Jaunimo verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ jau antrą kartą organizuojamo verslumo akseleratoriaus tikslas – suteikti realią galimybę mokiniams vos per dvi paras realizuoti savo verslo idėjas, stumtelėti mokinius drąsesnių sprendimų link ir leisti praktiškai išbandyti savo jėgas kuriant programos „AcceleratorX“ jaunąją bendrovę. Tiesioginio renginio metu jaunuoliai ieškojo įvairiausių problemų sprendimo būdų, nagrinėjami buvo ne tik Lietuvoje, tačiau ir pasaulyje vyraujantys iššūkiai.

Internetinėse stovyklose iš visos Lietuvos dalyvavę 9–12 klasių moksleiviai ne tik susipažino su pagrindiniais verslo idėjų vystymo principais ir verslo modelio kūrimo etapais, bet kartu analizavo problemų aplinką, kontekstą, aiškinosi jų sprendimo būdus, generavo idėjas.

Prie internetinio iššūkio taip pat prisijungė ir iššūkius įveikti jaunuoliams mentoriaujant padėjo daugiau nei 50 verslo savanorių – mentorių, jaunuoliams kūrybos procese talkino ir ekonomikos bei verslumo mokytojai.

Išgrynintas problemas moksleiviai išspręsti turėjo generuodami verslo ir būsimų produktų bei paslaugų idėjas. Vertinimo komisijai jie turėjo pateikti ir prototipus, taip pat savo verslo idėją pristatyti nusifilmavę vaizdo įraše. Į finalinį iššūkio etapą – interviu su verslo mentoriais – kuris vyko rugsėjo 27-ąją, sekmadienį, buvo pakviesta tik TOP 18 konkurso komandų.

Į visų iššūkyje dalyvaujančių komandų verslo idėjas investuos „Lietuvos Junior Achievement“, o brandžiausių verslo idėjų vystymui įsteigtas net 1 000 eurų investicinis fondas bei mentorysės sesijos. Iš viso 95 moksleivių pateiktų verslo idėjų pristatymus peržiūrėti galite „Lietuvos Junior Achievement“ Youtube grojaraštyje.

Pirmąją iššūkio vietą ir 500 eurų investiciją laimėjo jungtinė Vilniaus Vytauto Didžiojo, Mykolo Biržiškos ir „Santaros“ gimnazistų komanda „Realic“. Komandą sudaro dešimtokai Benas Volkovas, Mykolas Aškelovičius ir Ernestas Raudonis bei dvyliktokas Vadim Čeremisinov. Moksleivių verslo idėja – virtualūs meniu restoranams, kuriuos klientai galėtų pasiekti savo išmaniųjų naršyklėse, pridėję telefoną prie ant restorano staliukų priklijuotų NFC jutiklių (į „Bluetooth“ panaši technologija, kuri radijo bangomis perduoda duomenis iš įrenginio į įrenginį jį palietus iki 4 centimetrų atstumu, aut. past.) ir taip maistą bei gėrimus užsisakyti be padavėjų įsiterpimo.

„Mūsų sprendimas yra inovatyvus, nes pritaikome nebrangias ir efektyviai problemas sprendžiančias technologijas. Lietuvoje panašių sprendimų daug nėra, o jei ir lygintume su konkurentais, išsiskirtume savo idėjos atvirumu pasauliui. Galvojame, kad ši idėja pakeistų daugelio maitinimo įstaigų ir jų klientų kasdienį gyvenimą“, – paklausti kodėl sumanymas inovatyvus atsako moksleiviai.

Anot jų, toks technologijų pritaikymas kavinėse ir restoranuose sutrumpintų ilgą užsakymų procesą, taupytų tiek darbuotojų, tiek klientų laiką, leistų lengviau sužinoti patiekalų sudėtį ir alergenus bei sumažintų padavėjų poreikį ir išlaidas, didelę dalį kurių sudaro darbuotojų išlaikymas. „Taip pat prisidėtume prie COVID-19 plitimo stabdymo, nes žmonės maitinimo įstaigose neliestų dažnai nedezinfekuojamų popierinių meniu ir, kadangi restoranuose sunku laikytis saugaus atstumo, mažiau kontaktuotų tiek su kitais klientais, tiek su darbuotojais“, – teigia iššūkį laimėjusi komanda.

Programėlė leistų klientams personalizuoti meniu, pavyzdžiui, prie mėgstamiausių skilties pridėti dažniausiai valgomus patiekalus ir maitinimo įstaigoje apsilankius dar kartą užsisakyti greičiau, taip pat atsiskaityti bei parašyti atsiliepimą ir įvertinimą. Maitinimo įstaigoms platforma pateiktų lankytojų bei jų užsakymų statistiką ir klientų atsiliepimų ir poreikių analitiką. Gimnazistų verslo idėjos pristatymą peržiūrėti galite „Lietuvos Junior Achievement“ Youtube kanale.

Verslu ir technologijomis besidominantys moksleiviai sako, kad atsiradus galimybei visada stengiasi ja pasinaudoti, dalyvauti ir pasisemti kuo daugiau patirties, todėl trijų dienų internetinėje stovykloje ir dalyvavo. „Sunkus dviejų dienų darbas atsipirko su kaupu. Per šį savaitgalį išmokome pasiskirstyti darbus ir susiplanuoti laiką. Tai mums be galo pravertė, nes išvengėme streso. Taip pat patobulinome komandos bendravimą, visi drąsiai reiškėme nuomones, diskutavome ir priėmėme mums svarbius sprendimus“, – apie savaitgalio patirtis pasakoja jaunieji antrepreneriai.

Tokiuose renginiuose dalyvauti jie pataria ir bendraamžiams, nes verslumo įgūdžiai padeda save atrasti ir suteikia įgūdžių, kurie ateityje norimoje srityje padės pasiekti aukštumų. „Pasaulis vystytųsi daug greičiau, jeigu daugiau žmonių kurtų verslus su savo idėjomis“, – įsitikinę gimnazistai.
300 eurų investiciją į savo būsimą verslą ir antrąją vietą pelnė jungtinė Vilniaus Pilaitės ir Mykolo Biržiškos gimnazijų bei Vilniaus licėjaus moksleivių komanda „.thrashers.“. Ją sudaro septyniolikmečiai Ervinas Mitkevičius ir Meda Šulskytė bei aštuoniolikmetis Adomas Jucevičius.

Jaunieji antrepreneriai pasiryžo išspręsti didžiajai daliai vairuojančiųjų puikiai žinomą automobilių parkavimo mieste problemą. „Norime sukurti praktišką, suprantamai veikiančią išmaniąją programėlę, kurioje vartotojai turėtų galimybę bet kada ir bet kur pasirinkto miesto žemėlapyje iš anksto pasižiūrėti, kuriose vietose yra laisvų mokamų ir nemokamų automobilio parkavimo vietų ir susiplanavus kur galės pastatyti automobilį sutaupyti laiko“, – apie savaitgalį vykusio internetinio iššūkio metu išvystytą idėją pasakoja moksleiviai.

Pasak jų, programėlėje vartotojai taip pat turės galimybę norimu laikotarpiu išsinuomoti automobilio stovėjimo vietą, o ją turintys fiziniai asmenys arba privačios įmonės turės galimybę automobilio parkavimo vietas nuomoti. „Paslaugos veikimo principas paprastas – vartotojas žemėlapyje matys automobilių stovėjimo vietas, kurios yra nuomojamos ir jeigu vartotojas susidomės – galės paskaityti išsamesnę informaciją apie nuomą ir susisiekti su nuomininku“, – patikslina jaunieji antrepreneriai.
Komanda „.thrashers.“ jau kurį laiką aptarinėjo įvairias verslo idėjas, bandė rasti įvairių problemų sprendimus ir būdus tuos sprendimus realizuoti. Automobilių parkavimo vietų trūkumo mieste problemą išspręsti jie nusprendė atlikę gyventojų apklausą ir įsitikinę jos aktualumu. „Maždaug 90 proc. gyventojų teigia su tokia problema susiduriantys, todėl į jos sprendimo paieškas ir leidomės“, – iki šiol Lietuvos rinkoje neegzistuojančios paslaugos reikalingumą pagrindžia verslo kūrėjai.

Gimnazistai tikisi, kad jų verslo idėja ne tik padės vairuotojams sutaupyti laiko ir greitai rasti kur pasistatyti automobilį, bet ir panaudoti nenaudojamas automobilių parkingo vietas jas išnuomojant. Ateityje verslo kūrėjai planuoja teikti ir daugiau paklausių, automobilių parkavimo problemas spręsiančių paslaugų. „Automobilių skaičius nuolat auga, tad auga ir automobilių stovėjimo vietų paklausa. Būtent todėl ir svarbu spręsti šią problemą – nieko nekeičiant ir šios problemos nesprendžiant ateityje gali iškilti dar daugiau sunkumų“, – baiminasi jaunieji kūrėjai.

Komanda „.thrashers.“ džiaugiasi internetinėje stovykloje įgytomis patirtimis. „Tai buvo itin produktyvus ir naudingas savaitgalis. Pagerinome savo komandinio darbo įgūdžius, o tai būtina norint pasiekti gerų rezultatų. Taip pat pažinome vienas kitą ir įgijome patirties, kuri mums labai pravers ateityje, – dalinasi moksleiviai. – Mūsų komandai šis iššūkis buvo puiki galimybė pasidalinti savo idėjomis su įvairių sričių profesionalais, išklausyti jų patarimus ir nuomones, išbandyti save ir vos per 48 valandas realizuoti savo verslo idėją.“

Jaunieji antrepreneriai sutaria – verslumo įgūdžiai tikrai svarbūs ir šių įgūdžių itin naudinga įgyti dar esant moksleiviui. „Verslumo įgūdžiai padeda savo žinias ir įgūdžius pritaikyti sprendžiant įvairias problemas, realizuojant inovatyvias idėjas ir taip kurti geresnę visuomenę“, – įsitikinę jie. Moksleivių verslo idėjos pristatymą galite peržiūrėti „Lietuvos Junior Achievement“ Youtube kanale.

Trečioji konkurso vieta ir 200 eurų investicija atiteko Vilniaus Abraomo Kulviečio klasikinės gimnazijos dvyliktokams Orestui Gaiveniui, Martynui Kumetaičiui, Andriui Žukauskui, Matui Rimkai ir Oskar Jonui Jazbučiui. Kartu jie sudarė komandą „LUX“. Gimnazistai per savaitgalį kūrė programėlę „EcoHunt“, kuri ne tik parodys vartotojui artimiausius atliekų perdirbimo punktus, bet ir virtualiais ir realiais apdovanojimais skatins žmones neteršti, saugoti aplinką ir prikelti daiktus antram gyvenimui.

„Mobilioji aplikacija leidžia vartotojui pasirinkti, kokio tipo atliekas jis nori priduoti, o pasirinkus asmuo yra perkeliamas į žemėlapio skiltį, kur gauna nurodymus kokiu keliu vykti į artimiausią atliekų surinkimo aikštelę, – veikimo principą aiškina jaunieji kūrėjai. – Kadangi ne visi vartotojai nori priduoti atliekas savanoriškai, mes taip pat sugalvojome žmones pritrauksiančią ir rūšiuoti motyvuosiančią apdovanojimų sistemą. Pridavus atliekas vartotojas gauna QR kodą (kodas, kuriame užšifruojama įvairi informacija, aut. past.), kurį nuskaičius virtuali sąskaita papildoma taškais, kuriuos vėliau galima iškeisti į dovanų kuponus. Programėlės vartotojas taip pat už įvairius pasiekimus, pavyzdžiui, pakartotinį atliekų pridavimą, gali gauti ir įdomių virtualių ženklelių. Aplikacija dar veiks ir kaip erdvė idėjų bei žaliavų dalijimuisi prikeliant daiktus antram gyvenimui ar iš atliekų kuriant naujus, todėl turėtų sudominti iniciatyvius, idėjų kupinus žmones“, – pasakoja jaunuoliai.

Lietuvoje mobiliosios aplikacijos, nurodančios kur galima rasti įvairių žaliavų supirkimo punktus, anot verslo kūrėjų, nėra. Artimiausias konkurentas turimai moksleivių idėjai – programėlė nurodanti stiklo, plastmasės ir popieriaus konteinerius. „Todėl mūsų idėja ir yra inovatyvi. Programėlės pagalba būtų galima priduoti ir popierių, ir elektros prietaisus, ir senus drabužius, gumos ir kitus gaminius, – pasakoja aplikacijos aktualumu patys įsitikinę moksleiviai. – Mūsų komandos nariai yra patyrę situacijų, kai norėdami priduoti atliekas į supirkimo punktą sunkiai internete galėjo rasti jų lokaciją bei darbo laiką.“

Šiukšlių atsikratymo tam nepritaikytose vietose problema, kurią sprendžia jaunieji antrepreneriai – rimta. Anot moksleivių tai ne tik žaloja aplinką ir gadina kraštovaizdį, bet ir kenkia šalies įvaizdžiui bei turizmui. Dėl taršos ir šiukšlinimo didėja užkrečiamų ligų skaičius, nukenčia ir gyvūnai, dažnai per klaidą šiukšles palaikydami maistu.

„Tai ne tik estetinė problema. Tai – pavojus sveikatai. Mums tai svarbu, todėl nusprendėme prisidėti prie aplinkos saugojimo ir taršos Lietuvoje mažinimo. Sukurdami šią programėlę mes paskatinsime žmones rūšiuoti – atliekos nepateks į sąvartynus, o bus perdirbamos ar naudojamos energijai išgauti, todėl mažiau terš mūsų aplinką“, – tikisi ir apie būtinybę kiekvienam dėl gamtos išsaugojimo imtis individualių veiksmų kalba moksleiviai.

„LUX“ nariai pritaria antrąją vietą laimėjusiai komandai „.thrashers.“ – verslumo įgūdžiai padeda įgyvendinti savo sumanymus, todėl šiuolaikiniame pasaulyje jauniems žmonėms antreprenerystės mokytis yra būtina. „Už ateitį atsakingi esame mes, moksleiviai, tad kiekvieno mūsų tobulėjimas verslumo srityje yra būtinas jeigu norime, kad ji būtų pilna inovacijų. Verslumo įgūdžių ugdymas taip pat yra neatsiejamas nuo sąmoningos visuomenės kūrimo“, – įsitikinę jaunieji antrepreneriai.

Be to kad sužinojo kaip sukurti verslo planą, paruošti produkto prototipą ir pristatymą, moksleiviai pasakoja taip pat įgiję darbo komandoje patirties, išmokę atkakliai siekti bendro tikslo, išnaudoti savo stipriąsias puses ir padėti komandos nariams, kai šiems iškyla sunkumai. Nuolat verslo idėjomis besidominantys moksleiviai sutaria, kad internetinė stovykla buvo puiki galimybė įgyti praktikės patirties, susijusios su verslo planavimu, rinkos analize, komandiniu darbu. „Tai buvo labai smagi ir įtraukianti patirtis, leidusi mums išsigryninti verslo idėją, kurią būtinai plėtosime toliau kurdami jaunąją bendrovę“, – tikslo suvienyti džiaugiasi Vilniaus Abraomo Kulviečio klasikinės gimnazijos moksleiviai. Komandos „LUX“ verslo idėjos pristatymą peržiūrėti galite „Lietuvos Junior Achievement“ Youtube kanale.

Internetinių stovyklų rezultatais džiaugiasi ir renginį organizavusios jaunimo verslumo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ direktorė Andželika Rusteikienė. „Galime sakyti, kad galimybės yra duotybė. Tačiau šį savaitgalį įsitikinome priešingai – galimybės yra kuriamos ir jas kuria mūsų verslus, ambicingas ir pozityvus jaunimas. Todėl turime padaryti viską, kad moksleiviai – mūsų ateities ekonomikos kūrėjai – turėtų visas sąlygas augti ir mokytis. Noriu paskatinti visus kiekviename savo veiklos žingsnyje pagalvoti, kaip galime padėti mūsų jaunimui tobulėti ir kurti, kaip kiekvienas mūsų gali sugrįžti į savo mokyklą ir su moksleiviais pasidalinti savo profesine patirtimi. Kaip atėję į mokyklą galime atverti duris ir padėti moksleiviams iš klasės žengti toliau – į realų pasaulį. Tai, juk, investicija be rizikos“ – teigia ir savo laiką moksleivių ugdymui net ir dabartinėmis sąlygomis skiriantiems mokytojams bei verslo savanoriams dėkoja ji.

Organizacijos vadovė įsitikinusi – XXI amžiaus švietimas nebėra tik mokyklos ar už švietimo politiką atsakingų institucijų reikalas. Anot jos, šiandien ugdymo procese yra svarbus bendruomeniškumas, visų visuomenės dalyvių įsitraukimas, taip pat mokymasis turi būti įvairus – lankstus ir kūrybiškas, panaudojantis visas ugdymui įmanomas priemones.

„Būtent todėl „Lietuvos Junior Achievement“ į mokyklas ir atneša mišrų ugdymą. Ir savaitgalį įvykusios internetinės stovyklos yra geriausias tokio švietimo pavyzdys – kai gyvas mokytojų kontaktas su mokiniais klasėje apjungiamas su skaitmeninėmis technologijomis, – teigia A. Rusteikienė. – Internetinės galimybės leidžia mums pastebėti kiekvieną vaiką, jį pasiekti ir užtikrinti, kad visiems jiems būtų suteikiamos vienodos sąlygos, pavyzdžiui, gauti to paties eksperto žinias. Skaitmeniniai įrankiai taip pat atveria naujas galimybes ir leidžia moksleiviams atnešti tas patirtis, kurias suteikti gyvai, įprastomis sąlygomis gali būtų net labai sudėtinga – pavyzdžiui, žinias apie naujausias tendencijas pasaulyje“, – priduria ji.

„Verslumas visuomenėje vis dar siejamas su branda ir patirtimi, tačiau pasikeitus technologijų prieinamumui ir jų suteikiamoms galimybėms, su patyrusių žmonių pagalba verslą šiais laikais vystyti gali ir jauni, patirties neturintys žmonės. Svarbu – valia ir užsispyrimas, kurie skatina nenuleisti rankų po pirmų nesėkmių. O jų visada būna – net patyrusiems verslininkams“, – sako SEB banko valdybos narė, SEB Baltijos šalių tarnybos mažmeninės bankininkystės vadovė Sonata Gutauskaitė – Bubnelienė.

Pasak jos, verslumo mokyti galima trimis būdais: kalbėti apie verslumą, skatinti imtis verslumo ir praktikuoti verslumą – praktiškai įgyvendinti visus verslo vystymo etapus. Ši verslumo ir inovacijų stovykla sujungia visus tris komponentus, kad jauni žmonės ne tik teoriškai sužinotų galimybes, bet ir praktiškai galėtų įgyvendinti savo verslo idėjas.

„Tokios verslumo pamokos ugdo jaunų žmonių kūrybiškumą ir bendradarbiavimo įgūdžius, skatina finansinį raštingumą ir platesnę pasaulėžiūrą, tad džiaugiuosi, kad įvairių sričių SEB profesionalų komanda prisidėjo prie projekto ir savo žiniomis bei patarimais padėjo jauniems žmonėms žengti pirmus, itin svarbius žingsnius savo abstrakčias idėjas paverčiant realiu verslu“, – sako SEB Baltijos šalių tarnybos mažmeninės bankininkystės vadovė S. Gutauskaitė – Bubnelienė.

Verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva“ yra vienas iš „Lietuvos Junior Achievement“ partnerių, palaikančių ir remiančių verslumo ugdymo programas.

„Šiemet dėl COVID-19 į internetinę erdvę persikėlusios moksleivių stovyklos neprarado savo patrauklumo – jose dalyvavo daugybė moksleivių iš visos Lietuvos, kurie generavo pačias netikėčiausias verslo idėjas ir įgavo vertingos verslo kūrimo patirties. Šis moksleivių verslumo ugdymo formatas unikalus tuo, kad jaunos asmenybės generuoja tokias verslo idėjas, kurios kyla iš galimybių, o ne būtinybės kurti verslą. Tai ypač iliustruoja geriausiomis pripažintos stovyklos metu sugeneruotos verslo idėjos. Nuo visam pasauliui aktualių COVID-19 ir ekologijos iššūkių sprendimų iki lokalių problemų, kurias gali išspręsti pasiūlyti inovatyvūs verslo sprendimai. Tokiu principu sukonstruotos verslo idėjos turi didžiausias galimybes tapti sėkmingu verslu ateityje“, – sako Inga Juozapavičienė, „Verslios Lietuvos“ Verslumo departamento vadovė.

I. Juozapavičienė džiaugiasi, kad tokių renginių metu su mentorių pagalba jaunimas turi galimybę išgryninti savo verslumo įgūdžius, gauna palaikymą ir sustiprina norą ateityje įkurti sėkmingus savo verslus.

Pirmą kartą tokia internetinė stovykla vyko pavasarį, COVID-19 pandemijos ir pavasarį paskelbto karantino laikotarpiu. Ieškoti koronaviruso sukeltų problemų sprendimo būdų organizatoriai tada moksleivius kvietė norėdami parodyti, kad verslą ir inovacijas galima kurti ir namuose – internetu. Inovatyvus internetinis renginio formatas organizatorių sprendimu buvo pasirinktas ir vėl, dėl šalyje daugėjančių užsikrėtimų COVID-19 atvejų, ir dabar keičia tradicines, kiekvienais metais rudenį Lietuvos regionuose vykstančias 12 val. verslumo ir inovacijų stovyklas. Jos, taip pat kaip ir internetinis renginys šiemet, pažymi jaunimo verslumo ugdymo programos „AcceleratorX“ startą, kurios metu moksleiviai mokyklose mokosi antreprenerystės, kuria produktus ir paslaugas, vysto savo verslus.

„AcceleratorX“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.Programos „AcceleratorX“ verslumo ir inovacijų stovyklas „Challenge The Challenge“ dalinai finansuoja VšĮ „Versli Lietuva“. Daugiau informacijos apie programą rasite organizacijos internetinėje svetainėje.

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas, strateginis poveikio investuotojas „Moody‘s“ bei strateginiai rėmėjai: „UPS, „Narbutas“. Daugiau informacijos apie organizaciją rasite svetainėje.