Anot jo, sulaikomi jau ir iš Latvijos atkeliaujantys kroviniai, o dalis įmonių, net ir sulaukusios LTG įspėjimų nutraukti bendradarbiavimą, bando antrąkart apeiti sankcijas.

„Vien šią naktį 25 apsimestiniai „Lukoil“ vagonai bandė pakliūti į Kaliningrado sritį – sakė, kad čia yra tranzito krovinys <...>, o iš tikrųjų buvo skirtas eksportuoti. Apgręžėme, grąžinome“, – trečiadienį žurnalistams sakė E. Kerza.

„7 „Lukoil“ vagonai šiąnakt bandė patekti į Marijampolę. Apgręžėme, išsiuntėme. Dar 3 yra sulaikyti prie sienos, šnekame dabar“, – tęsė jis.

„Du kroviniai sulaikyti ir atvažiavę iš Latvijos pusės“, – taip pat patikino LTG atstovas.

E. Kerza teigė jau penkiskart kreipęsis į prokurorus „su visais detaliais duomenimis ir įrodymais, kaip įmonės padirbinėja dokumentus ir bando apeiti sankcijas“.

Anot jo, gabenti draudžiamas prekes bandoma kiekvieną dieną „ įvairiais gudriausiais būdais“ – kartais esą įsigudrinama vežti ir kontrabandą.

Dalis įmonių, taip pat pastebi E. Kerza, net ir įspėtos, toliau mėgina pažeisti ribojimus. Jis teigė, jog LTG po pirmojo sulaikymo tokias bendroves įspės, po antrojo – nutrauks bendradarbiavimą.

„Apsukame konkrečios įmonės, įspėjame, antrą kartą bando. Antrą kartą apsukame – atvyksta iš Latvijos. Sutarėme, jog po pirmo karto gaus įspėjimą <...>. Antrą kartą užfiksavus bandymą apeiti sankcijas, sutartį nutrauksime“, – sakė E. Kerza.

Jo teigimu, bandoma vežti naftos produktus, skaldą, įvairią trąšų produkciją, taip pat ir įvairius grūdus, medieną, granules ir kt.: „Kas tik yra sankcionuota, viską bando apeiti.“

Kartu, LTG atstovo teigimu, grupė ketina „pakeisti strateginę kryptį“ bei pradės viešinti informaciją apie įmonių mėginimus apeiti sankcijas. Duomenis apie sulaikytus krovinius, jų kiekius, vežimo kryptis ir kt. informaciją žadama teikti kiekvieną savaitę.

„Kad ir visuomenė suprastų, su kuo LTG susiduria kiekvieną dieną“, – pabrėžė E. Kerza.

Skuodis: sulaikymai vyksta kasdien

Susisiekimo ministras Marius Skuodis, patikino, kad dėl bandymų apeiti sankcijas jau vyksta ne vienas ikiteisminis tyrimas.

Be to, E. Kerzai antrina politikas, traukinių vagonai su neteisėtai gabenamais kroviniais sulaikomi kasdien.

„Apie vieną daug girdėjome, bet ikiteisminis tyrimas vyksta ne vienas. Apie sulaikymus – tikrai ne viena dešimtis sulaikytų vagonų, ir pastarąją savaitę taip pat ne vienas sulaikytas. Ir tai vyksta kiekvieną dieną“, – žurnalistams trečiadienį sakė M. Skuodis.

„LTG Cargo“ nuo kovo 1 d. sugriežtinus krovinių patikros taisykles, ministro teigimu, padaugės tuo nepatenkintų verslų.

„Man atrodo, artimiausiu metu tikriausiai išgirsime labai daug mūsų verslo nusiskundimų, nes kontrolės sistemos ir iš muitinės, ir iš geležinkelių pusės iš esmės sustiprintos“, – kalbėjo jis.

Kartu M. Skuodis patikino, kad nuo šiol LTG, kontroliuodama Lietuva gabenamų krovinių srautus, taikys „nulinės tolerancijos principą“.

„Tai reiškia, kad krovinys gali važiuoti tik tada, jei geležinkeliai yra šimtu procentų tikri, na 99,99 procentais tikri, kad krovinys nepažeis sankcijų, kad nesukurs grėsmės įmonės reputacijai“, – kalbėjo ministras.

ELTA primena, kad prieš savaitę LTG pranešė stiprinanti Lietuva gabenamų krovinių kontrolę.

Kaip tuomet informavo grupės įmonės „LTG Cargo“ generalinė direktorė Eglė Šimė, nuo kovo 1 d. įvedami nauji paraiškų derinimo procesai, pagal kuriuos ateityje iš klientų bus reikalaujama daug daugiau informacijos apie krovinį ir jo kilmę.

Jos teigimu, draudimas įsileisti krovinius į Lietuvą, jei vežėjai nepateiks visų reikalaujamų duomenų, padės identifikuoti daugiau atvejų apeiti sankcijas.

Viešos diskusijos dėl sėkmingai apeinamų sankcijų Baltarusijai ir Rusijai kilo po to, kai žurnalistikos centras „Siena“ vasario 20 d. paskelbė tyrimą apie baltarusiškų trąšų gabenimą per Lietuvą. „Siena“ su partneriais išaiškino mechanizmus, kurie galimai panaudoti sankcijoms apeiti.

Teigiama, kad karbamidas, kurio vienintelė gamintoja Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“, geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), jo dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos Europos Sąjungos sankcijos.