Lietuvos Junior Achievement“, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo organizacija, rengė tarptautinį mokinių bendrovių idėjų pristatymo konkursą „Pitch Battle“. Organizacija kreipėsi į „LitBAN“, prašydama patarti moksleiviams ir padėti suprasti, kuo gi investuotojai domisi labiausiai.

5 dalykai, į kuriuos dėmesį kreipia investuotojai

Paklaustas, ko verslo idėjose ieško investuotojai, Justinas Pašys sako, kad nors kriterijų yra labai daug, jis išskirtų penkis, į kuriuos investuotojai atsižvelgia dažniausiai.

1. Pirmas ir pagrindinis kriterijus – tai komanda. Justinas sako, jog itin populiari klaida yra trims vienos srities, pvz. marketingo, profesionalams kurti technologinį startuolį. Tokia strategija dažniausiai nesuveikia dėl kompetencijų trūkumo: komandai reikia ir finansų eksperto, ir programuotojo, ir kitos ekspertizės.

Jauniesiems (arba mažiau patyrusiems) verslų kūrėjams J. Pašys turi papildomą patarimą: „Jeigu esate jaunesni nei dauguma kitų startuolių įkūrėjų Lietuvoje, jums reikia galvoti, kuo jūs esate geresni nei jie, labiau patyrę žmonės. Galbūt jūs esate gamingo, streaming‘o, crypto ar tiktoko fanai – galbūt yra sričių, kur nusimanote labiau?“

Justinas Pašys

2. Antras kriterijus, labai svarbus investuotojams, – rinka, kurioje veikiate.

„Pasidomėkite, ar rinka auga, ar ji šiuo metu yra populiari, kiek procentų tos rinkos jūs galite užimti. Atkreipkite dėmesį į savo konkurentus: kiek jų yra, kaip smarkiai jie pažengę, kada jie pradėjo. Sau padėsite, jeigu kursite produktus naujose rinkose, kur yra mažiau konkurentų arba jie yra technologiškai silpnesni“, – argumentuoja J. Pašys.

3. Trečiasis kriterijus – jūsų kuriamas produktas. J. Pašys pataria, jog į investuotojus kreiptis reikia jau turint veikiantį produktą.

„Tai gali būti pati paprasčiausia bazinė jūsų produkto versija, dar vadinama MVP (angl. minimum viable product), bet jis jau turi veikti“, – pasakoja jis.

4. Ketvirtasis kriterijus – verslo modelis. Anot Justino, įprasta, jog verslo angelai investuoja į tuos produktus ir verslo modelius, kurie yra lengvai atkartojami plačiu mastu.

„Labai paprastas būdas, kaip suprasti, ar produktas lengvai atkartojamas plačiu mastu: ar produktu, paslauga naudojasi 5, 500 ar 5000 vartotojų, kam užtenka tos pačios komandos žmogiškųjų resursų“, – paaiškina J. Pašys.

5. Penktasis kriterijus – problema, kurią sprendžiate. Prieš kreipiantis į investuotojus, reikia išsiaiškinti, ar problema yra tikra, ar jūs ją tik numanote.

„Labai dažna klaida, kurią pastebime, – kai sprendimai ieško problemų. Iš pradžių startuoliai sukuria sprendimą, o tada ieško, kokią problemą galėtų išspręsti“, – sako J. Pašys.

Jis priduria, kad jeigu jau esate užtikrinti, kad radote tikrą problemą, dar reikėtų apsvarstyti, ar kas nors išbandytų jūsų sprendimą. „Nereikia daug tokių žmonių, bet bent keletas testuotojų padėtų investuotojams priimti sprendimą, jeigu pasidalytų savo nuomone, kaip jūsų produktas veikia, ar juo naudotis patogu ir malonu.“

Pristatymas investuotojams gali būti ne bauginantis, o džiuginantis įvykis

„Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė sako, kad mokiniai „accelerator_x“ programos metu mokosi įvairiausių savo startuolių idėjos pristatymo būdų. Pavyzdžiui, mokiniai išmoksta savo verslą pristatyti itin greitai, vos per vieną minutę, išbando ilgesnius pristatymus, įgunda, kaip atsakyti į komisijos ar investuotojų klausimus.

Andželika Rusteikienė

„Ankstyvas antreprenerystės ugdymas, galimybė bandyti daug kartų patirti pirmąsias klaidas ir sėkmes padeda moksleiviams pasiruošti ateičiai: kai jų verslai peržengs mokyklos ribas, mokiniai puikiai supras, ką ir kaip turi pasakyti, o pristatymai ne tik nebaugins, bet bus laukiami ir smagūs iššūkiai“, – pristatymo naudas vardija A. Rusteikienė.

Ji priduria, kad tarptautinis idėjų pristatymo renginys moksleiviams ne tik padės praktikuotis viešojo kalbėjimo įgūdžius, bet ir sukurs tarptautinę mokymosi aplinką.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją