.Išlaikyti istorinį burlaivį taip, kad jis pateisintų miesto simbolio vardą ir išliktų vienu iš uostamiesčio trauktos objektų, yra nepaprastas uždavinys. Prižiūrėti laivą, kad ir neplaukiojantį, bet stovintį vandenyje, – tai ne tas pats, kas eksploatuoti pastatą. Vanduo, ledas, kiti gamtos reiškiniai daro nuolatinį poveikį laivo korpusui, nuolat reikalingi specifiniai laivo priežiūros, remonto darbai ir, suprantama, nemažos finansinės injekcijos.

Patirtis rodo, jog tinkamai neprižiūrint burlaivio, kas keliolika metų jį prireikia gelbėti, kad nenuskęstų. Todėl nuolatinis dėmesys, periodinis dokavimas yra būtina šio miesto simbolio ilgaamžiškumo sąlyga.

Iš doko – į karantiną

Praėjusių metų spalį, praėjus septyneriems metams po laivo rekonstrukcijos, Danės upės krantinę puošiantis jūrinės kultūros simbolis buvo išplukdytas į doką remonto darbams.

Pasak istorinio burlaivio savininko, Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ vadovo Aloyzo Kuzmarskio, „Meridianas“ yra registruotas laivų registre, tad pagal teisės aktus, kaip ir bet kuriam kitam laivui, jam yra būtina periodinė dokinė techninė apžiūra ir remontas.

Meridianas
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Tik iškėlus laivą iš vandens įmanoma nustatyti jo dugno būklę ir atlikti reikiamus darbus. Po laivo atstatymo 2013 m. buvo svarbu pamatyti ir įvertinti, kaip pasikeitė jo techninė būklė, stovumo bei kiti parametrai.

Doke buvo nuvalytas gausiai kriauklėmis bei vandens augmenija apaugęs „Meridiano“ dugnas, atlikti korpuso storio, elektros instaliacijos varžų matavimai, pašalinti laiko ir vandens padaryti pažeidimai.

„Laivas iš vandens buvo iškeltas pačiu laiku. Atlikti svarbūs korpuso, balastinių konstrukcijų bei kiti remonto ir sutvirtinimo darbai, kelis kartus nugruntuota ir perdažyta povandeninė laivo dalis leis užtikrinti saugų burlaivio stovėjimą ir eksploatavimą iki kito dokavimo. Kartu doke buvo atnaujinta ir dalis virš vandens esančio korpuso medinės apkalos. Kai tik leis orai, šie bei kiti bortų, denių atnaujinimo darbai bus tęsiami laivui stovint prie krantinės“, – atviravo A. Kuzmarskis.

Aloyzas Kuzmarskis
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Rūpesčiai ant vieno žmogaus pečių

Klaipėdiečiai puikiai pamena 2012 m., kai didingas burlaivis kone skendo prie krantinės, o ankstesnis savininkas netgi norėjo jį nugramzdinti jūroje. Laimei, atsirado žmonių, kurie ėmėsi veiksmų ir laivas buvo išgelbėtas.

Šiuo metu visi laivo išlaikymo rūpesčiai ir kaštai iš esmės gula ant vieno žmogaus pečių. Istoriniu burlaiviu, jo išsaugojimu, jūrinio paveldo puoselėjimu rūpinasi A. Kuzmarskis ir jo šeima, kuri yra viešosios įstaigos Klaipėdos jūrinio miesto simbolis burlaivis „Meridianas“ steigėja ir savininkė. Toks yra šio verslininko indėlis į uostamiesčio istorijos puoselėjimą.

Meridianas
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

„Meridiano“ eksploatacija kas mėnesį kainuoja apie dešimt tūkstančių eurų. Burlaivyje, be vadovo, yra du darbuotojai, kurie vykdo kasdienę laivo priežiūrą, jame veikia įvairios sistemos – šildymas, vėdinimas, apsauga, avariniai siurbliai, naudojama elektros energija, vanduo, perkamos pakaitinės sistemų detalės, priežiūros, apdailos medžiagos ir t.t.

Pasak A. Kuzmarskio, burlaivio dokavimo finansavimui buvo tikimasi ES fondų paramos, kartu su partneriais buvo teikiama paraiška vienai iš šios srities programų. Tačiau vertintojų požiūris buvo nuviliantis. Esą eilinis „Meridiano“ remontas pridėtinės vertės nekuria, nors, laivo savininko įsitikinimu, būtent tai pratęsia burlaivio gyvavimą ir užtikrina, kad jis dar ilgai puoštų miestą.

Traukos objektas

Pasigendama ir rimtesnio savivaldos požiūrio, pagalbos ar indėlio į laivo gyvybės palaikymą, nors „Meridianas“ yra tarsi visų miestiečių ir miesto svečių traukos objektas, reprezentuojantis Klaipėdą.

Juo labiau kad šis istorinis burlaivis yra gana reikšminga dvidešimtojo amžiaus vidurio svarbiausių Europos įvykių istorijos dalis, tai yra ir tam tikras Suomijos, kurioje jis kartu su dar keliais šimtais burlaivių buvo pastatytas po Antrojo pasaulinio karo labai sudėtingomis aplinkybėmis, simbolis. Žinia, iš visos tos serijos „Meridianas“ šiuo metu yra vienintelis išlikęs ant vandens.

Meridianas
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Pagaliau, tai ir Klaipėdos jūreivystės mokyklos istorijos, daugelio garbių kapitonų gyvenimo dalis, mat po to, kai šis mokomasis burlaivis 1948 m. buvo pastatytas Suomijoje, jis buvo atplukdytas į Klaipėdą ir perduotas tais pačiais metais įkurtai Klaipėdos jūreivystės mokyklai.

Restoranui – 50 metų

„Meridianas“ jau daug metų yra mėgstamas ir mylimas klaipėdiečių. Uostamiesčio žmonės ir svečiai prie jo fotografuojasi, žavisi, jo denyje rengiamos tuoktuvių ceremonijos, krikštynos, o laive įsikūręs jūrinės tematikos restoranas siūlo paslaugas nuo dienos pietų iki šventinių banketų ar romantiškų vakarų skambant tikro garso muzikai.

Restoranas „Meridiane“ veikia nuo tada, kai jis visam laikui buvo pastatytas prie Dangės krantinės – 1971 m. Tad šiemet sukanka lygiai 50 metų, kai klaipėdiečiai ir miesto svečiai turi tokią unikalią galimybę – švęsti, pietauti ar leisti laiką istoriniame laive.

Meridianas
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Dabartinis restorano operatorius – UAB restoranas „Meridianas“ – laive dirba nuo 2018 m. vasaros. Prieš tai buvo kitų nuomininkų. Operatoriui yra išnuomotos šiai veiklai reikalingos patalpos, jo mokamas nuomos mokestis yra tik nedidelė dalis pajamų laivo išlaikymui ir visų kaštų toli gražu nepadengia. Juo labiau dabar, kai šalyje tęsiasi karantinas ir restoranas negali dirbti įprastu ritmu, nuomos mokestį teko laikinai sumažinti.

Šiuo metu dėl karantino iš 15 restorano darbuotojų po kelias valandas dirba tik 2-3. Visi darbuotojai yra prastovose ir tik tie keli – dalinėse prastovose. Restoranas turi verslo įmonių užsakymų dienos pietums, taip pat siūlosi pristatyti užkandžių rinkinių, šventines vakarienes į namus ar biurus.

Stabdė išvežimus

„Prasidėjus antram karantinui, pabandėme gaminti ir siūlyti dienos pietus išvežimui masiškai. Galbūt pritrūko laiko ir kantrybės įsivažiuoti, bet, paaiškėjus, jog išlaidų patiriame daugiau nei gauname pajamų, tokius išvežimus sustabdėme. Kita vertus, net ir karantino sąlygomis norisi neprarasti savo įprasto veido, išlaikyti maisto kokybę, įvairovę, jo pateikimo estetiką. Todėl nusprendėme, kad siūlysimės atvežti šventę į namus ar biurus. Kitaip tariant, ruošiame tarsi nedidelius naminius banketus įvairiausiomis progomis, maistą patiekiame gražiuose ir funkcionaliuose šilumą palaikančiuose marmituose, o ne vienkartiniuose induose, galime paruošti visą stalo serviruotę, jeigu to pageidaujama. Neseniai praėjusios šventės: Valentino diena, Kovo 8-oji parodė, kad tokia paslauga gali būti reikalinga net ir pasibaigus karantinui“, – sako „Meridiano“ restorano vadovas Mindaugas Beniušis.

Mindaugas Beniušis
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Anot jo, prireikus taikytis prie karantino ribojimų, buvo ieškoma papildomų išeičių, buvo užmegztas bendradarbiavimas su netoliese veikiančiu gėlių salonu. Formuojamas bendras pasiūlymas – šventinė vakarienė, maistas ir gėlės.

„Pastebėjome, kad šiuo pasiūlymu naudojosi jūrininkai, kurie yra išplaukę ir Kovo 8 d. proga norėjo nustebinti savo žmonas“, – šypsosi M. Beniušis.

Eksponatas po atviru dangumi

„Meridianas“ – tai lyg jūrinės kultūros eksponatas po atviru dangumi. Čia žmonės užsuka ne tik užkąsti, bet apsižvalgyti, juos domina istorinė ekspozicija, pakeltos burės, laive rengiami įvairūs susitikimai, yra visos sąlygos organizuoti konferencijas, mokymus ir pan.

Meridianas
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Labai branginame klaipėdiečių į burlaivį atneštas kai kurias autentiškas dalis, naudotas įvairiais „Meridiano“ gyvavimo etapais, nuotraukas. Tokiu būdu į laivą sugrįžo netgi du autentiški šturvalai, kuriuos dabar galima pasukioti apsilankius laive“, – kalbėjo A. Kuzmarkis.

Anot istorinį burlaivį prižiūrinčios komandos, Jūrinė kultūra uostamiesčiui itin svarbi.

Meridianas
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

„Gyvename prie jūros. Daugeliui klaipėdiečių Baltija asocijuojasi ne tik su gulėjimu paplūdimyje. Jūra yra darbo, veiklos, įvairių pomėgių, gyvenimo būdo dalis. Todėl jūrinės kultūros objektai uostamiesčiui yra svarbūs, jų galėtų būti ir daugiau“ , – akcentavo pašnekovai.