„Mes, gydytojai, turintys stiprų pasirengimą, žinias ir autoritetą, labai dažnai išsiskiriame užkelta saviverte, kuri trukdo mums pripažinti, kad mes neteisūs. Tame ir slypi visa esmė. Aš atvirai prisipažįstu, kad esu neteisus. Kaip kardiochirurgas su 25 metų patirtimi, atlikęs daugiau kaip penkis tūkstančius atvirų širdies operacijų, šiandien pasistengsiu ištaisyti klaidą, susijusią su vienu medicinos ir mokslo faktu.

Ilgus metus buvau mokomas kartu su kitais garsiais gydytojais, kurie šiandien „kuria mediciną“. Publikuodami straipsnius mokslinėje literatūroje, nuolat dalyvaudami seminaruose, mes nepaliovėme tvirtinti, kad širdies ligos tėra padidėjusio cholesterolio kiekio kraujyje rezultatas.

Vienintele priimtina terapija buvo vaistų cholesteoliui mažinti išrašymas ir dietos, griežtai ribojančios riebalų vartojimą. Mitybos koregavimas, tikinome mes, turi sumažinti cholesterolio kiekį ir užkardyti širdies ligas. Nukrypimai nuo šių rekomendacijų buvo laikomi erezija arba gydytojo aplaidumo rezultatu.

Visa tai neveikia!

Visos šios rekomendacijos jau nebelaikomos mokslu ir tyrimais pagrįstomis. Prieš kelerius metus buvo padarytas atradimas: tikroji širdies į kraujagyslių ir širdies ligų priežastis yra arterijų sienelės uždegimas. Palaipsniui šis atradimas keičia kovos su širdies ir kitų lėtinių ligų koncepciją.

Nuo senų laikų taikomos dietologų rekomendacijos lėmė tai, kad išplito nutukimo ir diabeto epidemija, kurios padariniai mirtingumo, žmonių kančių ir sunkių ekonominių padarinių požiūriu pranoksta bet kokį marą.

Kraujagyslės
Foto: Shutterstock

Nepaisant to, kad 25 procentai JAV gyventojų vartoja brangiai kainuojančius statino preparatus, nepaisant to, kad mes sumažinome riebalų kiekį savo racione, amerikiečių, kurie mirs šiais metais nuo širdies ir kraujagyslių ligų, procentas aukštesnis nei bet kada anksčiau.

Amerikos širdies asociacijos statistika rodo, kad 75 milijonai amerikiečių šiuo metu kenčia nuo širdies ir kraujagyslių ligų, 20 milijonų serga diabetu ir 57 milijonų turi prediabetą. Šios ligos sulig kiekvienais metais „jaunėja“.

Paprasčiau sakant, jeigu organizme nėra uždegimo, cholesterolis jokiu būdu negali kauptis ant kraujagyslių sienelių ir sukelti širdies ligas ir insultą. Jeigu uždegimo nėra, cholesterolis laisvai cirkuliuoja organizme, kaip gamtos buvo iš pat pradžių ir sumanyta. Būtent uždegimas ir lemia cholesterolio kaupimąsi.

Uždegimas nėra kažkas neįprasto – tai viso labo natūrali organizmo apsauga nuo išorinių „priešų“, tokių kaip bakterijos, toksinai ar virusai. Uždegimo ciklas idealiai apsaugo jūsų organizmą nuo bakterinių ir virusinių užgrobėjų. Juo labiau, jei mes nuolat organizmą leidžiame paveikti toksinams arba valgome produktus, kurių apdoroti jis negali, kyla būklė, kuri vadinama lėtiniu uždegimu.

Lėtinis uždegimas toks pat kenksmingas, kaip ir ūminis uždegimas

Koks protingas žmogus sąmoningai vartos maisto produktus ar kitas medžiagas, kurios traumuoja organizmą? Galbūt rūkantieji, tačiau bent jau jie tai pasirenka sąmoningai. Likusieji paprasčiausiai laikosi rekomendacijų ir plačiai propaguojamų dietų su mažu riebalų ir angliavandenių kiekiu, neįtardami, kad taip mes daug kartų traumuojame savo kraujagysles. Šios pasikartojančios traumos provokuoja lėtinį uždegimą, kuris, savo ruožtu, sukelia širdies ligas, insultą, diabetą ir nutukimą.

Leiskite man pasikartoti: mūsų kraujagyslių traumos ir uždegimas sukelti daugelį metų tradicinės medicinos rekomenduojamos dietos, kurioje mažai riebalų.

Tad kokios pagrindinės lėtinio uždegimo priežastys? Trumpai tariant, tai perteklinis daug paprastų neapdorotų angliavandenių (tai cukrus, miltai ir jų gaminiai) turinčių produktų vartojimas, taip pat perteklinis daugelyje perdirbtų maisto produktų esančių augalinių riebalų omega-6, tokių kaip sojos, kukurūzų ir saulėgrąžų, vartojimas.

Raskite minutę ir pažiūrėkite, kas nutiks, jeigu kažkiek laiko aštriu šepetėliu trinsite švelnią odą, kol ji taps visiškai raudona ir atsiras mėlynės. Įsivaizduokite, kad jūs tai darote kelis kartus per dieną penkerius metus iš eilės. Jeigu galėtumėte iškęsti šį skausmą, prasidėtų kraujavimas, pažeistos zonos patinimas ir kiekvieną kartą sužalojimas tik didėtų. Tai puikus būdas vizualizuoti uždegiminį procesą, kuris galimai vyksta jūsų organizme jau dabar.

Nepriklausomai nuo to, kur vyksta uždegiminis procesas, išorėje ar viduje, jis vyksta taip pat. Aš mačiau tūkstančius arterijų iš vidaus. Serganti arterija atrodo taip, tarsi kažkas paėmė šepetį ir nuolat trynė arterijų sieneles. Kelis kartus per dieną, kiekvieną dieną mes valgome produktus, kurie sukelia nedideles traumas, kurios vėliau virsta rimtesnėmis traumomis, kol galiausiai mūsų organizmas būna priverstas nuolat ir dėsningai reaguoti uždegimo būdu.

Kai mėgaujamės saldžios bandelės skoniu, mūsų organizmas reaguoja nerimu, tarsi pasirodytų užgrobėjas iš užjūrių ir paskelbtų karą. Šešis dešimtmečius amerikiečių dietos pagrindu buvo produktai su pertekliniu cukraus ir paprastųjų angliavandenių kiekiu, taip pat produktai, perdirbti taip, kad ilgai laikytųsi omega-6 riebalai. Šie produktai lėtai visus nuodija.

Kaip saldi bandelė gali sukelti uždegimą, kuris paverčia mus ligoniais?

Foto: Shutterstock


Įsivaizduokite, kad ant klaviatūros pasipylė sirupas, ir pamatysite, kas vyksta ląstelės viduje. Kai vartojame paprastuosius angliavandenius, tokius kaip cukrus, cukraus kiekis kraujyje greitai pakyla. Reaguodama į tai, kasa išskiria insuliną, kurio pagrindinis tikslas – pernešti cukrų į kiekvieną ląstelę, kurioje jis kaupiamas energijai gaminti. Jeigu ląstelė užpildyta ir gliukozės jai nereikia, kad išvengtų perteklinio cukraus kaupimosi, ji nedalyvauja procese. Kai jūsų pilnos ląstelės atmeta perteklinę gliukozę, cukraus kiekis kraujyje pakyla, pagaminama vis daugiau insulino ir gliukozė virsta riebalų sankaupomis.

Kaip visa tai susiję su uždegimu? Cukraus kiekis kraujyje turi itin siaurą diapazoną. Papildomos cukraus molekulės prisitvirtina prie įvairių baltymų, kurie, savo ruožtu, pažeidžia kraujagyslės sieneles. Šis pasikartojantis pažeidimas virsta uždegimu. Kai jūs cukraus kiekį kraujyje pakeliate kelis kartus per dieną ir tai kartojasi kasdien, atsiranda toks pat efektas, tarsi šlifavimo popieriumi trintumėte trapias kraujagyslių sieneles.

Nors jūs to negalite matyti, patikinu jus, kad tai yra būtent taip. Per 25 metus mačiau tai daugiau kaip pas penkis tūkstančius pacientų, kuriuos operavau, ir visiems jiems būdinga vienas ir tas pats – arterijų uždegimas.

Bet sugrįžkime prie saldžios bandelės. Šis iš pažiūros nekaltas skanėstas turi ne tik cukraus: bandelę kepant naudojamas vienas iš daugelio omega-6 aliejų, pavyzdžiui, sojų. Bulvių traškučiai ar skrudintos bulvytės mirkomos sojų aliejuje; perdirbti produktai gaminami naudojant omega-6 tam, kad prailgėtų jų galiojimo laikas. Nepaisant to, kad omega-6 turi didelę reikšmę organizmui – jie yra kiekvienos ląstelės membranos dalimi, kontroliuojančia viską, kas patenka į ląstelę ir iš jos išeina – jie turi būti teisingoje pusiausvyroje su omega-3.

Jeigu pusiausvyra pereina į omega-6 pusę, ląstelės membrana gamina chemines medžiagas, vadinamas citocinais, kurie tiesiogiai iššaukia uždegimą.

Šiandien Amerikoje egzistuojantis mitybos racionas pasižymi ypatingu šių dviejų riebalų disbalansu. Jis svyruoja diapazone nuo 15:1 iki 30:1 ar net daugiau omega-6 naudai. Tai sukuria sąlygas atsirasti milžiniškam citocinų kiekiui, kas sukelia uždegimą. Optimalus ir sveikas šių riebalų santykis – 3:1.

Kas dar blogiau, antsvoris, kurį įgyjate, valgydami šiuos produktus, sukuria perkrautas riebalų ląsteles. Jos išskiria didelį kiekį prouždegiminių cheminių medžiagų, kurios dar labiau padidina didelio cukraus kiekio kraujyje padarytą žalą. Nuo saldžios bandelės prasidėjęs procesas su laiku virsta užburtu ratu, kuris provokuoja širdies ligas, aukštą kraujo spaudimą, diabetą ir, galiausiai, Alzheimerio ligą, o uždegiminis procesas niekur nedingsta…

Kuo daugiau gatavų ir perdirbtų maisto produktų vartojame, tuo stipriau diena iš dienos po truputį provokuojame uždegimą.

Žmogaus organizmas negali apdoroti produktų, prisotintų cukraus ir pagamintų ant aliejaus, kuriame gausu omega-6 – jis paprasčiausiai tam nesutvertas.

Antsvoris, asociatyvi nuotr.
Foto: Shutterstock

Egzistuoja tik vienas uždegimo panaikinimo būdas ir tai yra perėjimas prie natūralių produktų vartojimo. Norėdami užsiauginti raumenų masę, valgykite daugiau baltymų. Rinkitės sudėtingus angliavandenius, tokius kaip ryškiaspalviai vaisiai ir daržovės. Ribokite ar visiškai išbraukite iš raciono uždegimą sukeliančius omega-6 riebalus, tokius kaip kukurūzų ar sojų aliejus, ir su jais pagamintų perdirbtų maisto produktų.

Vienas valgomasis šaukštas kukurūzų aliejaus turi 7280 miligramų omega-6; sojos aliejuje yra 6940 miligramų omega-6. Todėl vietoj jų naudokite alyvuogių aliejų ar sviestą, pagamintą iš augaliniu maistu šertos karvės pieno.

Gyvūninės kilmės riebaluose yra mažiau nei 20 procentų omega-6, todėl kur kas mažiau tikėtina, kad jie gali sukelti uždegimą, nei tariamai sveiki aliejai su žyma „polinesotieji“. Pamirškite „mokslą“, kurį jums kalė į galvą ilgus dešimtmečius. Mokslas, kuris tvirtina, kad sotieji riebalai patys savaime sukelia širdies ligas, apskritai nėra mokslas. Mokslas, kuris tvirtina, kad sotieji riebalai didina cholesterolio kiekį kraujyje, taip pat labai silpnas. Kadangi dabar mes žinome, kad cholesterolis nėra širdies ir kraujagyslių ligų priežastis. Nerimas dėl santykinai prisotintų riebalų yra dar didesnis absurdas.

Cholesterolio teorija lėmė rekomendacijas vartoti liesus ar mažai riebalų turinčius produktus, kas, savo ruožtu, paskatinto sukurti tuos produktus, kurie šiuo metu ir sukelia uždegimo epidemiją.

Pirmaujanti medicina padarė siaubingą klaidą, patarinėdama žmonėms atsisakyti sočiųjų riebalų ir vietoj jų rinktis produktus su dideliu omega-6 riebalų kiekiu. Dabar mes susidūrėme su arterinio uždegimo epidemija, kuri sukelia širdies ligas.

Todėl geriausia rinktis natūralius produktus, kuriuos naudojo mūsų močiutės, o ne tuos, kuriuos mūsų mamos pirko fabrikinio maisto prekių parduotuvėse. Iš raciono išbraukdami „uždegiminius“ produktus ir įtraukdami į jį būtinas maistines medžiagas iš šviežių neapdorotų maisto produktų, jūs pradedate kovoti su žala, kurią ilgus metus jūsų arterijoms ir visam organizmui darė įprasta amerikietiška dieta.“

*Gydytojas Dwightas Lundellas praeityje vadovavo Mesos (Arizono valstija) ligoninės „Banner Heart Hospital“ chirurgijos skyriui. Tame pačiame mieste buvo ir jo privati klinika „Cardiac Care Center“. Neseniai gydytojas D. Lundellas paliko chirurgiją, norėdamas susitelkti į širdies ir kraujagyslių ligų gydymą dietos terapijos būdu. Jis taip pat yra knygų „The Cure for Heart Disease: Truth Will Save a Nation“ ir „The Great Cholesterol Lie“ autorius.