Be to, per tris dešimtmečius gerokai pasikeitė ir verslo aplinka. Kaip šie pokyčiai atrodo ilgą kelią nuėjusių ir sėkmingą verslą sukūrusių verslininkų akimis?

Pasikeitė ir vartotojai, ir verslo aplinka

Vienas iš žmonių, galėjusių iš arti stebėti ir tiesiogiai patirti verslo aplinkos raidą ir pokyčius Lietuvoje yra Valdas Nanartavičius, rašoma pranešime spaudai. Jo kartu su žmona Sigita ir tėvu Juozapu įkurta įmonė „Kotryna Group“ šiemet švenčia jau 30 metų sukaktį.

V. Nanartavičiaus manymu, bene ryškiausi pokyčiai per trisdešimt metų įvyko vartotojų prioritetuose ir įpročiuose. Šiandien visuomet po ranka turėdami internetą vartotojai tapo puikiais visų sričių ekspertais, todėl geriau žino, ko nori, labiau gilinasi į produktų savybes ir kokybę. Jei anksčiau žmonės teko rinktis iš to, ką randa parduotuvėse, tai suklestėjusi e. prekyba viską gerokai pakeitė. Ji atvėrė iki tol neregėtas pasirinkimo galimybes, todėl prekybos įmonėms norint išlikti konkurencingoms ir veikti sėkmingai šiandien svarbu itin didelį dėmesį skirti įsigilinimui į vartotojų poreikius ir geros klientų patirties užtikrinimui.

„Kalbant apie vaikų prekes ir žaislus, pastebime, kad jaunosios tėvų kartos vis daugiau dėmesio skiria tokiems aspektams kaip produktų saugumas, tvarumas, suteikiamos lavinimo galimybės. Formuodami asortimentą pagal tai dėliojame ir savo prioritetus. Prekės ženklo populiarumas vaikų prekių ir žaislų segmente vis dar turi ne mažai įtakos, nors daugiausiai dėmesio skiriama kainos ir kokybės santykiui, kuriame didesnis svoris tenka kokybei“, – sako V. Nanartavičius.

Valdas Nanartavičius

V. Nanartavičiaus manymu, gebėjimas keistis, prisitaikyti prie kintančios verslo aplinkos ir klientų poreikių yra viena pagrindinių priežasčių, dėl kurios per trisdešimt gyvavimo metų „Kotryna Group“ pavyko sėkmingai augti ir plėstis. Kita priežastis – didžiulis dėmesys komandai. Vieno iš įmonės įkūrėjų teigimu, geriausius sprendimus pavyksta rasti ir įgyvendinti kartu su stipria ir lojalia darbuotojų komanda.

Svarbu stipri komanda ir patikimi partneriai

Verslininko teigimu, sėkmingam verslui neabejotinai svarbu investuoti ne tik į naujausius techninius sprendimus, bet ir į darbuotojų ugdymą. Taip pat būtina darbuotojais pasitikėti. Šeimos verslui, pratusiam kliautis artimiausių žmonių nuomone, tai gali būti nelengva, tačiau, įmonei augant nebegali visko padaryti pats – bent dalį sprendimų tenka patikėti kitiems. Tad, V. Nanartavičiaus įsitikinimu, tinkamos komandos suformavimas ir pasitikėjimu grįsti santykiai su ja yra vienas iš sėkmės pamatų.

„Ne mažesnė reikšmė tenka patikimiems partneriams. Itin vertiname ilgametį bendradarbiavimą su jais. Ypač verslo pradžioje užsienio partnerių patirtis ir patarimai buvo labai vertingi. Su kai kuriais verslo partneriais taip susibičiuliavom, kad nuolat bendraujame ne tik verslo reikalais, bet ir draugaujame šeimomis, drauge atostogaujame“, – pasakoja V. Nanartavičius.

Na o kaip gi įmonės savininkai ir vadovai? Kokių savybių norint sėkmingai vesti verslą į priekį reikia jiems? V. Nanartavičiaus manymu, tai, visų pirma, yra sąžiningumas, atsakingumas, gebėjimas suburti ir savo pavyzdžiu bendram tikslui sutelkti komandą, tikėjimas tuo, ką darai, ir charizma. To reikėjo tiek, prieš trisdešimt metų, tiek dabar. Šios savybės padeda įveikti iššūkius ir sėkmingai vystyti ne vieną dešimtmetį gyvuojantį šeimos verslą.

Verslą kurti paskatino asmeninė patirtis

Įmonė 30 metų sukaktį mini būdama viena iš savo srities lyderių regione. Tačiau pačioje nepriklausomybės aušroje, 1992 metais, kurdami verslą Nanartavičiai apie tarptautines rinkas ar aktyvią plėtrą negalvojo. Atidaryti nedidelę vaikų prekių parduotuvę Vilniuje juos paskatino asmeninė patirtis. Tuo metu jauna šeima augino ketverių metų sūnų ir savo kasdienybėje matė, kad vaikams skirtų prekių pasiūla iš sovietinės sistemos ką tik išsivadavusioje Lietuvoje yra itin maža. Taip Nanartavičiai nusprendė įkurti šeimos verslą.

„Patys automobiliu važiuodavome į Lenkiją, atsirinkdavome ir į Lietuvą atgabendavome prekes, kurių čia trūko. Vėliau prekes atsigabendavome iš Jungtinių Arabų Emyratų. Įmonėje iš pradžių dirbo tik keletas pardavėjų, o tiekimu užsiėmėme patys. Patirties prekyboje iki tol neturėjome, tad pradžioje teko pasikliauti savo nuojauta ir asmeninėmis patirtimis. Gyvenimas išmokė valiutų kursų, logistikos ir kitų prekybos verslo niuansų. Prekių apskaita, valstybinių institucijų reikalavimai – visa tai mums buvo nauja, todėl į viską teko gilintis eigoje“, – pasakoja V. Nanartavičius.

Nuo vienos nedidelės parduotuvės iki regiono lyderės

Nors teko eiti nepramintais keliais, verslas Nanartavičiams sekėsi. Šiandien „Kotryna Group“ iš viso valdo 63 mažmeninės prekybos parduotuves Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, o taip pat 10 e. prekybos parduotuvių, veikiančių ne tik Baltijos šalyse, bet ir Suomijoje. Įmonė per pastaruosius 30 m. išaugo ir darbuotojų skaičiumi. Pradėjusi su vos keliolikos žmonių kolektyvu , šiai dienai organizacijoje dirba virš 600 žmonių. Be to įmonė veikia ir didmeninės prekybos srityje, kurioje atstovauja pasaulinius prekės ženklus.

Per visą trisdešimties metų laikotarpį įmonė išliko šeimos rankose, nors, anot V. Nanartavičiaus, sunkesniais laikotarpiais galbūt ir būtų buvę paprasčiau priimti sprendimą verslą parduoti.

„Esame šeimos verslas ir norėtume tokiu išlikti. Šiandien į verslą yra įsitraukę ir mūsų vaikai, o ateityje, tikimės, kad jį perims anūkai. Be abejo, viskas priklausys nuo vaikų ir jų vaikų noro ir pasiryžimo toliau vystyti verslą. Kol kas norime susikoncentruoti į dabarties iššūkius ir galimybes. Prekybos sektorius toliau sparčiai keičiasi, į jį veržiasi naujovės, o su jomis nepaliaujamai kinta ir vartotojų poreikiai bei įpročiai. Pastaraisiais metais didelį dėmesį skyrėme e. prekybos sričiai, tačiau mūsų vizija – įprastos mažmeninės prekybos ir e. komercijos sinergija“, – sako V. Nanartavičius.

Svarbiausia, V. Nanartavičiaus įsitikinimu, niekuomet nenustoti mokytis, laiku pastebėti galimybes ir prisitaikyti prie pokyčių. Tik tuomet galima tikėtis sėkmingo verslo augimo ir tęstinumo.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją