„Dalinės sankcijos „Belaruskalij“ jau yra įvestos. Tai, ką mes dabar matome, tai, kas dabar vyksta per Lietuvą, tranzitą galima vertinti kaip tam tikrą sankcijų apėjimą arba jų neefektyvumą. Mes matėme, kad sankcijos buvo įvestos daliai produkcijos, likusios produkcijos kaina augo stipriai. Taip išeina, kad, jeigu mes suskaičiuojame teisingai, režimas arba jį remiančios įmonės uždirbo gerokai didesnius pelnus jau po sankcijų įvedimo. Tai, mūsų vertinimu, galima traktuoti kaip netikėtą, nelauktą, bet ir neteisingą sankcijų efektą. Tą galima taisyti“, – trečiadienį Vyriausybėje atsakinėdamas į žurnalistų klausimus kalbėjo G. Landsbergis.

Vis tik ministras pažymi, kad Europos Sąjungos lygmeniu nėra prieštaraujama idėjai įvesti bendrines sankcijas „Belaruskalij“ trąšoms.

„Kol kas negirdžiu (prieštaravimų – ELTA). Tiesą sakant, netgi gana priešingai. Ypač iš institucijų, su kuriomis teko kalbėtis, yra gana nemažas palaikymas“, – tikino G. Landsbergis.

ELTA primena, kad trečiadienį Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos bei Ekonomikos komitetai rinkosi į pirmąjį bendrą susitikimą „Belaruskalij“ trąšų tranzito Lietuvos teritorija aplinkybėms tirti. Parlamentarai svarstė, kokios sankcijos prieš Baltarusijos įmonę būtų efektyvios, taip pat vertintos „Lietuvos geležinkelių“ ir Baltarusijos trąšų gamintojos sutarties aplinkybės nuo pat jos pasirašymo 2018 m.

Posėdyje dalyvavo susisiekimo ministras Marius Skuodis, „Lietuvos geležinkelių“, Vyriausybės, Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos, Valstybės saugumo departamento atstovai.

Gruodžio 8 d. įsigaliojus JAV sankcijoms valstybinei Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, įmonės krovinių judėjimas Lietuvos teritorija nesustojo, kadangi „Lietuvos geležinkeliai“ lapkričio pabaigoje iš bendrovės gavo netipinius išankstinius mokėjimus už jos krovinių pervežimus iki kovo.

Gruodžio 21 d. Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija priėmė sprendimą, kad 2018 m. OAO „Belaruskalij“ ir AB „Lietuvos geležinkelių“ sudaryta sutartis dėl krovinių vežimo geležinkeliais organizavimo, taip pat 2021 m. spalio mėnesio sutarties pakeitimas neatitinka nacionalinio saugumo interesų.

Tuo metu sausio 6 d. naujienų portalo „Delfi“ teigimu, tikėtina, kad AB „Lietuvos geležinkeliai“, žinodami, jog netrukus įsigalios JAV sankcijos, nedelsdami pakeitė su „Belaruskalij“ sudarytą susitarimą ir atsisakė sau naudingos galimybės vienašališkai nutraukti sutartį.