Motyvacija priklauso nuo paties darbuotojo

Anot specialisto, bet kokio žmogaus, pavyzdžiui, naujo darbuotojo, motyvacija daugiausiai priklauso nuo jo paties, o vadovo pareiga tos motyvacijos nesumažinti, rašoma pranešime spaudai.

„Kai darbuotojas naujas, dažniausiai jis būna labai motyvuotas. Kelerius pirmus metus jam viskas įdomu, veikia naujumo efektas, tačiau ilgainiui motyvacija blėsta ir įdomiausia tai, kad neretai tokiam motyvacijos išblėsimui įtakos turi ir vadovai“, – apie naujo darbuotojo motyvaciją kalba A. Būta.

Jis teigia, kad vadovo darbas yra ne kažkaip ypatingai motyvuoti savo komandą, o motyvaciją palaikyti ir jos nesumažinti: „Deja, dažnai pasitaiko, kad vadovai mano, jog tam, kad nesumažintų savo darbuotojų motyvacijos, pakanka nieko nedaryti, tačiau yra kitaip – nieko nedarydamas vadovas ją neabejotinai „numuš““, – pažymi psichologas.

Žmonės ne visada patys žino, kas juos motyvuoja

„Įsivaizduokite situaciją – pastebite savo darbuotojo gabumus kitoje srityje, negu jis dirba. Galite ateiti ir sakyti jam: „eik ir dirbk tą ir aną, nes tau geriau sekasi“, tačiau tikriausiai išgirsti nurodymą jam nebus malonu. Tačiau jei pasakytumėte, kad pastebite, jog jam puikiai sekasi ir paklaustumėte, ką jis mano, jei gautų naujų funkcijų? Tikriausiai toks pasiūlymas sužavėtų labiau“, – svarsto „Grand Partners“ ugdymo partneris.

dr. Arvydas Būta

Tokioje situacijoje, anot A. Būtos, darbuotojas suvokia, kad vadovas atpažino jo stiprybes ir pasiūlė kažką gero. „Geriausias būdas vadovams motyvuoti savo darbuotojus – padėti patiems suprasti, kas juos motyvuoja, nes kartais žmonės apie save to nežino. Svarbu, kad vadovas nepagailėtų laiko savo darbuotojams, kalbėtųsi su jais ir matytų jų emocijas, suprastų, su kokiais sunkumais jie susiduria, ir ne nurodinėtų, o teiktų pasiūlymus, tuomet galima pasiekti puikių rezultatų“, – apie tai, kaip reikia skatinti darbuotojus, pasakoja specialistas.

Ugdymas irgi palaiko motyvaciją

Natūralu, jog darbuotojas naujame darbe nori mokytis. Net ir patyrę dažnai to nori. Tad jeigu vadovas skiria ugdymui laiko ir dėmesio, drauge su darbuotoju aptaria reikalingas jam kompetencijas, susidaro ugdymo planą ir bent kartą per savaitę aptaria rezultatus, tai irgi gali būti labai sėkmingas motyvacijos palaikymas. Motyvacijos nepalaikytų toks „ugdymas“, kai darbuotojas „įmetamas“ į naujas užduotis su intencija „nagi, nagi, parodyk kaip susitvarkysi“.

Kai kuriose šalyse tokie vis naujų užduočių skyrimai neparuoštam darbuotojui prilyginami mobingui.

„Man patinka“ vs. „geras darbas“

Kai darbuotojas dirba gerai, jo motyvaciją labai palaiko tai, kad gauna iš vadovo tinkamą grįžtamąjį ryšį. „Nedovanotinai klaidinga yra tikėtis, jog gerai dirbantis darbuotojas nepraras motyvacijos, jei jis apie savo darbą negaus jokio grįžtamojo ryšio, – teigia A. Būta. – Pagyrimas kartą per metus ar per didžiąsias šventes tikrai yra per mažai.“

Jeigu vadovai nori, kad darbuotojas neprarastų savo motyvacijos, jis neišvengiamai turi pastebėti, kad darbuotojas dirba gerai ir apie tai jam pasakyti. „Geras darbas“, „puikiai padarei“, „šaunuolis“, „liuks“, „super“ – tokie ir panašūs paskatinimai labai gerai parodo darbuotojui, kad jo darbas yra vertinamas. Tačiau jie ne visada parodo lygiavertį partneryste grįstą santykį, todėl dar geriau darbuotojui jo darbo vertę ir svarbą parodo pagyrimai.

dr. Arvydas Būta

„Natūralu, kad vadovai džiaugiasi tuo, kad darbuotojai gerai dirba. Jei nesidžiaugia – čia jau rimta bėda, ir tikrai verta susirūpinti, kodėl jis nesidžiaugia. Ir kai džiaugiamės, kodėl to neparodyti darbuotojams?“, – klausia A. Būta.

Žmonėms patinka, kai kiti džiaugiasi tuo, ką jie daro. Ir toks parodymas gali būti labai paveiki emocinė įtaka palaikant motyvaciją. „Aš džiaugiuosi, kad...“, „Tavo..., mane labai pradžiugino“, „Aš didžiuojuosi tavo (požiūriu, veiksmais, rezultatais ir t.t. ...)“, „Man patinka tavo mintis!“, „Man patinka, kad tu... (kaip tu...)“ – paprastos ir efektyvios frazės, kurios sukuria geras emocijas ir gerą santykį, kas savo ruožtu labai palaiko motyvaciją.

„Kaip tu manai?“

Yra vienas esminių klausimų, kuris, pasak A. Būtos, išties gali palaikyti darbuotojo motyvaciją – „o kaip tu manai?“.

„Užduodamas tokį klausimą, iš esmės aš padarau įtaką, nes sužadinu darbuotojo smalsumą. Kita vertus, aš, kaip vadovas, klausdamas, kaip tu manai, parodau pasitikėjimą, pagarbą. Parodau tai, kad man svarbus žmogus ir jo nuomonė. Tokiu būdu kuriu lygiavertį santykį, o tai – didžiausia motyvacija“, – apibendrina A. Būta ir pastebi, kad kai mums aiškina, mes esame linkę gintis, tačiau tuomet, kai kažko klausia, jaučiamės lygiaverčiai, svarbūs, reikšmingi ir tada ženkliai mieliau ir produktyviau dirbame savo darbus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (9)