Lenkija, saugodama savo rinką ir nusileisdama protestuojantiems ūkininkams, balandžio 15 d. uždraudė pigių ukrainietiškų grūdų importą. Iš pradžių šis draudimas buvo taikomas ir tranzitui, bet prieš savaitę buvo susitarta dėl tranzito apribojimų panaikinimo.

Nepaisant šio susitarimo, ukrainietiškus produktus per Lenkijos teritoriją į mūsų šalį gabenantys verslininkai sako, kad lenkai laisvai jiems keliauti neleidžia.

Aliejų ir majonezą iš Ukrainos importuojančios bendrovės „Alterega“ pirkimų vadovas Jonas Čitavičius Delfi pasakoja, kad per tranzito draudimo laikotarpį susidariusios krovinių eilės Ukrainos ir Lenkijos pasienyje būtų maža bėda. Tačiau lenkai sąmoningai vilkina procedūras ir visaip trukdo ukrainietiškiems produktams patekti į Lietuvą.

„Tai, kad mašinos pasienyje stovi savaitėmis, tai nieko tokio. Tačiau, kai automobiliai jau patenka į Lenkiją, jie vis tiek neleidžia važiuoti. Vežti krovinius iki Lietuvos sienos leidžiama tik su policijos konvojumi, o jo reikia laukti po 4-5 paras. Lenkai specialiai viską daro, kad maisto prekės iš Ukrainos iš viso nevažiuotų į Europos Sąjungą“, – įsitikinęs J. Čitavičius.

Jis sako, kad dėl to Lenkijoje šiuo metu yra įstrigę šeši „Alteregos“ vilkikai su ukrainietišku majonezu ir aliejumi, o su šia problema susiduriančias Lietuvos bendroves galima skaičiuoti šimtais.

„Mes nuostolių tiesiogiai nepatiriame, bet mūsų klientai patiria. Mes esame tarpininkas, tiekiantis produkciją gamybos įmonėms. Tai, pavyzdžiui, gamintojas negali dirbti, gamyba stoja, nes jai reikalingas aliejus įstrigęs Lenkijoje. Stovi šešios mašinos, tai reiškia, kad apie 300 tūkst. eurų kabo ore“, – kalba pašnekovas.

Klausimą sprendžia europiniu lygiu

Tuo metu Susisiekimo ir Užsienio reikalų ministerijos Delfi teigia, kad apie Lenkijos pareigūnų veiksmus žino ir deda visas pastangas, kad ukrainietiška produkcija Lietuvą galėtų pasiekti be trikdžių.

„Ministerija žino apie susidariusią situaciją ir operatyviai ėmėsi veiksmų jai spręsti. Klausimas yra keliamas tiek dvišaliuose susitikimuose su atsakingomis Lenkijos institucijomis, tiek skirtinguose Europos Sąjungos formatuose.

Sprendimo taip pat ieško ir Europos Komisija, kuri yra pasiūliusi atitinkamas priemones Lenkijai ir kitoms ES valstybėms narėms siekiant spręsti nacionalinių ribojimų klausimą“, – nurodo Užsienio reikalų ministerija.

Susisiekimo ministerija teigia siekianti kuo skubiau įgyvendinti „žaliąjį koridorių“, kuriuo Ukrainos grūdai ir kita žemės ūkio produkcija galėtų laisvai keliauti iki Klaipėdos.

„Šiems kroviniams sklandžiai gabenti į Lietuvą per Lenkiją šiuo metu trukdo tam tikri laikini keblumai Lenkijos ir Ukrainos pasienyje. Dėl to nuolat palaikome ryšį su kompetentingomis Lenkijos įstaigomis. Šios patikino, kad keblumai laikini, dedamos pastangos juos pašalinti“, – pažymi Susisiekimo ministerija.

Anot jos, pastangas deda ir bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“, siekiantys tokių sprendimų ir susitarimų, kurie leistų kuo efektyviau išnaudoti turimą infrastruktūrą, taip pat sutarimo dėl Ukrainos žemės ūkio produktų fitosanitarinės patikros Klaipėdoje.

„Tokie sprendimai gerokai padidintų Ukrainos žemės ūkio produktų gabenimo per Klaipėdos uostą apimtis“, – teigia Susisiekimo ministerija.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (10)