Kaip rašo „The Daily Mail“, geležis itin svarbi energijai generuoti, nes būtent ji atsakinga už raudonųjų kraujo kūnelių gebėjimą paskirstyti deguonį po visą kūną. Taigi nieko keisto, kad dėl nuolat organizmo patiriamo geležies trūkumo susiduriama su neįveikiamu nuovargiu. Blyškumas, oro trūkumas ir širdies dūžių garsas – tai dar keli geležies trūkumo požymiai.

Vis dėlto egzistuoja daug daugiau kitų kūno siunčiamų ženklų, rodančių, kad jums trūksta geležies. Tais atvejais, kai trūksta geležies, vargina galvos skausmas, galvos svaigimas ir spengimas ausyse, plaukų slinkimas, šąla rankos ir kojos, sudėtinga nuryti maistą, kankina niežulys, miego sutrikimai, apetito trūkumas, pilvo skausmai, ant liežuvio atsiranda skaudulių, jis tampa pernelyg lygus, nerimą kelia itin trapūs ar šaukšto formos nagai.

Geležies nepakankamumas – dažniausiai fiksuojama maistingųjų medžiagų trūkumo problema Jungtinėje Karalystėje (JK). Mokslininkų atliktas tyrimas parodė, kad 46 proc. mergaičių ir beveik kas ketvirta moteris geležies vartoja nepakankamai. Įdomu pastebėti, kad leidinyje „Network Health Dietitians“ publikuoto tyrimo rezultatai atskleidė dar vieną su padidinta šios problemos rizika susijusią žmonių grupę – tai sporto klubų gerbėjai ir sporto entuziastai.

Tyrimas liudija, kad kas trečios atletės organizme geležies atsargos tokios mažos, kad joms kyla itin didelė mažakraujystės rizika, o trims iš penkių atlečių (60 proc.) fiksuojamas geležies atsargų nebuvimas, o tai yra pirmasis geležies nepakankamumo etapas. Esminis sportuojančiųjų tikslas – padidinti maksimalaus deguonies suvartojimo (VO2 max) testo rezultatą, kuris atspindi kardiorespiratorinę ištvermę ir aerobinę būklę. Svarbu žinoti, kad gerų rezultatų tikėtis neverta, jei suvartojamos geležies kiekis nėra optimalus. Geležies trūkumas riboja deguonies paskirstymą organizme ir užkerta kelią įspūdingiems rezultatams pasiekti.

Raudona mėsa – vienas tinkamiausių geležies šaltinių. Pavyzdžiui, suvalgius jautienos kepsnį geležies gaunama tris kartus daugiau, nei pavalgius vištienos, ir 250 proc. daugiau nei iš brokolių. Be to, raudonoje mėsoje esanti geležis lengviau įsisavinama nei ta, kurios gaunama iš augalinės kilmės produktų.

Patarimai norintiems vartoti pakankamai geležies:

  • 4-5 kartus per savaitę vartokite raudonos mėsos;
  • paspartinkite geležies įsisavinimo procesą kartu su raudona mėsa vartodami vaisių sulčių;
  • valgydami raudonos mėsos vartokite ir žalių lapinių daržovių.
  • Patarimai aktyvaus gyvenimo gerbėjams:
  • dažnai sportuojančios moterys turėtų įsitikinti, ar jų mitybos racione yra pakankamai geležies, ir reguliariai tikrinti organizmo turimas geležies atsargas;
  • stenkitės per savaitę suvartoti 500 g raudonos mėsos.

Netikėti faktai apie geležį

Kasdien suvartojame apytiksliai tiek pat geležies, kiek jos pasišalina kartu su negyvos odos ląstelėmis.
Vidutiniškai 10-30 proc. organizmo pasisavinamos geležies gaunama hemo geležies pavidalu.
Šios rūšies geležis organizmo pasisavinama apie tris kartus geriau nei geležis, gaunama iš augalinės kilmės šaltinių ar specialių padidintą geležies kiekį turinčių produktų.
Geležies atsargoms neigiamą poveikį daro uždegimai ir infekcijos.
Geležies trūkumas siejamas su kognityvine disfunkcija, prasta temperatūros kontrole ir imuniteto nusilpimu.

Geležies nepakankamumo ženklai:

  • nuovargis ir energijos trūkumas;
  • apsunkintas kvėpavimas;
  • jaučiami širdies dūžiai;
  • blyškumas.
  • Rečiau pasitaikantys geležies nepakankamumo simptomai:
  • galvos skausmas;
  • sprengimas ausyse;
  • pasikeitęs skonių suvokimas;
  • niežulys;
  • ant liežuvio atsiradę skauduliai ar neįprastai lygus liežuvis;
  • plaukų slinkimas;
  • noras valgyti nevalgomus dalykus, pavyzdžiui ledą, popierių ar kreidą;
  • sunkumai ryjant (disfagija);
  • skausmingos žaizdelės lūpų kampučiuose;
  • šaukšto formos nagai.