Vieni ateina kaip į parodą, tik pasižvalgyti. Kiti kaip į medžioklę, žiūri kur kaina raudonuoja ir tik tokias prekes renkasi.

„Pažiūrėjom sūrį, norisi, bet negalim pirkti jau sau. Visko yra tik pažiūrėti, einam tik pažiūrėti“, – LNK žinioms kalbėjo senjoras.

„Padaugėjo klientų, kadangi pasipylė akcijos“, – pastebėjo kita pirkėja.

Akcijos iš tiesų pasipylė. Panašu, kad maisto prekių parduotuvėse prasidėjo kova dėl mažėjančio pirkėjų rato.

„Dėl noro konkuruoti kai kurie produktai parduodami net už savikainą, o gal ir žemiau savikainos. Čia gal vienintelė baimė, kad prekybos tinklai nenueitų tuo keliu kaip Šuriko dešra. Pridedi tablečių su tikslu, kad šuo užmigs, o šuo gudrus iškandžioja. Gal tik tokia paguodžianti dalis, kad matome jau du prekybos tinklai iš penkių pradėjo konkuruoti dėl vartotojų“ – LNK komentavo Pricer.lt įkūrėjas ir vadovas Arūnas Vizickas.

Prekybos tinklai neslepia, pirkėjai nebeperka visko iš eilės. Didžioji dalis, daugiau nei 60 proc. pirkinius planuoja, o apie 30 proc. renkasi tik būtiniausius produktus.

„Matome, kad pirkėjai tapo racionalesni, net 82 proc. klientų nurodo, kad jie dažniau renkasi tas prekes, kurioms nurodytos nuolaidos“, – komentavo „Maximos“ atstovas Tomas Bašarovas.

„Jau rugpjūčio mėnesį mes pradėjome bent tris kampanijas susijusias su mažesnėmis kainomis ir patrauklesniais pasiūlymais“, – komentavo prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė.

Kai kur, pavyzdžiui, anksti ryte ar vėlai vakare galima nusipirkti prekių su papildoma nuolaida.

„Dabar tų nuolaidų stengiamės daugiau taikyti. Tik tiek, kad jų gylis šiek tiek pamažėjęs, nes prekių savikainos pakilusios“, – sako „Norfos“ vadovas Dainius Dundulis.

Vartojimo kritimas gali paskatinti ir kitus procesus. Tai visa grandinė dar liūdnesnio scenarijaus.

„Mes matome vartojimo kritimą, tai neužilgo tas atsilieps per tai, kad reikės dar mažiau darbo jėgos. O tada atsidursime tokioje situacijoje kai viskas brangu ir nėra iš ko mokėti“, – teigia A. Vizickas.

Apsipirkimas

Akcijas vadina gudrybėmis

Kiek produktai dar gali pigti lentynose ir kiek iškabintos akcijos suteikia realios naudos pirkėjams? Deja, situacija tokia, kad kai kurie žmonės jau dabar nusivylę ir akcijomis nebetiki.

„Gudrybė daugiau. Pirma pakels, o paskui...“, – teigė kalbinta senjorė.

„Pensininkams dabar beveik neįmanoma pragyventi, jei iš šono nėra, vaikai nepadeda, viskas“, – tikino vyriškis.

„Yra dalis prekybininkų, kurie paleidžia akcijas „pigintuvai“ ar pigiau, bet iš tikrųjų patikrinus tai visiškai neatitinka tikrovės. Tai yra akių dūmimas, galbūt tai nėra garbingas žaidimas“, – aiškino A. Vizickas.

„Kainas užsikelia, mes bent jau įsitikinome, o kai būna nuolaidos, tada jau pardavinėja normalia kaina“, – tikino kalbinta vilnietė.

Būtent pastaroji pašnekovė sako, kad šeimai su trimis vaikais vien maistas savaitei kainuoja apie 250 Eur. Pirkinių krepšelis jau apkarpytas ir neretai tenka sukti ratus po kelias prekybos vietas ieškant pigiausių prekių.

„Aš manau, kad normalu matyti tokias maisto kainas. Galima tai paaiškinti, jei suprantame, kokia yra ekonominė situacija“, – LNK žinioms teigė prieš pusmetį iš Ukrainos atvykusi Julija.

Specialistai pastebi, jog dabar brangesnius produktus keičia pigesni. Žmonės ieško alternatyvų, stebi kilogramo kainą, atsisako desertų, gaminasi patys. O akcines prekes, ypač ilgesnio galiojimo, perka didesniais kiekiais.

„Ta sunki situacija liečia mus visus: ir žmones, ir prekybininkus, ir įmones, ir pirkėjus“, – sako „Rimi“ atstovė Gabrielė Šerėnienė.

Pigo trys prekės

Vis dėlto kai kurie prekybininkai sako žmonės kol kas mažesniais kiekiais perka tik kelias prekes.

„Dvi grupės, kur mes iš tiesų matome sumažėjimą pardavimų, tai yra riešutai, jie ypatingai pabrangę ir antroji grupė, tai tabako gaminiai arba cigaretės. Tai aš manyčiau, kad yra padaugėję kontrabandos. O visa kita, nematome jokių sumažėjimų“, – teigia D. Dundulis.

Kainų seklių teigimu, pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu brango apie 18 eurų ir tai yra apie 33 proc.

„Jeigu tos akcijos būtų daromos su tikslu rūpintis savo vartotojais, padėti jiems praeiti tą krizę, tai galimai yra tas laikotarpis, kai prekybininkas gali užauginti lojalumą“ , – mano A. Vizickas.

Labiausiai brango kava, pigiausia grietinė, pigiausios pomidorų sultys, juoda naminė duona. Pigo tik trys prekės: ryžiai, pigiausia arbata ir pigiausias juodasis šokoladas.