staigūs insulino šuoliai, turi neigiamos įtakos žmogaus mikrobiomui. Mikrobioma – tai organizme gyvenančių mikroorganizmų visuma. Mikroorganizmai saugo nuo infekcijų, virškina maistą, sintetina fermentus ir atlieka daugelį kitų funkcijų. Mikrobiomo pusiausvyra yra žmogaus sveikatos pagrindas.

Daktaras Raphael Kellman yra vienas pirmųjų specialistų, kurie kalba apie mikrobiomo svarbą. Baigęs Alberto Einsteino medicinos koledžą, sujungė funkcinį ir holistinį požiūrį. Daktaras nurodo, kad daugelis sveikatos sutrikimo simptomų, tokių kaip aknė, depresija, nuovargis, galvos skausmai, aukštas kraujo spaudimas, sąnarių skausmas ar uždegimas yra išbalansuoto mikrobiomo pasekmės. Tarp bendros sveikatos ir mikrobiomo egzistuoja glaudus tiesioginis ryšys. Todėl visada reikia atsižvelgti į visumą, o ne pradėti gydyti tik simptomus.

Daktaras Raphael Kellman daugelį metų skyrė medicinos tyrimams, išleido knygą apie mikrobiomo dietą. Dieta skatina naudingų žarnyno bakterijų augimą. Būtent nuo jų priklauso žmogaus sveikata, imuninės sistemos veikla, medžiagų apykaita ir daugelis kitų funkcijų.

Mikrobiomo dieta susideda iš trijų dalių. Pirmosios dvi trunka septynias savaites. Paskutinioji – subalansuota ilgalaikei perspektyvai.

Pirmas tris savaites rekomenduojama vengti šių produktų:

– visų grūdų ir glitimo;

– kiaušinių ir pieno produktų (išskyrus sviestą ir ghi sviestą);

– perdirbtų produktų, maisto priedų ir kepto maisto;

– hidrintų riebalų;

– sojos, žemės riešutų ir ankštinių (išskyrus avinžirnius ir lęšius);

– žuvies, kuri turi didelį gyvsidabrio kiekį;

– cukraus, sirupų ir saldiklių;

– džiovintų vaisių ir vaisių sulčių;

– krakmolingų vaisių ir daržovių (bananai, bulvės, kukurūzai, žirniai);

– mielių ir maisto gaminių su mielėmis;

– taip pat hormonų, antibiotikų, nesteroidinių vaistų nuo uždegimo, protonų pompos inhibitorių.

Vadinasi, mikrobiomo dieta trims savaitėms eliminuoja krakmolingus vaisius ir daržoves, džiovintus vaisus, vaisių sultis, grūdus, glitimą, kiaušinius, kai kuriuos pieno produktus, kai kurias žuvis, cukrų ir visą perdirbtą maistą.

Šiuo trijų savaičių laikotarpiu rekomenduojama valgyti:

Foto: Shutterstock


– laukinę žuvį ir organiškai užaugintą mėsą;

– raugintas daržoves;

– nekrakmolingas daržoves (morkos, svogūnai, česnakai, ridikėliai, salotos, žiediniai kopūstai ir kt.);

– nekrakmolingus vaisius ir uogas (avokadai, vyšnios, kiviai, obuoliai, greipfrutai, apelsinai, kokosai ir kt.);

– sėklas, riešutus ir jų sviestus (išskyrus žemės riešutų);

– nerafinuotus aliejus;

– avinžirnius ir lęšius;

– žoleles ir prieskonius be maistinių priedų;

– rekomenduojami papildai (cinkas, vitaminas D, berberinas, greipfrutų sėklų ekstraktas, raudonėlių aliejus, probiotikai);

– pagrindinių valgių metu rekomenduojama vartoti papildus virškinimui su virškinimo enzimais arba šaukštelį nefiltruoto obuolių sidro acto, skiesto vandeniu.

Antrajame etape, kuris trunka keturias savaites į mitybą galima grąžinti avių, ožkų pieną ir kefyrą, laisvai laikomų vištų kiaušinius, grūdus be glitimo, saldžias bulves ir ankštinius. Glitimas, rafinuoti grūdai, cukrus, baltos bulvės nėra grąžinami į racioną.

Trečiojo etapo metu palaikomo pirmojo ir antrojo etapo rezultatai. Daktaras Raphael Kellman rekomenduoja vengti maisto produktų, kurie žaloja žarnyno florą ir vientisumą.

Gera sveikata priklauso nuo sveiko žarnyno. Sveikas žarnynas – nuo įpročių, mitybos, gyvensenos. Keisdami mitybos įpročius galime daryti teigiamą įtaką savo sveikatai per žarnyną. Žarnynui kenkia cukrus ir visi aukšto glikeminio indekso produktai, kurie skatina staigius cukraus lygio kraujyje svyravimus. Ypač rekomenduojama vengti cukraus, perdirbto maisto, rafinuotų grūdų ir jų produktų. Kasdien į dienos maisto racioną įtraukti šviežių vaisių ir uogų, žalumynų, daržovių, raugintų produktų.