Nepaisant vėl šaliai kirtusio pandemijos smūgio, keliančio pavojų Indijos ekonomikos atsigavimui, praėjus metams nuotaikos yra visiškai kitokios, skelbia CNN. Dabar Indijos startuolių bendruomenė mėgaujasi beprecedenčiu finansavimu.

Remiantis duomenų platformos „Tracxn“ informacija, per pirmuosius keturis 2021 m. mėnesius 11 įmonių gavo vienaragio statusą, t. y. jų vertė pasiekė mažiausiai 1 mlrd. JAV dolerių. Vien balandžio mėnesį atsirado penki nauji vienaragiai. Palyginimui: 2020 m. tokių startuolių buvo 13, 2019 m. – 10. Taigi, Indijoje sparčiai gausėja labai turtingų technologijų bendrovių vadovų.

Šį bumą iš dalies sukėlė įspūdingos investicijos, kurių nepagailėjo tokios įmonės kaip „Tiger Global“ ir „SoftBank“, pumpuojančios pinigus į Indijoje sparčiai augančias interneto bendroves – prizą, kuris daugeliui investuotojų yra per daug viliojantis, kad būtų galima į jį nekreipti dėmesio.

Startuoliai ne tik pritraukia daugiau lėšų nei kada nors anksčiau, bet ir užsitikrina milžiniškas investicijas per rekordiškai trumpą laiką. Regis, keletas sėkmingiausių Indijos pradedančiųjų įmonių, įskaitant „Flipkart“ ir „Zomato“, svarsto galimybę šiais metais pradėti prekiauti savo akcijomis vertybinių popierių biržoje. Tiesa, „Zomato“ atstovai atsisakė pakomentuoti, o „Flipkart“ iš viso nesureagavo į užklausą.

Indijos startuoliai

Kita vertus, nemažai pramonės ekspertų nerimauja, kad, atrodytų, nesibaigiantys finansavimo ciklai gali duoti mažesnę grąžą. Jų teigimu, Indijos startuoliai turi pradėti demonstruoti pastovų veiklos pelningumą ir galimybes užsidirbti akcijas parduoti nusprendusiems investuotojams, ir greitai. Kai kurie apžvalgininkai mano, kad, turint omenyje didžiules investicijas, vienaragio statusas pasidarė nebe toks išskirtinis.

„Nuostabu, jog Indijos startuoliai pritraukia tiek daug pinigų. Bet jiems reikės rasti tvarių verslo modelių, leisiančių gerai uždirbti, kad išgyventų, – sakė „Edelweiss Asset Management Limited“ vykdomoji direktorė Radhika Gupta. – Net „Google“ ar „Amazon“ neišsilaikytų vien tik dėl didelio klientų skaičiaus.“

Pirmiausia – geros naujienos

Investavimo karštligę sukėlė auganti Indijos skaitmeninė ekonomika. Šalyje yra daugiau nei 700 mln. interneto naudotojų, ir dar maždaug pusė milijardo žmonių tik pradės juo naudotis, taigi, rinkos potencialas yra milžiniškas.

Dėl koronaviruso pandemijos mažesniuose miestuose gyvenantys indai pradėjo dažniau pirkti internetu, todėl paspartėjo įmonių skaitmenizacija ir atsirado daugiau galimybių technologijų verslininkams.

Geriausiai sekasi finansinių technologijų bendrovėms. 2020 m. pabaigoje Indijoje buvo 44 vienaragiai. Remiantis „Orios Venture Partners“ ataskaita, dauguma jų priklausė finansinių technologijų sektoriui. Už jų rikiuojasi mažmeninės prekybos ir programinės įrangos kaip paslaugos įmonės.

Koronavirusas Indijoje, asociatyvi nuotr.

„Orios Venture Partners“ taip pat išsiaiškino, kad dabar technologijų startuoliui pasiekti 1 mlrd. JAV dolerių vertę reikia kur kas mažiau laiko: nuo beveik 15-os metų 2005-aisiais iki 2,4 metų 2016 ir 2017 m.

Vien šiais metais programėlių kūrėja „Mohalla Tech“, investicijų startuolis „Groww“ ir susirašinėjimo platforma „Gupshup“ tapo vienaragiais – daugiausia dėl didelių „Tiger Global“ investicijų, nurodo „Tracxn“. Niujorke įsikūrusi investicijų įmonė, anksti dosniai parėmusi „Flipkart“( el. prekybos milžinė, kurią 2018 m. įsigijo „Walmart“), investuoja agresyviau nei kitos panašios šalies bendrovės.
„Tiger Global“ neatsakė į „CNN Business“ prašymą pakomentuoti, bet anksčiau gyrė startuolius, į kuriuos investavo, kaip užimančius gerą padėtį augančioje Indijos interneto rinkoje.

Burbulo rizika

Visgi kai kurie ekspertai pradėjo kritikuoti stambias investicijų bendroves už pernelyg gausias investicijas į šį sektorių.

„Jos per daug padidina įmonių kapitalą, duodamos pusantro ar net du kartus daugiau pinigų, nei reikia“, – pastebėjo vienas iš pristatymų bendrinimo portalo „SlideShare“ įkūrėjų Amitas Ranjanas. Dabar jis bendradarbiauja su Indijos vyriausybe ir tobulina dokumentų saugojimo virtualioje erdvėje projektą, pavadintą „DigiLocker“.

„Vienintelė logiška tokio elgesio priežastis – noras užgniaužti konkurenciją“, – „CNN Business“ sakė A. Ranjanas. Tačiau „Orios Venture Partners“ vadovaujantysis partneris Rehanas Yar Khanas nelaiko išaugusio pinigų srauto „rimta problema“. Juk įmonėms vis dar reikia didžiulio kapitalo, norint išnaudoti plačios Indijos rinkos potencialą.

Kaip pavyzdį jis pateikė interneto farmacijos bendrovę „PharmEasy“. R. Y. Khanas buvo vienas iš ankstyvųjų investuotojų į minėtąją įmonę, kuri anksčiau šiais metais tapo vienaragiu.

„El. farmacijos įmonės užima vos 3 proc. Indijos rinkos, – sakė R. Y. Khanas. – Akivaizdu, jog joms reikia daugiau pinigų, kad galėtų augti.“

Yra ir kitų potencialių problemų, kurias būtina apsvarstyti. Pavyzdžiui, kas nutiks, jeigu vienaragis pritrauks per daug lėšų, tačiau ilgainiui išsikvėps taip ir neįgyvendinęs savo planų?

„Flipkart“ yra vienintelis Indijos technologijų vienaragis, nupirktas tada, kai jo vertė siekė daugiau nei 1 mlrd. JAV dolerių. (El. prekybos įmonę „Shopclues“, 2016 m. įvertintą 1 mlrd. JAV dolerių, po trejų metų įsigijo Singapūre įsikūrusi bendrovė, bet tada „Shopclues“ buvo verta vos 50–80 mln. JAV dolerių.)

Koronavirusas Indijoje

Per pastaruosius du dešimtmečius tik saujelė Indijos technologijų įmonių prekiavo savo akcijomis vertybinių popierių biržoje, tačiau kol kas šiam žingsniui nesiryžo nė vienas technologijų startuolis, kurio vertė siekia daugiau nei 1 mlrd. JAV dolerių.

„Išpūsdami savo vertę privačioje rinkoje, atitolinate galimybę įžengti į viešą rinką“, – sakė Karthikas Reddy, vienas iš rizikos kapitalo įmonės „Blume Ventures“ įkūrėjų. Jis mano, kad Indijos bendrovės turėtų anksčiau pradėti galvoti apie pirminius viešus siūlymus, jeigu nori sukurti tvarią startuolių ekosistemą.

„Mes neturime stambių technologijų įmonių pirkėjų, todėl negalima nuolatos tikėtis, kad vieną dieną „Walmart“ nuspręs įsigyti jūsų startuolį“, – pridūrė K. Reddy.

Ar šie metai bus išskirtiniai?

Indijos technologijų įmonių pasaulyje sklando gandai apie numatomą stambių vienaragių įžengimą į viešą rinką. K. Reddy yra nusiteikęs optimistiškai ir mano, kad 2021-ieji bus prisimenami ne tik dėl finansavimo bumo, bet ir dėl kultūrinių permainų šiame pramonės sektoriuje.

Praėjusį mėnesį laikraštis „Mint“ pranešė, kad Indijos konglomeratas „Tata Sons“ už daugiau nei 1 mlrd. JAV dolerių planuoja įsigyti maisto produktų internetinę parduotuvę „BigBasket“. „CNN Business“ paprašė „Tata Sons“ atstovų pakomentuoti šią informaciją. Jie nurodė kreiptis į „BigBasket“, tačiau startuolio darbuotojai nesureagavo į prašymą.

Per pastaruosius keletą mėnesių kitos Indijos žiniasklaidos bendrovės informavo, kad senesni vienaragiai taip pat svarsto pradėti prekiauti savo akcijomis vertybinių popierių biržoje. Praėjusią savaitę „Economic Times“ pranešė, kad keletas startuolių skubiai ieško vyresniųjų vadovų, turinčių patirties pirminių viešų siūlymų srityje.

Jeigu „Flipkart“ arba maisto technologijų bendrovė „Zomato“ pateiks pirminį viešą siūlymą, toks sprendimas gali iš esmės pakeisti žaidimo taisykles, mano K. Reddy.

„Indijos technologijų bendrovės turi įžengti į viešą rinką, – sakė jis. – Dabar Indijos gyventojai yra faktiškai izoliuoti nuo vienaragių bumo.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (14)