Viename sekmadienį išplatintame vaizdo įraše, kurio autentiškumas nebuvo patvirtintas, matyti, kaip susirūpinę pirkėjai sostinėje įsikūrusioje ūkinių prekių parduotuvėje šluoja cemento atsargas.

„Pirmąją [draudimo] dieną visi masiškai bėgo apsipirkti, bet dabar žmonės jau nusiramino ir laukia, kuo baigsis ši situacija”, – laikraščiui „The Moscow Times” sakė Kaliningrado gyventojas Pavelas Tatarincevas.


Tarp NATO narių Lenkijos ir Lietuvos įsispraudusiame Kaliningrade bazuojasi Rusijos karinis Baltijos jūros laivynas, taip pat dislokuotas branduolinį užtaisą galinčių nešti balistinių raketų „Iskander” arsenalas.

Kadangi ši sritis neturi susisiekimo žeme su likusia Rusijos dalimi, ji priklauso nuo per Baltijos šalis einančių geležinkelio jungčių, kuriomis gabenamos įvairios prekės.

„Mūsų nuomone, tai yra rimtas teisės į laisvą tranzitą į Kaliningrado sritį ir iš jos pažeidimas“, – šeštadienį apie draudimą telegrame paskelbtame vaizdo įraše atsiliepė Kaliningrado srities gubernatorius Antonas Alichanovas.

Pasak A. Alichanovo, draudimas palies iki 50 proc. prekių, kurios iki šiol buvo gabenamos iš ir į Rusiją per Lietuvos teritoriją.

Kaip rašo „The Moscow Times“, Vilniaus sprendimu pavėluotai buvo įgyvendintas prekių importo draudimas, kurį Vakarų šalys įvedė reaguodamos į vasario pabaigoje prasidėjusią Rusijos invaziją į Ukrainą. BNS nurodė, kad Vilnius atsakė Maskvai, jog vienašališkų ribojimų neįvedęs ir pabrėžė, jog ribojimus numato Europos Sąjungos sankcijos. Tokią poziciją pirmadienį vakare išsakė ir ES užsienio politikos vadovas Josepas Borrellis.

Lietuva taip pat nurodo, jog sausumos tranzitas tarp Kaliningrado ir Rusijos nėra sustabdytas, toliau vyksta tiek keleivių, tiek nesankcionuotų prekių pervežimas.

Kremliaus atstovas spaudai Dmitrijus Peskovas pirmadienį žurnalistams tvirtino, kad Lietuvos sprendimas yra neteisėtas. Rusijos Federacijos Tarybos narys Andrejus Klimovas, kurį cituoja verslo dienraštis „Kommersant“, pagrasino, kad jo šalis problemą spręs „visomis priemonėmis.“
Kaliningrado gyventojai suskubo apsirūpinti ne tik statybinėmis medžiagomis, bet dujomis, baimindamiesi, kad iš Rusijos į eksklavą nutiesti dujotiekiai bus atkirsti.

Šeštadienį, kreipdamasis į srities gyventojus, gubernatorius A. Alichanovas juos patikino, kad energijos tiekimas yra užtikrintas bent iki rugpjūčio 10 d., ir paragino žmones nepasiduoti pirkimo panikai.

„Prašau jūsų išlaikyti ramybę. Aš ir mano komanda sprendžiame visas mūsų srityje kylančias problemas ir tikrai su viskuo susitvarkysime“, – žadėjo A. Alichanovas.

Didžioji dalis Rusijos į Kaliningradą eksportuojamų prekių keliauja geležinkelio linijomis, plytinčiomis tarp eksklavo ir likusios šalies dalies. Tai reiškia, kad dabar Rusija bus priversta didinti transportavimo oru ir jūra apimtis, kad galėtų gabenti sankcionuotas prekes.

Nors Maskva ir ruošėsi galimai geležinkelių blokadai, tačiau, anot Vilniuje įsikūrusiame Rytų Europos studijų centre dirbančio sankcijų eksperto Deniso Cenuso, apribojimai vis vien gali sukelti sutrikimų ir laikiną tam tikrų prekių stygių.

„[Prekių tiekimas jūra] gali lemti vėlavimus ir prekių trūkumus, bent jau trumpuoju laikotarpiu, kol visiškai nusistovės naujos logistikos grandinės“, – sako D. Cenusa.

Tarp Kaliningrado srities ir Sankt Peterburgo prekes šiuo metu plukdo du laivai, o iki metų pabaigos pradės plaukioti dar papildomi septyni laivai, šeštadienį išplatintoje savo vaizdo žinutėje žadėjo A. Alichanovas.

Tai jau ne pirmas kartas, kai Kaliningradas savo kailiu pajunta pasekmes dėl Vakarų reakcijos į karą Ukrainoje, rašo „The Moscow Times“.

Prieš kiek laiko Europos Sąjungai uždraudus Rusijos lėktuvams kirsti jos teritoriją, tarp Kaliningrado ir likusios Rusijos dalies skraidantys lėktuvai buvo priversti pakoreguoti savo maršrutus virš Baltijos jūros. Dėl to tokių skrydžių laikas pailgėjo mažiausiai 40 minučių.

Gubernatorius A. Alichanovas iš karto neatsakė į „The Moscow Times“ žurnalistų telegrame jam nusiustą žinutę, kurioje jis klausiamas, kaip jo vadovaujama sritis planuoja susidoroti su tranzito draudimo sukeltomis problemomis.

Nepaisydami valdžios pareigūnų patikinimų, daugelis vietos gyventojų nuogąstauja, kad dėl geležinkelio blokados ims trūkti ne tik tam tikrų svarbiausių prekių, bet ir ims sparčiau augti infliacija.
„Žmonės baiminasi, kad dėl sudėtingos logistikos padidės prekių kainos. Kaliningradas pasikeitė kaip ir visa šalis“, – teigia vietos gyventojas P. Tatarincevas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)