Lietuvoje žuvies valgoma per mažai


Apklausos rezultatai parodė, kad bent kartą per mėnesį žuvį ir žuvies produktus vartoja 80 proc. apklaustųjų, tik 35 proc. apklaustųjų šiuos produktus vartoja bent kartą per savaitę, o kelis kartus per savaitę – vos 10 proc. Žuvį dažniau vartoja kiek vyresni, 50–59 metų žmonės, tarp retai vartojančių (kartą per 3 mėn. ir rečiau) bei nevartojančių daugiau yra vyrų ir jaunimo.

Dietologijos klinikos „Dietos sistema“ gydytojos dietologės Žanos Antonovos teigimu, šis tyrimas patvirtina kitų tyrimų rezultatus – Lietuvos gyventojai suvartoja nepakankamą kiekį žuvies nei rekomenduojama.

„Žuvies rekomenduojama valgyti bent dvi porcijas per savaitę. Viena porcija – tai delno dydžio paruoštos žuvies gabalėlis, apie 100-140 g, o vieną iš šių dviejų porcijų turi sudaryti riebi žuvis. Žuvies baltymai yra pilnaverčiai, gerai pasisavinami organizmo, su žuvimi gaunama vertingų polinesočių riebalų rūgščių (omega-3), riebaluose tirpių A ir D vitaminų, o su jūrų žuvimi – ir mineralų“, – sakė gydytoja Ž. Antonova.

Jaunimo racione žuvis – retenybė


Apklausos duomenimis, jaunimas yra tarp mažiausiai žuvies vartojančių respondentų: net 40 proc. apklaustų 15-29 metų jaunuolių žuvį vartoja rečiau nei kartą per mėnesį arba nevartoja išvis.

Gydytojos dietologės Ž.Antonovos teigimu, tokie rezultatai rodo, jog mūsų jaunimo mitybos įpročiai nėra tinkamai suformuoti ir tai gali turėti neigiamos įtakos jų sveikatai.

„Tai, kad jaunimas Lietuvoje žuvies valgo itin retai arba išvis jos atsisako, vertinu blogai. Norint išlikti sveikam, būti darbingam ir energingam, racione turi vyrauti ne tik vienos kategorijos produktai, bet įvairūs. Tik tokiu būdu galima aprūpinti organizmą visomis 40-čia maistinių medžiagų. Šiuolaikinio žmogaus mityboje labai trūksta būtent omega-3 riebiosios rūgšties, kuri svarbi smegenų aktyvumui, organizmo atsparumui, geram regėjimui, apsaugo nuo depresijos, kai kurių onkologinių susirgimų bei širdies ir kraujagyslių sistemos ligų. Pastarieji yra pagrindinės mirties priežastys“, - atkreipia dėmesį gydytoja dietologė Ž.Antonova.

Pasak Ž.Antonovos, be gerųjų riebalų žuvis turi ir kitų sveikatai naudingų medžiagų, pvz. seleno, kuris yra stiprus antioksidantas, padedantis kovoti su oksidaciniu stresu, apsaugantis nuo priešlaikinio ląstelių senėjimo. „Mityba – tai modifikuojamas faktorius, kurio dėka galima apsisaugoti nuo daugelių ligų. Taigi, viskas priklauso nuo paties žmogaus, nuo jo mitybos įpročių, požiūrio į gyvenimą“, - pabrėžia gydytoja Ž.Antonova.

Silkė – populiariausia žuvis


Lietuvos gyventojai, rinkdamiesi žuvį, prioritetą teikia silkei. Tyrimo duomenimis, silkę per pastaruosius 12 mėnesių vartojo dauguma – 75 proc. – apklaustų žuvies ir žuvies produktų vartotojų. Toliau pagal populiarumą tarp vartotojų rikiuojasi rūkyta žuvis, šviežia žuvis, šaldyta žuvis. Lašišą ir jos produktus renkasi 46 proc. respondentų.

Gydytojos Ž.Antonovos teigimu, visų žuvų sudėtis yra gana panaši, bet jūrų ir riebiose žuvyse yra daugiausia polinesočiųjų riebalų omega- 3 rūgščių. Silkė yra vertingas maisto produktas, ji turi apie 10 proc. baltymų ir 4-14 proc. riebalų. „Geriausia rinktis silpnai sūdytą silkę arba prieš vartojimą ją išmirkyti, ypač asmenimis, turintiems padidintą kraujospūdį“, - patarė Ž.Antonova.

Lašiša priskiriama prie žuvies, turinčios daug baltymų (apie 20 proc.). Ji, kaip ir silkė, yra riebi žuvis, kurioje gausu polinesočiųjų riebiųjų rūgščių, tokių kaip omega-3 ir omega-6. Minėti riebalai pasižymi ypatingu fiziologiniu veikimu, turi priešuždegiminį poveikį, mažiną trigliceridų kiekį kraujyje. Jų kiekis priklauso nuo lašišos rūšies, pvz. Atlantinės lašišos (Salmo salar) 100 g porcijoje yra 0,7 g omega-6, o iš omega-3 yra 0,3 g EPR (Eikozapentaeninė rūgštis), 0,9 g DHR (Dokozaheksaeninė rūgštis). Norint išsaugoti lašišos maistinę vertę, ją gaminant svarbu laikytis technologinių reikalavimų: tinkamai parinkti paruošimo laiką, temperatūrą. Vertingiausia yra garuose pagaminta lašiša.

Šaldyta žuvis išsaugo maistinę vertę


Lietuvoje populiari ne tik šviežia, bet ir šaldyta žuvis. Bent kartą per mėnesį ją renkasi 53 proc. apklaustųjų. Paklausta, kiek tokia žuvis yra vertinga mitybos požiūriu, gydytoja dietologė Ž.Antonova atsakė, jog pirmenybė yra teiktina šviežiai žuviai, tačiau ir šaldyta žuvis yra gera alternatyva. „Jeigu žuvis yra tinkamai užšaldyta ir laikoma, ji išsaugo savo mitybinę vertę“, - sakė ji.