„Ši schema buvo nustatyta labai anksti ir pačių teisėsaugos institucijų pradėtas tyrimas. Ir klausimas bus atsakytas, kodėl žmonėms užteko dokumentų kažkokios „Trys paršiukai” UAB, kuri yra įsteigta kaip trąšų gamintojas vien tik šiam pervežimui“, – ketvirtadienį „Žinių radijui” komentavo I. Šimonytė.

„Manau, kad kam turi tekti atsakomybė, ar pareigūnui, ar asmeniui, ar kam ten neužteko dvasios tinkamai patikrinti šių prekių kilmę, tai manau, kad tyrimas nustatys. Bet galvoju, kad turint mintyje, kiek Lietuvai tenka krūvio šio eksporto ir importo logistikos aspektu. Na, dar susitvarkome neblogai“, – tvirtino ji.

Visgi, premjerė taip pat tikino, kad tokių situacijų negalima laikyti įrodymu, kad sankcijos Rusijai ir Baltarusijai yra neveikiančios. Pasak jos, iki apribojimų įvedimo per Lietuvą buvo gabenami milijonai tonų trąšų, o dabar šis kiekis tesiekia kelis tūkstančius tonų.

„Bet kiekio požiūriu, Lukašenkos ar Putino pajamų požiūriu. Na tai yra nesulyginami srautai su tuo, ką įprastai aptarnaudavo Lietuvos logistikos sistema iki 2022 metų invazijos. Nes tada mes kalbėdavome apie milijonus tonų. Dabar kalbame apie kelis tūkstančius“, – teigė I. Šimonytė.

„Iki sankcijų įvedimo trąšų apyvarta Lietuvos geležinkelio buvo maždaug milijonas tonų per mėnesį. Mes dabar turime diskusiją apie kelis tūkstančius tonų karbamido“, – pridūrė ji.

ELTA primena, kad žurnalistikos centras „Siena“ pirmadienį paskelbė tyrimą apie baltarusiškų trąšų gabenimą per Lietuvą. „Siena“ su partneriais išaiškino mechanizmus, kurie panaudoti galimam sankcijų apėjimui.

Teigiama, kad karbamidas, kurio vienintelė gamintoja Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“ – geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.

Taip pat sakoma, kad sankcijos yra taikomos būtent įmonėms, o ne jų produktams, o mechanizmas, leidžiantis į Lietuvą įvežti karbamidą, yra nesankcionuotos įmonės, formaliai veikiančios kaip trąšų gamintojos, nors „Grodno Azot“ įvardijamas kaip vienintelis karbamido gamintojas Baltarusijoje.

Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
ELTA
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją