Stebėjo didžiulius svyravimus

Ekonomistas Aleksandras Izgorodinas aiškino, kad bendrai mažmeninei prekybai ne maisto produktais 2021-ieji buvo geri. Pasak jo, nors labai įspūdingų rezultatų tikėtis nereikia, 2021-ieji nustebino prekyboje vykusiais dideliais svyravimais.

Remiantis Statistikos departamento duomenimis, metai dėl paskelbto karantino prasidėjo dideliu mažmeninės prekybos kritimu. Sausį, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, pardavimai mažėjo 14,1 proc., tačiau nuo kovo šoko į nematytas aukštumas.

Kovą mažmeninė prekyba ne maisto prekėmis didėjo 39,2 proc., balandį – 64,3 proc., o gegužę ir birželį augimas laikėsi apie 28,9 ir 23,5 proc. Nuo liepos pardavimų augimas lėtėjo ir iki spalio išliko 16-17 proc., o naujausiais, spalio mėnesio duomenimis, siekia 10,4 proc.


„Įtakos tam turi galimybių paso įvedimas, nes ne visi gyventojai turi galimybę apsipirkinėti.

Jeigu pažiūrėsime į mažmeninės prekybos segmentus, kur matosi sulėtėjimai, tai, pirmiausia, tai tekstilės, drabužių, avalynės pardavimai. Spalio mėnesį metinis augimas sudarė tik 4,2 proc., nors metų viduryje buvo dviženklis. Lygiai tas pats yra su garso, vaizdo, elektronikos pardavimais. Spalio mėnesį metinis augimas lėtėjo iki 6,9 proc., nors balandį, lyginant su pernai, pardavimai didėjo net 83,8 proc.“, – lygino A. Izgorodinas.

Paprašytas padaryti prielaidą, kaip atrodys mažmeninės prekybos ne maisto prekėmis augimas lapkritį ir gruodį, ekonomistas teigė, kad jis, nors ir šventės, aukštumų nesieks.

„Dalį gyventojų baugina augančios kainos ir lapkritį, gruodį mes matysime tą efektą. Dalis žmonių bus labiau linkę taupyti, nes brangsta pačios būtiniausios prekės ir paslaugos, kaip nafta, degalai, elektra, šildymas. Kitas aspektas, galimybių pasas. Jis yra geras dalykas sveikatos sistemai, bet kalbant apie poveikį vartojimui, jis bus aiškiai matomas, žmonės neturės galimybių pirkti fiziškai“, – sakė ekonomistas.

Aleksandras Izgorodinas

Nors bendrai, kaip teigė, 2021-aisiais mažmeninės prekybos ne maisto prekėmis augimo apimtys bus didesnės negu 2020-aisias, tačiau metai įmonėms bus atnešę labai didelį neapibrėžtumą.

„Viskas, lyg amerikietiški kalneliai. Įmonių apyvartos tai auga, tai krinta, augimas lėtėja, o įmonėms sunku ruoštis, kas bus toliau, prognozuoti užsakymus.

Jeigu dabar mažmeninės prekybos ne maisto produktais augimą nuo metų pradžios (sausis-spalis- red.) turime 19,5 proc., tai manau, kad metų pabaigoje turėsime 14-15 proc., kai 2020-aisiais augimas siekė 6,2 proc.

Žiūrint į skaičius metai bus geri, bet geri tik dėl to, kad vasarą buvo didžiulis mažmeninės prekybos augimas, žmonės leido pinigus, kurių neišleido COVID metu“, – sakė jis.

Prekybininkai: žmonės pirko buitinę techniką

Kokie buvo 2021-ieji, redakcija teiravosi ir didžiųjų elektronikos bei buitinės technikos pardavėjų.

UAB „Avitelos prekyba“ rinkodaros skyriaus vadovas Irmantas Viliūnas teigė, kad šie metai buvo investicijų į antrą būstą metai, o namai buvo aprūpinai įrenginiais, kurie leistų dirbti ar mokytis iš namų.

„Ir nors įvedus galimybių pasą perkamumas kiek rimo, tačiau manome, kad šiuos metus užbaigsime panašiai kaip 2020-tus“, – sakė jis.

Panašiai kalbėjo ir „Topo centro“ generalinis direktorius Remigijus Štaras.

„Tikslius 2021 metų rezultatus galėsime matyti tik sausio pradžioje, nes gruodis – svarbiausias mėnuo prekyboje, o jis tik įsibėgėja. Galime patvirtinti, kad 2020 metai buvo puikūs, todėl sulyginamoji bazė tikrai aukšta ir bus nelengva ją viršyti.

Matyti, kad lietuviai 2021 metais daugiau dėmesio skyrė darbui ir kokybiškam poilsiui namie“, – teigė jis.

Taip pat, pasak direktoriaus, šie metai buvo kitokie dar ir kalbant apie prekių tiekimą.

„Šie metai išsiskyrė tuo, kad teko dažniau kovoti už tai, kad turėtume ką parduoti, kad prekės klientus pasiektų laiku, o geidžiamiausių – nepritrūktume.

Mums pavyko kainas išlaikyti 2020 metų lygyje, nors spaudimas yra tikrai didelis: daugiausia dėl kartais pabrangusios logistikos ir bendrai, dėl prekių trūkumo“, – sakė jis.

viryklė

„Kesko Senukai Lithuania“ rinkodaros direktorė Elona Uckutė tikino, kad šiemet elektroninėje ir fizinėse „Senukų“ parduotuvėse išaugo buitinės technikos paklausa.

„Aktyvėja robotų siurblių, šluotų siurblių, indaplovių, skalbinių džiovyklių pardavimai.

Daugiau gamindami namuose, klientai mielai atsinaujina ir virtuvės įrangą. Auga tiek įmontuojamos buitinės technikos, tiek automatinių kavos aparatų pardavimai“, – sakė ji.

Kitąmet augimas tęsis

2022-ieji, pasak ekonomisto A. Izgorodino, mažmeninei prekybai laukia ne mažiau įdomūs.

Pasak jo, pirmą kitų metų pusmetį mažmeninės prekybos augimas bus lėtas dėl elektros, dujų, naftos kainų didėjimo bei galimybių paso galiojimo, kas dalį žmonių atbaidys nuo stambesnių pirkinių įsigyjant ne maisto prekes.

„Stebuklų tikėtis nereikėtų. Tiesa, statistiškai metų pradžioje viskas gali atrodyti labai gerai, nes šiemet tuo metu buvo dideli kritimai.

Pavasarį ir vasarą galime tikėtis labai spartaus dviženklio augimo, kadangi žmonėms nereikės mokėti už šildymą, stabilizuosis naftos ir elektros kainos, turėsime ramesnį laikotarpį dėl COVID, nes tai sezoninis dalykas.

O kitų metų pabaigoje viskas priklausys nuo naujų viruso atmainų. Jei nebus fejerverkų, susijusių su virusu, metų pabaiga turėtų būti gera, nes mūsų ekonomika yra stipri“, – prognozavo jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (4)