LAA prezidento Tomo Grabausko teigimu, didelius automobilių parkus valdančios bendrovės negali pasinaudoti esamomis finansavimo priemonėmis, nes neatitinka paramos skyrimo reikalavimų.

Ministerijos kancleris Ramūnas Dilba savo ruožtu teigia, kad 41 mln. eurų tam skirtų RRF lėšų turėtų būti patvirtintos, jas suderinus su Finansų ministerija. Anot jo, dar diskutuojama, ar verslo atstovų prašoma parama nesidubliuoja su nuo šių metų veikiančia galimybe įmonėms atskaityti pridėtinės vertės mokestį (PVM) perkant M1 klasės elektromobilį iki 50 tūkst. eurų.

Paramą grynųjų elektromobilių (t. y., varomų tik elektra) įsigijimui nuo praėjusių metų birželio vykdo Susisiekimo ministerija, ji finansuojama Modernizavimo fondo lėšomis. Iki 2026 m. 15 mln. eurų iš šio fondo skirta juridiniams asmenims – kompensacijoms už įsigytus grynuosius elektromobilius gauti.

Vis tik, T. Grabauskas sako, kad didelė dalis bendrovių į šią paramą pretenduoti negali, nes neatitinka vadinamojo de minimis reikalavimo – t. y., bendra kompensacijų suma vienai įmonei per 3 finansinių metų laikotarpį viršija 200 tūkst. eurų.

Jo teigimu, praėjusių metų gruodį Susisiekimo ministerija patikino šią problemą identifikavusi ir verslui pažadėjo elektromobilių įsigijimą finansuoti RRF lėšomis.

Tačiau, tikina LAA vadovas, šį kovą patvirtintame Susisiekimo plėtros programos pažangos priemonės apraše alternatyvių degalų naudojimui transporto sektoriuje skatinti, žadėto 41 mln. eurų RRF finansavimo neliko.

„RRF lėšos visų pirma svarbios tuo, kad joms negalioja maksimali riba, kiek bet koks juridinis vienetas gali gauti paramos iš valstybės. Kitaip sakant, jei perku automobilį ir jei man jų reikia kad ir 100, galiu labai ramiai visą 100 pirkti vien elektrinius, tausojančius aplinką“, – Eltai sakė T. Grabauskas.

Elektromobiliai Charged Up'22 / T. Krisiulevičiaus nuotr.

„Su prieš tai buvusia priemone didieji pirkimai jau visiškai išnaudoti, nes ten įskaičiuota ir visa kovido parama. Tiesiog tas sprendimas dėl RRF (finansavimo – ELTA) buvo labai teisingas, išmintingas ir džiaugėmės tuo dalyku“, – teigė jis.

Pasak jo, RRF finansavimas aktualus didelius automobilių parkus valdančioms ilgalaikės ir trumpalaikės automobilių nuomos bendrovėms, pavyzdžiui, „CityBee“, „Bolt“, „Hertz“ ir kt.
T. Grabausko aiškinimu, jos savo parkus atsinaujina maždaug kas dvejus metus, o pasinaudodamos RRF lėšomis galėtų daugiau automobilių vidaus degimo varikliais pasikeisti į elektrinius.

„Dažnas gali galvoti, kad čia pardavėjų įnoris, bet taip iš tikrųjų nėra – jie kaip automobilius keitė, taip ir keis, tik pirks tą, kas jiems labiau apsimoka finansiškai. Be paramos jiems bus paprasčiau pirkti su vidaus degimo varikliais“, – pridūrė jis.

Kancleris: Susisiekimo ministerija siekia, kad priemonė startuotų kuo greičiau

Trečiadienį, verslo atstovų išsakytą problemą aptariant Seimo Ekonomikos komitete, Susisiekimo ministerijos kancleris Ramūnas Dilba sakė, kad 41 mln. eurų RRF priemonė, skirta skatinti įmones įsigyti grynuosius elektromobilius, turėtų būti paskelbta šių metų antrąjį ketvirtį.

Jis patikino, kad ministerija palaiko LAA poziciją dėl paskatos būtinumo, tačiau dėl to esą abejonių turi Finansų ministerija, kadangi nuo šių metų įmonės gali atskaityti PVM už įsigytus iki 50 tūkst. eurų vertės elektromobilius.

„Susisiekimo ministerijos politinė komanda tikrai palaiko šitą priemonę, t. y., privatiems juridiniams asmenims skatinimą, nes matome, kad būtent tas veiklas – būtent pavėžėjimo ar nuomos – vykdančios įmonės tikrai skaitliškai didžiausią dalį įsigyja būtent elektromobilių“, – Ekonomikos komitete sakė R. Dilba.

„Kadangi nuo sausio 1 d. privatiems juridiniams asmenims numatyta galimybė įsigyjant M1 klasės elektromobilį įtraukti į PVM atskaitą ir PVM susigrąžinti, diskutavome, ar šituo aspektu dar papildomai turėtume skatinti (elektromobilių įsigijimą – ELTA) per subsidiją“, – kalbėjo kancleris.

Anot jo, ministerijų diskusijos dar tęsiasi, tačiau netrukus tikimasi jas užbaigti ir priemonę paleisti.
Pasak R. Dilbos, ministerija siekia kuo greičiau paskelbti apie atskiras subsidijas pavėžėjimo ar automobilių nuomos bendrovėms.

„Atskirą kvietimą tikrai numatome, nes praktiškai tą priemonę, aprašą esame pasirengę. Esame žemame starte ir tik susiderinus su Finansų ministerija galėtume tikrai paskelbti kvietimą“, – kalbėjo R. Dilba.

Susisiekimo ministerija siekia, kad iki 2030 m. apie 20 proc. viso kelių transporto ir 100 proc. viešojo transporto priemonių būtų varomos elektra ar kitais alternatyviais degalais. Tam iš RRF įvairioms paramos priemonėms numatyta 250 mln. eurų, 2021–2027 m. ES fondų Investicijų programos – 342 mln. eurų.

Netaršių lengvųjų automobilių įsigijimui skatinti numatyta 129 mln. eurų iš RRF ir Modernizacijos fondo. Tikimasi, kad pasinaudojus šiomis lėšomis bus įsigyta 36 750 M1 ir N1 klasės automobilių viešajame, privačiame ir juridiniame sektoriuose.

RRF lėšomis jau finansuojamas elektromobilių įsigijimas viešojo sektoriaus juridiniams asmenims, fiziniai asmenys gali prašyti kompensacijų iš Modernizavimo fondo.