Visiškai neseniai apie ketinimą išjungti Kinijoje socialinį tinklą „LinkedIn“ pranešė bendrovė „Microsoft“.

Kaip teigia įmonės vadovai, pastangos laikytis Kinijos keliamų reikalavimų tampa vis didesniu iššūkiu, todėl kur kas racionaliau būtų pasitraukti, rašoma BBC portale.

Su cenzūravimo problemomis susiduria ir „Apple“.

Remiantis BBC paskelbtu pranešimu, paskutiniu metu iš „Apple“ programėlių parduotuvės „App Store“ buvo pašalintos dvi ganėtinai populiarios religinės programos.

Sprendžiant iš to, ką pavyksta užfiksuoti „App Store“ stebėsenos grupei „Apple Censorship“, šį mėnesį pašalintų programėlių skaičius padidėjo.

Tad kas vis dėlto vyksta?

Didieji suvaržymai

Žinoti ir įvertinti, kas vyksta už uždarų Pekino durų, nėra taip paprasta.

Vis dėlto darosi akivaizdu, kad „Apple“ ir „Microsoft“ yra įsivėlusios į šalies viduje vykstančią kovą tarp vyriausybinių institucijų ir Kinijos technologijų pramonės.

Kinų technologijų milžinės „Tencent“, „Alibaba“ ir „Huawei“ – tai globaliu mastu veikiančios stambios įmonės, tik jų įgyjama galia pradeda kelti Kinijos vyriausybei vis didesnį nerimą.

Vis dėlto didžiojo technologijų įmonių veiklos suvaržymo politikos taikiniais tapo ir amerikiečių bendrovės.

„Suvaržymo politikos atmosferoje ir „Apple“, ir „Microsoft“ labai gerai žino, kad jų pozicijos jau nebe tokios tvirtos kaip buvo pastaraisiais metais. Žino, kad reikia veikti ypač apdairiai“, – nurodo Jamesas Griffithsas, knygos „The Great Firewall of China“ autorius.

„Microsoft“ pareiškime, paaiškinančiame sprendimą stabdyti „LinkedIn“ veikimą, užsimenama apie tą patį.

„Tenka pripažinti, kad veikimo aplinka Kinijoje tolydžio sudėtingėja, o reikalavimų – daugėja“, – nurodo „Microsoft“.

„Manau, buvo nuspręsta, kad tiesiog nebeverta [stengtis]“, – išreiškė mintį Grahamas Websteris, vadovaujantis Stanfordo universitete vykdomam projektui „DigiChina“.

Sprendimą atsisveikinti su „LinkedIn“ G. Websteris sieja su artėjančiu PIPL (Kinijos asmeninės informacijos apsaugos įstatymai) įsigalėjimu.

Nepelningas sandėris

Vis dėlto „Apple“ prioritetai Kinijoje skiriasi nuo „Microsoft“.

Esmė tame, kad Kinijos rinkoje „Apple“ yra įsišaknijusi kur kas giliau nei bet kuri kita Jungtinių Valstijų technologijų įmonė.

Pastarojo ketvirčio „Apple“ pajamos, gautos iš operacijų Kinijoje ir Taivane, siekia beveik 15 mlrd. dolerių (12,9 mlrd. eurų). Suma, reikia pripažinti, įspūdinga.

Svarbu ir tai, kad „Apple“ globali tiekimo grandinė priklauso nuo gamybos procesų Kinijoje. Vis dėlto „Apple“, aišku, žino, kad, norint likti Kinijoje, būtina žaisti pagal šalies diktuojamas taisykles – net ir tada, kai tenka paklusti cenzūrai.

Apple

Galbūt iškilo klausimas, kodėl gi „Apple“ negali pardavinėti Kinijoje vien tik įrenginių? Kodėl negali pamiršti su „App Store“ siejamų ambicijų?

Reikalas tas, kad „Apple“ vadovaujasi nuostata, jog „App Store“ ir „iPhone“ negalima atskirti. Bendrovė nenori, kad „iPhone“ naudotojai pradėtų atsisiuntinėti programėles ne iš „App Store“, o iš kitų platformų, – juk šitai būtų precedento neturintis atvejis.

Pirmiausia, jei taip nutiktų, gerokai sumažėtų pajamos.

Vadinasi, planuodama pardavinėti gaminius Kinijoje, „Apple“ privalo pasirūpinti, kad toje šalyje veiktų ir „App Store“.

„Šalinti programėles, t. y. iš esmės cenzūruoti „App Store“, yra ne vienus metus trunkanti „Apple“ praktika“, – nurodė G. Websteris.

Vis dėlto J. Griffithsas atkreipė dėmesį, kad „Apple“ dalyvaujant Kinijos rinkoje toji cenzūra palaipsniui griežtėja.

„Būdama ten „Apple“ įsivelia į nepelningą sandėrį, – aiškina jis. – Kartą sutikus pašalinti programėles, reikalavimai šitai daryti nesiliauja.“

Slaptosios strategijos

„Microsoft“ tikrai nebuvo pirmoji, įžvelgusi liūdnas ateities perspektyvas.

Pavyzdžiui, „Google“ savo ieškos modulį Kinijoje išjungė dar 2010 m., po įvykio, kurį bendrovė pavadino Kinijos įsilaužimu. Bendrovė pareiškė, kad dar griežtesnio paieškos rezultatų cenzūravimo toleruoti nebegali.

Rebecca Fannin, knygos „Silicon Dragons“ autorė, įsitikinusi, kad „Microsoft“ sprendimas sustabdyti „LinkedIn“ paverčia „Apple“ didžiuoju taikiniu.

Visgi ji mano, kad „Apple“ pasirengusi kovoti už išlikimą Kinijoje.
„Apple“ yra viena iš lyderių Kinijos rinkoje. Nemanau, kad „Apple“ galėtų greitu laiku pasitraukti iš Kinijos dėl kurios nors iš minimų problemų“, – paaiškino ji.

Vis dėlto nežinia, apie ką už uždarų durų kalbasi „Apple“ ir Kinijos institucijos.

Galbūt „Apple“ sugeba atremti atakas? Gal daugelis programėlių iki šiol veikia Kinijoje ir yra siūlomos „App Store“ tiktai todėl, kad „Apple“ sugebėjo už jas pastovėti? Šito tikrai nepasakysime.

Minėtina, kad „Apple“ retai komentuoja įvairius pranešimus, o žurnalistams paprastai primena savo žmogaus teisių politiką, kurioje nurodoma, kad bendrovė laikysis šalies, kurioje vykdo veiklą, įstatymų net ir tuo atveju, jeigu su jais bus linkusi nesutikti.

Turbūt akivaizdu, kad Kinijoje „Apple“ būtent taip ir elgiasi: kai šalies institucijos aiškiai išreiškia norą, kad programėlės nebeliktų, jinai pašalinama.

Kad ir kaip būtų, „Apple“ figūravimas Kinijoje dabar teprimena vien tik praėjusios eros tvaiką: didžioji technologijų įmonė jau nebėra tokia ryški Kinijos rinkos dalyvė.

Dabar labiausiai įdomu, koks kiekis taisyklių, kokio masto kontroliavimas ir kokio lygio cenzūra galėtų pasirodyti per didelė?

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (15)