Kylančios naftos kainos pasitarnaus kovai su klimato kaita, nes skatins pereiti prie elektrinių automobilių. Tačiau tai vyks ekonomikos atsigavimo nuo COVID-19 pandemijos sąskaita, teigia pasaulinė energetikos stebėjimo agentūra.

Palyginus su praėjusiu mėnesiu, pasaulinis žaliavinės naftos poreikis išaugo iki vidutiniškai 3,2 mln. barelių per dieną, tačiau naftos gavybai nepavyksta jo patenkinti, todėl rinkos kainos nuolat auga.

Tarptautinė energetikos agentūra (TEA) įspėjo, kad naftos kainos, kurios šiemet išaugo dviem trečdaliais ir anksčiau šį mėnesį pasiekė 77 dolerius už barelį, gali didėti toliau ir atvesti prie nepastovios rinkos, jei didieji naftos gamintojai nepripumpuos daugiau barelių.

„Nors tokį lygį pasiekusios kainos gali paspartinti transporto sektoriaus elektrifikaciją ir paskubinti perėjimus prie kitų energijos šaltinių, jos taip pat gali užvilkinti ekonomikos atsigavimą, ypač kylančiose ir besivystančiose šalyse“, – teigė TEA.

Dėl augančių naftos rinkos kainų Jungtinėse Valstijose savo mašinų kuro bakus norintys pripildyti vairuotojai jau susidūrė su rekordiškai aukštomis kainomis. Pirmadienį vienas galonas kainavo 3,14 dolerio ir buvo pasiekęs visų laikų rekordą. Analitikai įspėjo, jog kuro kaina gali pasiekti ir 5 dolerius už galoną.

Asociatyvi nuotr.
Foto: Scanpix

Mažesni elektrinių automobilių energijos kaštai gali suvilioti daugiau vairuotojų anksčiau pereiti prie elektra varomų transporto priemonių, o tai savo ruožtu padėtų greičiau sumažinti anglies dioksido emisijas transporto sferoje. Tačiau išaugusios kuro kainos taip pat gali pakurstyti kainų infliaciją pasaulio ekonomikoje, ypač besivystančiose šalyse.

Paryžiuje įsikūrusi agentūra pasitelkė savo įtakingą, kas mėnesį rengiamą naftos rinkos ataskaitą, kad įspėtų OPEC ir jos sąjungininkes (OPEC+), jog be sėkmingų derybų dėl naftos gavybos apimčių rinka gali „reikšmingai įsitempti, nes po praėjusių metų COVID-19 sukelto paklausos nuosmukio naftos poreikis vėl pradėjo didėti“.

Prasidėjus koronaviruso pandemijai, naftos paklausa krito didžiausiu tempu nuo pat Antrojo pasaulinio karo – nuo 100 mln. barelių per dieną iki vos daugiau negu 91 mln. barelių per dieną. Tačiau paklausa taip pat gali atsinaujinti rekordišku greičiu ir jau iki 2022 metų pabaigos gali pasiekti ikipandeminį lygį, skelbė TEA savo ankstesnėje apžvalgoje.

Praėjusią savaitę žlugo OPEC+ derybos, kuriomis buvo siekiama susitarti, kaip greitai padidinti kartelio naftos gavybą po istorinių produkcijos apribojimų. Tai reiškia, kad kartelio išgaunamos naftos kiekis nuo rugpjūčio padidės tik 400 tūkst. barelių per dieną.

Skalūnų nafta
Foto: Vida Press

Tuo metu TEA prognozuoja, kad nuo liepos iki rugsėjo naftos paklausa padidės 3,3 mln. bareliais per dieną negu ankstesnį ketvirtį.

Europoje birželio mėnesį „reikšmingai“ išaugo oro transporto poreikis, o tai reiškia, kad padidėjo aviacinio kuro paklausa. Palyginus su geguže, Didžiojoje Britanijoje planinis lėktuvų užpildymas išaugo 52 proc., nurodo duomenų agentūra OGA. Panašus augimas taip pat užfiksuotas Prancūzijoje (46 proc.), Vokietijoje (44 proc.) ir Ispanijoje (53).

Neatitikimas tarp greitai augančios naftos paklausos ir lėtų naftos gavybos tempų gali sukelti naftos rinkos nepastovumą, jei dėl naftos tiekimo iš OPEC+ ateities ir toliau tvyros netikrumas. Galiausiai rinkos nepastovumas „nepadeda užtikrinti tvarkingo ir saugaus perėjimo prie kitų energijos šaltinių ir neatitinka nei gamintojų, nei vartotojų interesų“, pabrėžė TEA.