Žodis „artritas“ yra kilęs iš graikiško arthro (sąnarys) ir itis (uždegimas). Dabartiniu metu šiuo žodžiu vadinama visa negalių grupė. Taip, pavyzdžiui, osteoartritas kyla po sąnarių traumos, esant uždegiminiam procesui arba senstant organizmui.

Reumatoidinis artritas - autoimuninė liga, kurios metu apsauginiai organizmo mechanizmai neatpažįsta „savo“ ląstelių ir atakuoja savo pačių sąnarius. Artrito priežastis ne visada gali būti nustatyta, tai gali būti ir genetiniai veiksniai.

Įdomu tai, kad nuo artrito kentėjo netgi dinozaurai. Pagal šių senovinių reptilijų skeletus nustatyta, kad skausmai keliuose, galimas daiktas, juos kankino ne mažiau nei žmones.

Kalbant apie žmones, reikia paminėti, kad sąnarių uždegimai paliko savo antspaudus jau netgi ant senovės Egipto mumijų, jau nekalbant apie paprastus mirtinguosius. Artritas pavojingas visiems, nepriklausomai nuo gimimo vietos ir laiko.

Kad ir kaip vystytųsi artritas, jis atneša aibę nemalonumų. Nuolatiniai skausmai, sumažėjęs sąnarių paslankumas, deformacija - toli gražu ne visas sąrašas. Esant artritui, sunku naudotis visuomeniniu transportu, neįmanoma sportuoti, oro kaita atneša skausmingas nemigo naktis. Norint kovoti su artrito simptomais, būtina vartoti vaistus ir naudoti tepalus.

Pastaruoju metu vis daugiau gydytojų skiria dėmesio būtent gyvenimiškiesiems veiksniams, gydant artritą. Tai saikingas fizinis aktyvumas, sveikas gyvenimo būdas, gyvenimas be streso, sveika mityba. Renkantis produktus, reikia pirmiausia atsižvelgti į tuos komponentus, kurie apriboja ypatingų baltymų citokinų aktyvumą.

Pirmoji priemonė kuriant sveikos mitybos planą - tai omega-3 riebalų rūgštys, lėtinančios citokinų aktyvumą. Geriausias šių riebalų rūgščių šaltinis - tai riebios jūrų žuvys (lašiša, tunas, skumbrė).

Nepaisant šaltų orų, šiaurinių platumų gyventojai, vartojantys daug riebios žuvies, mažiau kenčia nuo artrito. Teigiamam poveikiui pakanka suvartoti po šaukštą šių rūgščių per dieną, o tai tolygu šimtui gramų žuvies patiekalo.

Linų sėmenys - dar vienas geras omega-3 riebiųjų rūgščių šaltinis. Linų sėmenų aliejaus grynu pavidalu arba kapsulėmis galima įsigyti vaistinėje. Dėkite iki dviejų šaukštų aliejaus į mėgstamus patiekalus kasdien - aprūpinsite organizmą pakankamu šios medžiagos kiekiu.

Granatai, nors ir retai pasirodo ant mūsų stalo, tačiau vis dėlto sulėtina vieno iš citokinų veiklą. Kovai su artritu rekomenduojamos granatų sultys.

Dar vieno uždegimo veiksnio - prostaglandino - aktyvumą galima prislopinti su konjuguota linolo rūgštimi (CLA). Jos gausu ožkos ir karvės piene, todėl būtina vartoti pieno produktus.

Alyvų aliejus - nepakeičiamas sveikos mitybos komponentas. Įrodyta, kad reguliariai vartojant po tris-keturis šaukštus alyvų aliejaus skausmą malšinantis ir uždegimą slopinantis poveikis toks, kaip suvartojus tabletę ibuprofeno.

Pagardinkite savo maistą imbieru - ir efektas bus papildomas. Aktyviosios imbiere esančios medžiagos mažina ir citokinų, ir prostaglandinų aktyvumą, todėl pastebimai sulėtina uždegimines reakcijas.

Dar vienas sveikos mitybos komponentas retai sutinkamas sveiko maisto parduotuvėse, nors jo vertė nenuginčijama - tai vyšnios. Raudonos spalvos vyšniomis suteikia medžiagų grupė antocianai, kurie gali būti efektyvesni kovoje su uždegimais, nei įprastinis aspirinas.

Ir paskutinis elementas, kuris vis dar aktyviai tyrinėjamas. Žalioji ir juodoji arbata nuolat patraukia mokslininkų dėmesį. Statistikos duomenimis, žmonės, išgeriantys po tris-keturis puodelius arbatos per dieną, kone dvidešimt kartų rečiau kenčia nuo reumatoidinio artrito.

Tačiau esti ir kulinarinių ingredientų, kurių reikėtų vengti. Tai sotieji riebalai ir aliejai, kurie daro neigiamą poveikį ne tik sąnariams, tačiau ir širdies bei kraujagyslių sistemai, skatina svorio augimą. Tas pat tinka ir kalbant apie vadinamuosius trans-riebalus, kurių yra padažuose, keptame greitajame maiste.

Vartojant per daug angliavandenių, mūsų kepenys perkraunamos, dėl to ir atsiranda uždegimai. Stenkitės vengti per didelio kiekio kepinių iš baltų miltų ir makaronų. Tarp kenksmingų produktų neseniai pateko ir kava be kofeino. Nustatyta, kad moterys, aktyviai vartojančios kavą be kofeino, padidina reumatoidinio artrito vystymosi riziką du kartus.

Tikėkimės, kad šios rekomendacijos padės gyventi jums be skausmo ir su lengvumu kūne. Būkite sveiki!

DAUGIAU STAIPSNIŲ APIE SVEIKATĄ RASITE ČIA.