Gubernatoriaus Gavino Newsomo praėjusios savaitės vykdomasis įsakymas – iki 2035 m. nutraukti naujų benzininių automobilių pardavimus – į valstijos kelius gali paleisti milijonus elektromobilių, o tai reiškia, kad per ateinantį dešimtmetį energijos poreikis išaugs net 9,5 proc., o iki 2035 m. – 25 proc., kaip rodo paskaičiavimai.

Tai gali tapti košmaru valstijai, kur energijos tiekimas vasaros vakarais gali būti toks įtemptas, jog praėjusį mėnesį pareigūnai įsakė įvesti laikinus tiekimo nutraukimus, kad sistema per karščio bangą neužlūžtų. Jei milijonai automobilių leidžiantis saulei visi kartu įsijungs į bendrą elektros energijos tinklą, problema gali sprogti.

Tačiau apie kiekvieną iš šių transporto priemonių galima galvoti kaip apie akumuliatorių, prijungtą prie tinklo strateginiais momentais – ir vaizdas staiga pasikeis. Jei jie būtų kraunami dienos metu, kai Kalifornija gauna daugiau saulės energijos, nei pajėgia sunaudoti, vakare, kai saulės energija išblėsta, o paklausa išauga, jie galėtų grąžinti energiją atgal į tinklą. Pasitarnautų ir įkrovimas vėlai naktį, kai vėjo energija pasiekia aukščiausią lygį.

Visi į tinklą vienu metu

„Tai gali veikti abiem būdais, – teigia Erica Bowman, „Southern California Edison“ išteklių ir aplinkos planavimo bei strategijos direktorė. – Viskas iš tiesų priklauso nuo planavimo.“

Jei grįžęs namo po darbo 18 val. iš karto prijungi krauti automobilį, tai gali sukelti katastrofą. Kaip tik tuo metu visi įsijungia oro kondicionierius, elektrines virykles ir televizorius, elektros energijos tinkle sukeldami paklausos perteklių.

Kalifornijos elektrinės, papildytos energijos importais iš kitų valstijų, paprastai pagamina daugiau nei pakankamai elektros energijos. Tačiau saulės energijos gamyba artėjant saulėlydžiui mažėja, o ją kompensuoti tenka dujų jėgainių produkcija ir importu. Taigi, jei dujų gamyklos bus uždarytos, o importuoti nepavyks, energijos atsargoms iškils rimtas pavojus. Būtent tai sukėlė praėjusio mėnesio elektros tiekimo sutrikimus.

„Circle K“ tinkle – pirmosios galingiausios Lietuvoje elektromobilių įkrovimo stotelės „Ionity“
Foto: Organizacijos nuotr.

Ne tik karštis gali sukelti netikėtus tiekimo pertrūkius. Kalifornijos komunalinių paslaugų bendrovės kartais nutraukia energijos tiekimą ištisuose valstijos regionuose, kad vėjuotu metu elektros linijose nekiltų gaisrų. Šį savaitgalį „PG&E Corp.“ perspėjo, kad jiems gali tekti nutraukti elektros tiekimą kelioms Šiaurės Kalifornijos sritims.

Elektromobiliai gali atnešti ir naudos tinklui

Pasak Kalifornijos naujų automobilių pardavėjų asociacijos, kaliforniečiai pernai įsigijo šiek tiek mažiau nei 1,9 milijono automobilių ir lengvųjų sunkvežimių. Norint patenkinti tokią paklausą elektrinėmis transporto priemonėmis, teks pagaminti kur kas daugiau elektros energijos.

Spartinant elektromobilių pardavimus, kad būtų pasiektas G. Newsomo išsikeltas tikslas, iki 2030 m. elektros energijos paklausa išaugtų 9,5 proc., rodo tyrimų firmos „Energy Innovation“ pasiūlyti modeliai. Kalifornijos saulės ir baterijų asociacija skaičiuoja, kad iki 2035 m. energijos paklausa išaugs 25 proc.

Tačiau šie nauji automobiliai – ir jų akumuliatoriai – galėtų ir patys atnešti naudos tinklui, grąžindami į jį energiją ir šitaip padėdami jį stabilizuoti bei apsaugoti nuo elektros tiekimo trikdžių. Kalifornija ir jos komunalinių paslaugų bendrovės aktyviai ieško, kaip geriausiai panaudoti šį naują šaltinį, vadinamą „transporto priemonėmis tinkle“.

Šiuo metu Kalifornijos komunalinių paslaugų bendrovės pasikliauja kainų signalais: tai skatina vairuotojus įkrauti savo automobilius tam tikru metu, pasinaudojant specialiais tarifais – pigesniais naktį arba dienos viduryje. Perėjus į aukštesnį lygį, greičiausiai prireiks dvišalės komunikacijos tarp prijungtų automobilių ir energijos tinklo.

Foto: Asmeninio albumo nuotr.

„Automobilis pats komunikuos su tinklu: „Dabar 18 val. Palauk 15 minučių, nes šiuo metu esu labai apkrautas.“ Jums apie tai galvoti tikrai neteks“, – teigia Julesas Kortenhorstas, „Rocky Mountain Institute“, ne pelno organizacijos, siekiančios nulinių emisijų ateities, vykdomasis direktorius.

Ne tik elektromobiliai

G. Newsomo įsakymas konkrečiai nereikalauja, kad visi automobiliai būtų elektriniai – tik kad jie neišmestų į aplinką šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Taigi, teoriškai tiktų ir kuro elementų automobiliai, varomi vandeniliu. Tačiau šie automobiliai ir toliau išlieka reti: pagal oficialius duomenis, Kalifornijoje iki 2019 m. pabaigos jų buvo užregistruota mažiau nei 7000. Elektromobilių, palyginimui, valstijoje buvo užregistruota daugiau nei 308 000.

Kad keliuose sutilptų visos šios naujos įkraunamos transporto priemonės, Kalifornijai teks gerokai paspartinti elektrinio įkrovimo stotelių įrengimą, teigia Pedro Pizarro, „Edison International“, valdančios antrąją pagal dydį Kalifornijos elektros energijos bendrovę, generalinis direktorius. Pasak jo, „Edison“ programa, skirta įdiegti apie 38 000 įkrovimo stotelių, kurios atsieitų daugiau nei 400 milijonų dolerių – programą neseniai patvirtino valstybiniai reguliuotojai – patenkintų tik nedidelę valstijos poreikių dalį, jei jau pagreitintai bus siekiama nulinės emisijos tikslų. Visų naujų automobilių pardavimų postūmis į elektromobilių segmentą – rimtas iššūkis, bet jis nėra neįgyvendinamas, teigia jis.

„To neįmanoma atlikti per metus nuo dabar, bet galima padaryti per dešimtmetį nuo dabar, – aiškina P. Pizarro. – Šitaip duosime visuomenei laiko įdiegti įkroviklių infrastruktūrą ir suteikti vartotojams komforto.“