„Šiandien jau nekvestionuojame, kad skaidrumas – svarbus sveikų santykių tarp valstybės, verslo ir visuomenės kūrimo pagrindas“, – sako Rūta Skyrienė, asociacijos „Investors‘ forum“ vykdomoji direktorė ir skaidraus verslo iniciatyvos „Baltoji banga“ tarybos pirmininkė. Tai, kad šiuolaikinių įmonių vadovai kalba apie įrankius, priemones, kuriomis galime skaidrumą pamatuoti bei siekti dar didesnio atvirumo, rodo, kad verslas pasiekė tam tikrą brandą.

„Įėjusi į įmonės internetinį puslapį, norėčiau matyti, kaip ji vykdo veiklą, kaip atsiskaito, ar deklaruoja, kas yra jos vadovai, akcininkai – svarbu, kad ši informacija būtų lengvai pasiekiama visiems vartotojams ir puslapiai būtų pritaikyti ne tik informacijai apie siūlomas prekes ar paslaugas. Bet kuri bendradarbiavimo, partnerystės forma bus priimtinesnė su tuo, apie kurį žinosime daugiau ir pasitikėsime“, – sako R. Skyrienė.

Skaidrumas – marketingo priemonė ar vertybė?

Miško ir medienos prekybos platformos „Miško aukcionas“ direktorius Tadas Palaima akcentuoja, jog rinkoje esminiais dalykais tampa skaidrumas bei pasitikėjimas, o atskaitingumas bei įmonių duomenų viešinimas yra puikus to įrankis.

T. Palaima prisimena, kad pradėjus vystyti veiklą, rinkoje daug sandorių vykdavo „po stalu“, žmonės susidurdavo su apgavystėmis, todėl skaidrumas – sąmoningai pasirinkta kertinė įmonės veiklos vertybė ir išskirtinumas. „Mane džiugina, kad rinkoje situacija pamažu keičiasi, o įvertinimas, kad esame tarp skaidriausių, patvirtina, kad esame svarbi šio pokyčio dalis“, – sako T. Palaima.

Visgi vadovas pastebi, kad užsienio, ypač Skandinavijos rinkose, skaidrumas vis dar vertinimas labiau. „Prisimenu, kaip klientas iš užsienio kapitalo įmonės atskleidė, kad jeigu pasižiūrėjęs į įmonės internetinę svetainę nesupranta, su kuo turės reikalų, jokių reikalų ir neturės“, – dalinasi T. Palaima.

Darbuotojų saugos ir sveikatos mokymų bei konsultacijų kompanijos „SDG“ personalo ir komunikacijos direktorė bei bendrasavininkė Rūta Jasienė sako, kad atvira komunikacija ir duomenų atskleidimas stiprina darbuotojų pasitikėjimą įmone. „Su savo darbuotojais nuolat kalbame ne tik apie vertybes, kuriomis vadovaujamės, bet ir apie visos įmonių grupės finansinius rodiklius. Darbuotojas gali pasitikrinti kiekvieno mėnesio įmonių pajamas, pelningumą. Toks atvirumas ir mums palengvina pokalbius dėl atlygio, kai įmonė susiduria su sunkumais.“

R. Jasienė dalinasi, kad skaidrumo įsivertinimas parodė ne tik vidinės komunikacijos, bet ir viešinimo reikšmę: „Juk svarbu, ne tik, ką apie save žinome patys, bet ir tai, kaip atrodome kitiems. Tai buvo puiki proga pagalvoti ir palyginti, ar įmonės reputacija sutampa su jos įvaizdžiu. Skaidrumas tą labai gerai atskleidžia. Mes ne tik deklaruojame savo vertybes, bet ir jomis vadovaujamės.“

T. Palaima antrina, kad įsivertinimas padeda geriau pažinti savo įmonę ir save. „Jeigu skaidrumas yra vertybė, kuria vadovaujasi įmonė, o ne tik marketingo priemonė, neturėtų būti baisu atskleisti, kas yra įmonės akcininkai, ar naudos gavėjai. Lygiai taip pat su finansine atskaitomybe“, – sako jis.

Malonūs STT skambučiai

„Telia Lietuva“ etikos ir atitikties užtikrinimo pareigūnė Neringa Bogdevičienė sako, kad „skaidrumo įsivertinimas – minimali higiena, kuri virš 2000 darbuotojų turinčiai įmonei padeda įtvirtinti keliamus aukščiausius skaidrumo ir atsakomybės reikalavimus savo darbuotojams, vadovams, valdybos nariams, paslaugas teikiantiems asmenims bei konsultantams. Veikti atsakingai mums reiškia: daryti daugiau nei reikalauja įstatymai ar kiti teisės aktai; veikti etiškai, sąžiningai ir skaidriai rinkos, aplinkos, visuomenės ir darbuotojų atžvilgiu ir kurti jiems ilgalaikę vertę; dalintis turima patirtimi ir nuolat tobulėti.“

N. Bogdevičienė dalinasi, kad visgi didžiausias įmonės veiklos ir principų įvertinimas – pozityvi verslo ir valstybės reakcija bei postūmis pokyčio link: „Tikrai malonu sulaukti skambučių ir laiškų iš nepažįstamų įmonių, su prašymu pakonsultuoti, pasidalinti savo turimais pavyzdžiais, kad ir pačios galėtų efektyviau rūpintis savo skaidrumo politika.“

„Telia Lietuva“ taiko griežtus reikalavimus net tik darbuotojams, bet ir savo tiekėjams, vykdo trečiųjų šalių rizikos vertinimą, o šią praktiką pamažu perima ir valstybės įmonės. „Iš STT taip pat sulaukiame tik malonių laiškų ar skambučių – kvietimų dalintis gerąja praktika, kurią pamažu perima ir valstybės valdomos įmonės“, – sako N. Bogdevičienė

„Teigiami pokyčiai prasideda nuo gerųjų pavyzdžių. Džiaugiuosi, jog „Baltosios bangos“ nariai sau kelia vis aukštesnius skaidrumo standartus. Be abejo, itin svarbu skelbiamų nuostatų laikytis savo kasdienėje veikloje, aptarinėti jas su kolektyvu bei periodiškai įsivertinti, ką būtų galima daryti geriau“, – teigė Sergejus Muravjovas, „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas.