„Tos veiklos, kurios dalyvauja apyvartinių taršos leidimų sistemoje, t. y. pirmiausia pramonė, kadangi turi įsigyti apyvartinius taršos leidimus ir tai kainuoja, tai skatina kartu pramonę investuoti į technologijas, kurios mažina išmetimus. Todėl mūsų išmetimai pramonėje per visą šį referencinį laikotarpį mažėja. Tačiau yra viena sritis, kurioje išmetimai auga (...), ir ta sritis yra transportas“, – antradienį Seime žurnalistams teigė I. Šimonytė.

„Transporte ta paskatų sistema mažinti išmetimus yra įvairi, bet pirmiausia tai yra taršaus kuro apmokestinimas, nes ne paslaptis, kad Lietuvoje per ilgą laiką mokesčių sistema buvo tokia, kad iš esmės skatino taršesnį kurą. Todėl, kad dyzelio akcizai visada buvo mažesni, dėl to turime automobilių parko „dyzelizaciją“, turime kietųjų dalelių atmosferoje daugiau negu norėtume turėti“, – pažymėjo ji.

Vyriausybės vadovė akcentavo, kad akcizų didinimas yra tik viena iš dalių visame priemonių komplekse, ieškant paskatų CO2 emisijų mažinimui.

„CO2 elementas leidžia sukurti mokestines paskatas šalia paskatų, kurios yra elektromobiliams įsigyti, atnaujintiems parkams, viešajam transportui atnaujinti. Čia yra kompleksas priemonių, kur akcizas tik yra viena iš dalių“, – sakė politikė.

ELTA primena, kad antradienį Seimas pritarė Akcizų įstatymo projektui, kuriam įsigaliojus, bus atsisakyta energiniams produktams taikomų akcizų lengvatų, nuosekliai didinami akcizų tarifai taršioms kuro rūšims bei į taikomus tarifus įtraukta anglies dvideginio dedamoji.

Priėmimo stadijoje už Aplinkos ministerijos pateiktą projektą balsavo 69, prieš 39, susilaikė 20 Seimo narių.

Akcizų įstatymas pakeistas siekiant sumažinti iškastiniam kurui taikomų akcizų lengvatas arba jų atsisakyti, taip pat nuosekliai didinti gazoliams, akmens anglims, koksui ir lignitui taikomus akcizų tarifus.

Taip pat bus nustatyti bei didinami akcizai šildymui skirtoms durpėms.

Nuo 2025 m., kai bus sumažinta iškastiniam kurui taikomų akcizų lengvatų ar jos panaikintos, į kai kuriems energiniams produktams taikomus akcizų tarifus bus įtraukta anglies dvideginio (CO2) dedamoji, kuri būtų proporcinga kuro rūšies CO2 išmetimui, atsižvelgiant į kaloringumą.

CO2 dedamoji nebus taikoma naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, išpilstytiems į buitinius dujų balionus. Taip pat, neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, įsigyjamiems arba importuojamiems centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka registruotų vartotojų, tiekiančių jas buitinėms reikmėms, įskaitant asmenis, kurie išpilsto naftos dujas į buitinius dujų balionus.

Galiausiai, CO2 dedamoji nebus taikoma neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka registruotų vartotojų tiekiamiems į grupinius įrenginius, per kuriuos jie gali būti tiekiami tik buitinėms reikmėms.

Prezidento patarėjas Jaroslavas Neverovičius yra tvirtinęs, kad nors svarbu valstybei įgyvendinti prioritetus susijusius su klimato neutralumo tikslais ir išmetamų dujų mažinimu transporto sektoriuje, tačiau akcizų didinimo tik kaip biudžeto didinimo priemonės, šalies vadovas Gitanas Nausėda turbūt nepalaikytų.