Siekdamas išlaikyti žmonių susidomėjimą tol, kol gyvenimas vėl sugrįš į vėžias, oro uostas kviečia šeimas apsilankyti „Jewel“ – gamtos tema įrengtame pramogų komplekse, kuriame taip pat galima apsilankyti po stikliniu skliautu įrengtame parke ir pašokinėti ant tinklo, o paskui paragauti patiekalų iš sezoninio meniu.

Žvelgiant į ateitį, netoliese esančios „Singapore Expo“ teritorijos dalys buvo pertvarkytos į milžinišką statybų aikštelę, per trumpą laiką sukuriant 840 salių priėmimams ir posėdžiams. Tai – dar viena „Connect@Changi“ iniciatyvos dalis, siekiant apgyvendinti užjūrio verslo svečius.

„Sulaukiame vis daugiau žmonių, ypač savaitgaliais, – teigia Jasmine Hoon, „Jewel“ kavinės „Paris Baguette“, kurioje prekiaujama aukščiausios kokybės kepiniais ir sumuštiniais, padavėja. – Pardavimai išaugo, o vakcinos taip pat suteikia žmonėms vilties.“

Netoliese vaikai dūksta didelėse baltose palapinėse, pastatytose įgyvendinant oro uosto iniciatyvą „Glampcations in the Clouds“ („Stovyklauk debesyse“). Žmonės kviečiami praleisti naktį tarp žalumos ir pabusti nuo vandens šniokštimo, atsklindančio iš didžiausio pasaulyje po stogu įrengto krioklio. Kainos prasideda nuo 240 dolerių, o visos vietos ateinančias savaites pilnai rezervuotos.

Changi oro uostas Singapūre
Foto: Scanpix / Reuters

Stovyklavimas ir šventinės vakarienės gali būti laikinos priemonės, tačiau visa tai yra dalis programos, skirtos paskatinti žmonių apsilankymą Čangyje, kurio svarbą miestui-valstybei sunku būtų pervertinti.

Singapūro ministras pirmininkas Lee Hsien Loongas rugsėjo mėnesį kone su ašaromis parlamentui pažadėjo, kad „Čangis vėl suklestės“, primindamas, kad jo atidarymas 1981 m. buvo didžiulio nacionalinio pasididžiavimo momentas.

Kadangi užsienio svečiai visoje saloje įgalina ekonominę veiklą – įskaitant maistą ir gėrimus, mažmeninę prekybą ir sveikatos priežiūrą, – sunku apskaičiuoti, kokiu mastu sienų uždarymas sukrėtė Singapūro ekonomiką. Remiantis vyriausybės pateikiamais skaičiais, vien aviacija sudaro apie 3 proc. bendrojo vidaus produkto, o turizmas – dar 4 proc.

Išaušus 2021-iesiems, Singapūro sėkmė pažabojant „Covid-19“ leidžia vėl atsinaujinti verslo kelionėms, pritaikytoms viruso eros gyvenimui: bandoma netgi įtikinti Pasaulio ekonomikos forumą perkelti savo metinį susitikimą iš Davoso į Singapūrą. Nors sugrįžimas prie ikivirusinių srautų tebėra kažkur toli ateityje, visi šie bandymai yra sveikintinas ženklas šaliai, kurią galima laikyti pasaulinės prekybos ir kelionių sinonimu.

Changi oro uostas Singapūre
Foto: Scanpix / Reuters

„Jei galvosime apie Singapūro, kaip regioninio centro, vaidmenį ir visą ryšių bei logistikos organizavimo idėją, tai Čangis yra nepamainomas“, – sako Selena Ling, „Oversea-Chinese Banking Corp.“ iždo tyrimų ir strategijos vadovė.

Čangio oro uostas, trečiasis pagal užimtumą Azijos tarptautinių skrydžių centras, nukentėjo ne mažiau nei visi kiti aviacijos centrai. Gegužės mėnesį keleivių skaičius sumažėjo iki 24 500 – vos 0,4 proc. to, kas buvo prieš 12 mėnesių. Lapkritį šis rodiklis pakilo iki 111 000, tačiau tai vis dar yra maždaug 98 proc. mažesnis nei 2019 m.

Rytiniame Singapūro pakraštyje įsikūręs 13 kv. kilometrų oro uostas šiuo metu eksploatuoja du iš keturių savo terminalų ir mažiausiai dvejiems metams sustabdė penktojo statybas. Kai kurie mažmeninės prekybos taškai viešosiose ir tranzito zonose ir toliau išlieka uždaryti dėl smarkiai sumažėjusio lankytojų srauto.

Būta ir daugiau nesėkmių. Labai lauktas oro burbulas su Honkongu, kuris būtų padėjęs išvengti karantino, po staigaus Honkongo atvejų šuolio buvo atidėtas. „Singapore Airlines Ltd.“ nukentėjo labiau nei kiti regiono konkurentai, nes jis neturi vidaus rinkos, į kurią galėtų atsiremti. Vežėjas rugsėjo mėnesį pranešė apie didžiausią ketvirčio nuostolį ir atleido maždaug ketvirtadalį darbuotojų, prognozuodamas, kad iki šio mėnesio pabaigos tebedirbs vos 20 proc. pajėgumo.

Vyriausybės apskaičiavimais, 2020 m. susitraukusi 5,8 proc. ekonomika šiais metais gali plėstis nuo 4 iki 6 proc. Tačiau kritinėms pramonės šakoms, tokioms kaip aviacija, gali prireikti ir daugiau laiko atsigauti, sakė Ravi Menonas, Singapūro pinigų tarnybos generalinis direktorius.

Changi oro uostas Singapūre
Foto: Scanpix / Reuters

Iki šiol vartotojams pritraukti ir verslui skatinti buvo skirta maždaug 72 mlrd. dolerių, o metiniame biudžete vėliau šiais metais numatyta dar daugiau. Maždaug pusę paramos sudaro lėšos iš paprastai neliečiamų šalies rezervų – aiškiausias įrodymas, kad susiduriama su precedento neturinčiu nuosmukiu.

Tačiau vakcinoms jau atkeliaujant (Singapūras praėjusią savaitę paskiepijo pirmąjį gyventoją) pamažu auga ir viltys.

Gruodžio mėnesį Singapūras paskelbė naują verslo kelionių projektą, kuris leis žmonėms iš bet kurios šalies atvykti trumpalaikėms viešnagėms be karantino. Jie turės gyventi „Connect@Changi“, kuris, kai 2021 m. viduryje visi darbai bus baigti, galės pasigirti daugiau kaip 1300 svečių kambarių ir apie 340 posėdžių salių. Svečiams bus atlikta net keletas „Covid“ testų: vos atvykus ir trečiąją, penktąją, septintąją ir vienuoliktąją viešnagės dieną.

„Idealiu atveju norėtųsi, kad žmonės galėtų laisvai judėti, daryti viską, ką nori, ir leisti laiką ten, kur nori“, tačiau tai yra „gera alternatyva“, kol bandome sunaikinti virusą, teigia „Temasek Holdings Pte“ vyresnysis generalinis direktorius Alanas Thompsonas. „Tai bandymas pamažu atidaryti ir atgaivinti Singapūro oro kelionių ir svetingumo sektorius“, – sako jis. Valstybinė investicinė bendrovė kartu su „The Ascott Ltd.“ ir „Sheares Healthcare Group“ yra šio sumanymo rėmėja.

Ir nors virusas ir toliau siautėja kai kuriose Europos ir JAV dalyse, su kitomis šalimis tęsiamos derybos dėl atsidarymo. Laisvalaikio kelionės be karantino jau vyksta Naujosios Zelandijos, Brunėjaus, Australijos, Vietnamo, Taivano ir Kinijos kryptimis, taip pat sudaryti dvišaliai susitarimai su Japonija, Pietų Korėja ir Vokietija, kurie palengvina situaciją verslo keliautojams.

Transporto ministras Ong Ye Kungas praėjusį mėnesį feisbuko įraše šias pastangas prilygino „nacionaliniam atsparumo projektui“.

„Mes užtikrinsime, kad Singapūras atsilaikytų „Covid-19“ akivaizdoje, – sakė jis. – Esame pasirengę vėl atsistoti ant kojų.“