Kaip dirbti skirtingų kultūrų komandose ir išlaikyti gerą tarpusavio ryšį? Kaip stiprinti bendrumo jausmą? Kokie būdai gali padėti išvengti nesusikalbėjimų? Įžvalgomis dalijasi daugiau nei aštuonerius metus JAV programavimo paslaugų įmonėje „Devbridge“ dirbantis ir skirtingų kultūrų komandoms vadovaujantis programavimo departamento vadovas Ramūnas Zavistanavičius.

Komunikacija be užuolankų

Žurnalo „Harvard Business Review“ atliktas tyrimas parodė, kad darbas globaliose komandose ir įvairialypėje aplinkoje turi tiek savų minusų, tiek privalumų, kurie neaptinkami homogeniškose komandose ar darbinėje aplinkoje, rašoma įmonės pranešime spaudai. Viena vertus, darbas įvairialypėje komandoje gali būti sudėtingas, jei komandos narių kultūriniai kontekstai ženkliai skiriasi vienas nuo kito, pavyzdžiui, sunkiau komunikuoti, jei komandos nariai nevienodai yra įvaldę organizacijoje naudojamą kalbą.

Kita vertus, kultūriškai įvairialypės komandos pateiktas užduotis sprendžia kūrybiškiau, joms lengviau suprasti nagrinėjamą problemą įvairiais rakursais, kadangi kiekvieno komandos nario kultūrinis kontekstas suteikia jam ar jai požiūrio tašką, kurio neturi kiti komandos nariai. Nors darbas globaliose komandose neišvengiamai susijęs ir su tam tikrais iššūkiais, toks darbo modelis, anot tyrimo rezultatų, taip pat turi aibę privalumų, teigiamai veikiančių darbo kokybę ir našumą.

Departamento vadovo teigimu, aiški, visiems suprantama, komunikacija visada yra iššūkis, nesvarbu ar komanda yra vienoje vietoje ar pasibarsčiusi po pasaulį. Tačiau laiku ir be pagražinimų iškomunikuota žinutė gali padėti išvengti nesusipratimų ir problemų.

„Augant mūsų klientų ratui, komunikacijos aiškumas pasidarė dar svarbesnis. Taip pat išryškėjo, kad projekto sėkmei reikia kur kas daugiau nei tik kruopštaus ir puikiai atlikto techninio darbo. Kai komanda yra maža, ar projektas yra nedidelis, tai, žinoma, kur kas paprasčiau ir susikalbėti. Tačiau sparčiai augant, būtina nuolatinė komunikacija, kuri prisideda prie efektyvesnio darbo komandoje organizavimo“, – įsitikinęs vadovas.

Kurti pasitikėjimu grįstą kultūrą

Anot R. Zavistanavičiaus, viena iš dažniausių vadovų klaidų – pernelyg didelis kitataučių sureikšminimas ir dėl nuolatinio bendravimo per nuotolį kylantis nepasitikėjimas. Pirmiausia reikėtų į komandas atsirinkti profesionalus, o tada aiškiai drauge apsibrėžti ir darbo principus.

„Nereikėtų tiek daug galvoti apie tą faktą, kad komanda susideda iš skirtingose šalyse gyvenančių žmonių. Juk tai grupė žmonių, kuri dirba kartu ir siekia profesionaliai atlikti paskirtas užduotis. Niekada negalvoju apie tai, kas yra iš kokios šalies ar kultūros. Yra darbai, yra užduotys, jas darome, ieškome sprendimų, pasitikime vieni kitais ir daug kalbamės. Mūsų „Devbridge“ komandas sudaro programuotojai, testuotojai, verslo analitikai, DevOps inžinieriai, produkto vadovai, dizaineriai. Darbas vyksta projektinėse komandose. Komandos darbuojasi pagal „Scrum“ metodologiją, todėl darbo principai visur yra aiškiai apibrėžti ir labai panašūs.

Nuolat aktyviai bendraujame Zoom'e ir Slack'e. Turim tiek reguliarius skambučius, tiek ad-hoc situacijas, kur šokam ir kalbam. Žinoma, esant palankioms aplinkybėms, gyvas susitikimas irgi yra reikalingas ir kartas nuo karto būtinas visoms, net ir toliausiuose pasaulio kraštuose išsidėsčiusioms komandoms. Bendrų tradicijų puoselėjimas mums išlieka prioritetu, todėl šiemet neatsisakėme tradicijos organizuoti didžiulį vasaros renginį „Summer Camp“, į kurį atvyks kolegos iš viso pasaulio. Tai padeda ne tik stiprinti tarpasmenius santykius, bet ir padeda geriau pažinti kolegas, puoselėti bendrumo jausmą komandoje“, – sako įmonės atstovas.

Nuoširdžiai dalytis grįžtamuoju ryšiu

Šiuo metu R. Zavistanačius vadovauja komandai, kurią sudaro kolegos iš Lietuvos, Lenkijos, JAV, Kanados, Anglijos. Jo teigimu, nesusipratimų pasitaiko, tačiau svarbiausia atvirumas ir nuolatinis grįžtamojo ryšio suteikimas.

„Stengiamės atvirai ir nuoširdžiai dalytis grįžtamuoju ryšiu, tai, mano nuomone, yra pagrindinis dalykas norint sėkmingai darbuotis. Organizacija sparčiai auga, kartu išaugo ir mūsų samprata, kaip reikia drauge darbuotis. Natūralu, kad augant klientų poreikiams, išauga ir jų problemos, todėl įvairiausi proceso pasikeitimai ir tobulinimai yra neišvengiami. Yra buvę situacijų, kai buvo sudėtinga derinti darbą ir dėl laiko skirtumo. Pradėjau dirbti su komanda iš Indijos (ten +2.5val. arba +3.5val. laiko skirtumas). O tuo pačiu metu dirbau ir su kolegomis iš Čikagos. Laiko skirtumas tapo ypač didelis (10,5 – 11,5 val. skirtumas). Teko persidėlioti darbo dieną, kad galėčiau koordinuoti visų pusių darbus. Tačiau viskas yra įmanoma, reikia tik planuoti“, – dalijosi departamento vadovas.