Pats princas Haris, cituojamas „Wall Street Journal“ laikraščio, teigia, kad nauja darbo pozicija jis tikisi padėti kurti pokytį žmonių gyvenimuose. „Proaktyvus ugdomasis vadovavimas suteikia neribotas galimybes asmens vystymuisi, didina supratingumą ir gerina gyvenimą“, – savo pasirinkimą motyvavo jis.

Visgi dalies lietuvių dėmesį atkreipė ir gautos karališkosios šeimos nario pareigos – vyriausiasis poveikio vadovas (angl. Chief Impact Officer). Lietuvoje dar mažai girdėtos pareigos Vakaruose nėra visiškai naujiena, o portalo Delfi kalbinti pašnekovai teigia, kad tokie įmonių valdysenos pasikeitimai tik signalizuoja, kad verslui galvoti vien apie uždirbamas pajamas ir pelną nebeužtenka.

Princas Haris savo blogo įraše rašo, kad naujose pareigose jis „advokataus ir didins emocinės sveikatos svarbos supratimą visuomenėje, padėdamas vesti įmonę jos socialinės misijos keliu ir prisidėti prie poveikio“, plės globalią lyderių, ugdomojo vadovavimo specialistų, klientų ir narių tinklą.

Paieškojus internete informacijos apie įmones, turinčias vyriausiojo poveikio vadovo pareigas, galima rasti, kad dažnu atveju, tai nevyriausybinės organizacijos ar socialinę misiją pasaulyje nešančios bendrovės.

Keičiasi įmonių pagrindinis tikslas

Bendrovių valdysenos ekspertas, „Baltic Institute of Corporate Governance“ prezidentas Rytis Ambrazevičius kalbėjo, kad keičiantis verslo aplinkai po truputi keičiasi ir įprastinės įmonių vadovaujančių pareigų pozicijos.

„Imant bendrai, kiekviena įmonė žiūri, kokiomis kryptimis ji norėtų vykdyti savo veiklą ir taip sugalvoja, suformuoja savo pareigybes, o paskui atitinkamai ieško ir paskiria žmones tų tikslų siekti“, – komentavo jis.

Pašnekovas teigė, kad jam kol kas Lietuvoje dar neteko girdėti įmonių, kurios turėtų būtent vyriausiąjį poveikio specialistą, pridėdamas, kad atsirandančios naujų pavadinimų pareigybės įmonėse rodo, kad pasaulio ekonomika ir verslo požiūris keičiasi.

Rytis Ambrazevičius
Foto: Asmeninins albumas

„Įmonės kuo toliau, tuo labiau pradeda galvoti apie savo tikslą, o ne senąjį, kurį anksčiau visi turėjo, – tik uždirbti grąžą akcininkams. Ieškoma aukštesnio tikslo – ir tarp jų atsiranda socialiniai, aplinkosauginiai tikslai. Europoje jau labai dažnai kalbame apie tai, ką įmonė gali atnešti daugiau nei pinigus, kaip gali padėti visuomenei, valstybei, aplinkai“, – tęsė pašnekovas.

Būtent, pasak R. Ambrazevičiaus, plečiant pagrindinius įmonių tikslus, kurie užeina už pelno ribų, ir gimsta versluose naujos veiklos kryptys ir pareigos.

„Baltijos šalyse ir Lietuvoje dar tik žengiame verslo tvarumo ir ESG (angl. environment, social and governance) kryptimi, bet Vakarų Europoje ar Skandinavijoje tai jau pažengusi praktika. Žavu, kad ir kapitalistinėje JAV atsiranda startuolių, kaip princo Hario darbdavys, kurie žiūri plačiau“, – komentavo bendrovių valdysenos ekspertas.

Kaip kalbėjo pašnekovas, vis daugiau įmonių supranta, kad ignoruoti socialinės atsakomybės, tvarumo temas greitai bus per daug rizikinga, nes spaudimas jaučiamas iš visų pusių – tiek vartotojų, tiek politikų, tiek investuotojų.

Princo Hario pareigos – startuolių kūrybiškumo pavyzdys

Verslo angelas, „LitBAN“ valdybos pirmininkas Vladas Lašas teigė, kad startuolių pasaulyje neįprastai skambančios darbo pozicijos yra šios ekosistemos kūrybiškumo atspindys.

Pačiam verslininkui yra tekę gauti ir iš vienos didelės įmonės darbuotojos vizitinę kortelę, kurioje moters pareigos nurodytos kaip vyriausioji laimės vadovė (angl. Chief Happiness Officer). Iš įdomesnių sutiktų darbo pozicijų V. Lašo akiratyje buvo patekę ir vyriausieji evangelistai (angl. Chief Evangelist) – įmonės atstovai, kurie puoselėja ir skleidžia įmonės vertybes ir viziją.

Vladas Lašas

„Tokie pozicijų pavadinimai dažnai atspindi startuolių kūrybingumo pusę. Žinoma, kalbant apie princą Harry, jo pareigos kaip pagrindinio poveikio vadovo labai gerai atspindi, ką tokia asmenybė gali duoti kompanijai: tai ir žinomumas, ir turimas pažinčių tinklas. Tai įmonei gali padėti didinti ne tik žinomumą, bet ir pasitikėjimą ja. Be to, žinome, kad įmonės norimas pasiekti pokytis nesvetimas ir pačiam princui“, – toliau komentavo V. Lašas.

Verslo angelas pasidžiaugė, kad naujiena apie britų princo naująjį darbą atkreipė dėmesį ne tik į naują posūkį karališkosios šeimos nario gyvenime, bet ir į patį startuolį, kuris užsiima prasminga veikla.

„Šiai dienai tema apie žmonių emocinę ir psichologinę sveikatą yra labai aktuali. Kalbame apie fizinį judėjimą, sveiką kūną, bet dažnai pamirštame emocinę sveikatą. Džiugu, kai startuoliai imasi spręsti tuos dalykus, kurie dabar aktualūs visuomenėje, o didelės kompanijos kartais nedrįsta tose srityse imtis pokyčių“, – pridėjo jis.

V. Lašas taip pat paminėjo, kad Lietuvoje prieš metus, pandemijos pradžioje taip pat užgimė panašią idėją nešantis startuolis „Mindletic“ – emocinės sveikatos „sporto klubas“, padedantis kompanijoms su dideliu darbuotojų skaičiumi ir jiems dirbant nuotoliniu būdu palaikyti psichologinę pusiausvyrą. Verslininkas yra šio startuolio investuotojas ir konsultantas.