Tačiau senieji amatininkai – batsiuviai tikina, kad panevėžiečiai sunkiai atsisveikina su panešiota avalyne. Taisyti atnešami ir batai, kainuojantys tiek, kiek ne naujas automobilis.

Ne dėl taupumo

Panevėžyje dirbantys batų taisytojai tvirtina: tuos pačius batus taisyti ne po vieną kartą dažnai neša vyresni žmonės. Taip jie elgiasi ne dėl taupumo – tiesiog sunku atsisveikinti su patogia, tarsi prie kojų priaugusia avalyne.

Taip pat į taisyklas gana dažnai patenka internetu pirkti batai. „Ko jau ko, bet batų internetu tikrai nepatariu pirkti“, – sako viena vyriausių batų taisytojų ne tik Panevėžyje, bet ir visoje Lietuvoje, aukštąjį siuvimo technologės išsilavinimą turinti 86-erių Elena Aldona Mačėnaitė.

Respublikos gatvėje veikiančios taisyklos „Klumpė“ šeimininkei pikta, kad parduotuvėse tarp batų pardavėjų-konsultantų nėra tikrų odininkų, šios srities specialistų, kompetentingų patarti, kokią avalynę pirkti. O įsigyti batus vien pagal jų formą ar spalvą, pasak E. A. Mačėnaitės, yra tas pats, kas rinktis automobilį vien pagal šiuos požymius.

Elena Aldona Mačėnaitė

Batsiuvė teigė esanti užversta darbu. Neretai jai tenka taisyti avalynę, išskalbtą skalbyklėje.

„Netikėkite instrukcijomis, kur rašoma, kad batus galima skalbti skalbyklėje. Negalima. Klijai ištirpsta ir batai tampa nebeavimi“, – pataria technologė.

Ne taip seniai vienas klientas bandė meistrę apgauti atnešęs taisyti batus, kurie atrodė tarsi išvolioti smėlyje. Vyras aiškino, kad tokie jie tapo pavaikščiojus Palangos pajūriu. Visgi taisytoja iš karto suprato, kad batai pabuvo skalbimo mašinoje. Vėliau ir pats tą pripažino.

Kokybė prastėja

Dariaus ir Girėno gatvėje batų taisyklą „Odinė kurpė“ įkūręs Gintaras šiuo amatu verčiasi jau 35-erius metus. Jis juokiasi visą tą laiką laukiantis atokvėpio, mat taisomais batais, kaip pats sako, užverstas nuolat.

„Tiesą sakant, nelabai ir tikiu, kad ateis laikas, kai žmonės nebeneš taisyti batų. Dabar gaminamų kokybė prastėja, jei naujų batų žmonės neišmeta, tenka taisyti dažną jų porą“, – patikino Gintaras.

Anot jo, batų taisyklos gyvuoja visame pasaulyje. Jų apstu ir skurdžioje Indijoje, ir Kinijoje, kurioje siūtus batus dėvi nemažai lietuvių. Tokių amatininkų pilna ir turtingoje Vokietijoje, Italijoje, Anglijoje. Pasak Gintaro, tose šalyse labai brangus rankų darbas, tad ir pataisyti batus atsieina nepigiai.

„Ir Anglijoj, ir Vokietijoj turiu pažįstamų, iš jų girdžiu, kad batų taisymas tose šalyje tris keturis kartus brangesnis nei Lietuvoje“, – pasakojo panevėžietis.

Pabrango trečdaliu

Nors bent jau batų taisymo kainomis Lietuva dar nepasivijo Vakarų Europos, pasak Gintaro, vien per pastaruosius kelis mėnesius ši paslauga pabrango trečdaliu. Kaip aiškino meistras, tai lėmė iš minėtų Vakarų Europos šalių atsivežamos žaliavos, reikalingos sutaisyti batams, kaina.

„Jei tiksliau, už kiekvieną operaciją taisant batus, klientui tenka primokėti maždaug euru daugiau“, – skaičiavo amatininkas.

Batsiuvys

Į klausimą, kiek daugiausia jam yra tekę iš kliento paimti už batų taisymą, Gintaras prisiminė, kad už nebenaujų 25 eurus kainavusių odinių batelių sutvarkymą klientės paprašė 50 eurų. Pasak meistro, tuose bateliuose buvo daug detalių, tad buvo daug ir darbo. Batų taisytojas teigė moterį atkalbėjęs, tikinęs, kad už tiek, kiek sumokės jam, galinti nusipirkti net dvi naujas poras. Bet klientė buvusi neperkalbama.

Kaina kaip automobilio

Gintaras sako turintis ir klientų, atnešančių taisyti arba atnaujinti 1000 ar net 2000 eurų kainuojančią avalynę. Pasak jo, tokių batų savininkų atsirado maždaug prieš penkerius metus ir jų daugėja.

„Taigi, ir Panevėžyje yra gerai gyvenančių žmonių, galinčių už batus mokėti tiek, kiek ne viena šeima sumoka pirkdama nebenaują automobilį“, – teigė Gintaras ir pridūrė, kad tūkstančius eurų kainavo Didžiojoje Britanijoje ir Italijoje rankomis siūti batai.

Visgi dažniausiai jam atnešami turguje ar didžiuosiuose prekybos centruose pirktieji. Jie, pasak Gintaro, dažnai nebesutaisomi. O štai dėvėtų drabužių ir avalynės parduotuvėse pirkti apavą, kad ir geros firmos, puikiai atrodantį, meistro nuomone, yra didelė rizika.

„Dabar tokie laikai, kai batai gaminami vienam sezonui. Net ir spintoje pastovėjusių trejus ketverius metus batų padai ima trupėti, netgi klijai nebelaiko“, – paaiškino batsiuvys.

Jis atkreipė dėmesį, kad dar ir dabar panevėžiečiai taisyti atneša spintose išsaugotus, mažai dėvėtus sovietmečiu pagamintus batus. O jų stiprūs ir padai, ir visos kitos dalys – sovietinius senelių nesudėvėtus ir užsilikusius batus gali autis net jų anūkai.

Ieško dėvėtų

Stoties gatvėje batų taisyklą įkūrusi Nijolė Ramoškienė pasakoja sulaukianti taisyti atnešamų lenkiškų bei kiniškų, prekybos centruose santykinai nebrangiai pirktų batų. Nijolės klientės dažniausiai moterys, perkopusios 40-metį. Pasak jos, jaunimas batų nebetaiso – nunešioję perka naujus.

Pasak N. Ramoškienės, batai, skirtingai nei drabužiai, prie žmogaus „prilimpa“ neiškart. Kad taptų tikrai patogūs, tenka juos paavėti.

„Aš ne vien taisau batus, dar ir prekiauju dėvėtais, pargabentais iš užsienio. Girdžiu, kad vyresni žmonės ieško tokių batų, nes kitų panešioti jie minkštesni, o drauge ir patogesni“, – sako meistrė.

Ji teigia sau ieškanti tik natūralios odos batų – niekada nepirktų avalynės iš dirbtinės odos.

„Tikros odos batai išsinešioja, oda pasitempia ir apavas prisitaiko prie pėdos. O vadinamoji dermantininė oda ne tempiasi, bet plyšta. Pėdos tokiuose batuose prakaituoja, dirbtinė oda ima graužti, trina“, – aiškino N. Ramoškienė.

Nepatikimi lipdukai

Respublikos gatvėje įkurtoje batų taisykloje besidarbuojantis Julius Barisevičius atkreipė dėmesį, kad žmonės jam dažnai taisyti neša batus, kurių raištelius ar sagteles pakeitę lipdukai.

„Tie lipdukai labai trumpalaikiai. Jie greitai apsivelia, nebeatlieka savo paskirties. Batai atrodo dar geri, o lipdukai – niekam tikę“, – pasakojo J. Barisevičius.

Anot jo, vasarą nemažai žmonių į gatves eina mūvintis lengva avalyne, kurią meistras vadina tiesiog „tapkėmis“. Tokių, pasak J. Barisevičiaus, vienkartinių batų retas atneša taisyti. O populiariems sportiniams bateliams dažnai atšoksta padai, tad tenka juos prisiūti. Sutaisyti tokių batų porą kainuoja nuo 10 iki 15 eurų.