M. Tamutis vadovauja įmonei „Lantel“, kuri verčiasi vaizdo ir garso sprendimų diegimu, šviesolaidžio interneto tinklų priežiūra. Technologijų amžiuje verslininkas nejuokais pyktelėjo ant „Regitros“ ir papasakojo jam kilusią istoriją.

„Įmonėje nupirkome 20 automobilių. Jei kažkada tekdavo registruoti gyvai, tai atsiradus SDK kodams, buvo tragedija patekti į „Regitrą“, buvo eilės didžiulės. Na, pagalvojau, esame IT įmonė, reikia viską elektroniniu būdu tvarkytis. Ir pabandžiau tada prisijungęs pasižiūrėti, kas gausis“, – pasakoja M. Tamutis.

Jis teigia, kad suvesti 20 automobilių duomenis užtruko, reikėjo išsiaiškinti, kaip veikia Transporto registravimo sistema „Eketris“ – dabar jau jis ją net moka atmintinai.

„Perregistruojant dokumentus nuo vieno asmens prie kito yra sutrumpinta procedūra ir paties automobilio tikrinti nereikia – reikia tik supildyti duomenis ir užsakyti naują dokumentą, tai yra automobilio registracijos dokumentą“, – pasakoja M. Tamutis.

Tačiau keblumai prasidėjo jau norint registracijos dokumentus atsiimti. Buvo du pasirinkimai, bet veikė tik vienas.

„Tu gali rinktis, kad siųstų tau į artimiausią pašto skyrių, arba pasirinkti, kad atsiimsi vietiniame „Regitros“ skyriuje. Aišku, Lietuviškas taupumas, pasižiūrėjau kiek kainuoja atsiuntimas, ir ten buvo gal trys ar kažkiek eurų. Neradau pasirinkimo, kad 20 dokumentų supakuotų į vieną ir siųstų vienu siuntimu. Galvoju, yra galimybė pasiimti „Regitros“ skyriuje – reklamuoja, kad nemokamai. Tačiau bandai šią opciją pasirinkti – nėra galimybės. Nebesukau galvos, atlikau 20 tų perregistravimų, ir 20 išsiuntimų“, – pasakoja M. Tamutis.

Modestas Tamutis su žmona
Foto: Asmeninins albumas

Jis vylėsi, kad bent jau pati „Regitra“ pamatys vienu metu registruojamus automobilius.

„Ne pats puikiausias momentas – gaunu 20 SMS, 20 elektroninių laiškų, kad va, jūsų registracijos pažymėjimai jau yra atvykę į „LP Express“ ir galite atvažiuoti pasiimti. Tai tu stovi, užimi eilę, ir spaudai tuos kodukus į kiekvieną, tikriausiai pusė visų durelių buvo užimta vien mano „Regitros“ vokais“, – stebisi verslininkas.

Jis sakosi atrodęs kvailai prieš eilėje laukiančius asmenis – maigo klaviatūrą, po pažastimi kišą pirmą, antrą, trečią voką.

„Labiausiai ir juokingiausiai pribloškė vienos moters klausimas – sakykit, jaunuoli, o ką jūs čia tokio darote su tais vokais. Ir aš sau leidau pajuokauti, kad vat, tokiu būdu man vokeliuose pinigus persiunčia įmonė, kurioje aš dirbu“, – prisiminė M. Tamutis.

Jis nusprendė šio reikalo taip nepalikti ir pabūti pilietišku – parašė laišką į „Regitrą“, kuriame apibūdino problemą, tikėdamasis padėti pagerinti esančius procesus.

„Jie man su visu kaupu atrašė litaniją, kodėl taip negalėjo būti, ir kad tokia COVID-19 situacija, jie mažina srautus į „Regitros“ skyrių. Aš likau net toks ir pasimetęs. Vietoje to, kad pasakytų ačiū ir pasitaisysim…“, – nusistebėjo M. Tamutis.

Jis vertina, kad automobilių prekybininkams, kuriems tenka registruoti dar daugiau automobilių tikriausiai turėtų būti dar blogiau.

Vilko automobilį į Klaipėdą

Ir tai ne vienintelė problema. M. Tamutis prisimena, kad teko vežti automobilių iš užsienio, kuriuos teko registruoti Lietuvoje.

„Tai tikrai nemažus kryžiaus kelius praėjome iki absurdo. Esame įmonė klaipėdietiška, bet dirbame visoje Lietuvoje, turime virš 100 darbuotojų. Vieną automobilį vien dėl eilių, kurios buvo Vilniuje, su tralu gabenome į Klaipėdoje. Nes tik Klaipėdoje gavome trijų savaičių laikotarpiu vieną dieną, kai galėjome užsirašyti registracijai. O kai pats ateini į „Regitrą“, tai matai, kiek ten tuščia, nėra ten žmonių. Tai kokie ten neoptimizuoti procesai. Aš pats esu įmonės savininkas ir direktorius 12 metų, versle ne naujokas, man kažkaip sunku suprasti“, – kalbėjo M. Tamutis.

„Regitros“ atsiųtame atsakyme verslininkui apgailestaujama, kad teiktos paslaugos nepatenkino lūkesčių ir primenama, kad jis susipažino ir patvirtino, kad suprato naudojimosi taisykles, sutiko jų laikytis.

„Atkreipiame dėmesį, kad turėjote galimybę neapmokėti už pateiktus prašymus, tokiu būdu Jūsų pateikti prašymai būtų atmesti, o Jūs turėtumėte galimybę dėl transporto priemonių registravimo paslaugų kreiptis į VĮ „Regitra“ padalinį. Pagal šių taisyklių 15 punktą, apmokėjus už per portalą pateiktus prašymus, paslaugų užsakymai nebeatšaukiami ir įmokėti pinigai negrąžinami“, – dėstoma atsakyme.

Dėl registracijos liudijimų atsiėmimo iš padalinio „Regitra“ paaiškino, kad tokia galimybė buvo apribota dėl šalyje paskelbtos ekstremalios situacijos, siekiant apriboti Covid-19 viruso plitimą. „Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas aplinkybes, informuojame, kad neturime pagrindo patenkinti Jūsų prašymo kompensuoti už 19 registracijos liudijimų siuntimą sumokėtus pinigus“, – rašoma „Regitros“ atsakyme.

„Regitra“: sistema labai sena, eilių problema sprendžiama

Nuo birželio 2 dienos, pasitraukus Daliui Preveliui, „Regitra“ neturi nuolatinio vadovo. Laikinai funkcijas einantis Saulius Šuminas atsiduso – taip, problema yra žinoma, ir sena.

„Taip, tai yra sena sistema, kuri neturi tokio funkcionalumo, ji tam nebuvo pritaikyta. Kaip ir bankai turi vadinamąsias „legacy“Kadangi sistema yra sena, kaip ir bankai turi vadinamąsias „legacy“ (angl. paveldėtas) sistemas, kurių logikos ir programavimo kodų jau seniai niekas nežino ir negali jokių pokyčių padaryti, pas mus irgi yra sena sistema, kuri neleidžia įdiegti tokio funkcionalumo, kaip, pvz., kažkokio prekių krepšelio, kad gautumėte vienu paketu. Šita sistema neleidžia to daryti. Mes turėjome alternatvyą – arba teikti paslaugą šitaip, arba iš viso neteikti šios paslaugos. Tai iš dviejų blogybių pasirinkome geresnę blogybę“, – sako S. Šuminas.

Saulius Šuminas

Jis pripažįsta, kad nepatogumų gali kilti, tačiau reti yra atvejai, kai tokiu būdu – didelėmis partijomis – užsisakinėjami automobiliai.

„Mes žinome šitą problemą, ir jeigu tik bus galimybė, sutvarkysime. Bet be šios problemos mes turime visą aibę kitų. Problemos ir jų sprendimai turi hierarchiją, mes turime daug skausmingesnių vietų, kurias turime sutvarkyti“, – apgailestavo S. Šuminas.

Atsakydamas į nusiskundimus dėl eilių, norint registruoti automobilį, S. Šuminas paaiškina, kad čia didžiausia problema – laiką rezervuojantys ir neatvykstantys klientai.

„Registracijos atidarytos tik dviem savaitėms – nenorime laikyti ilgesnio laiko, nes 30 proc. žmonių, kurie užsiregistruoja, neatvyksta paslaugai. Matome, kad jie mums eiles užkiša, bet neatvyksta. Jie tikriausiai atvažiuoja gyvai, neranda eilės, susitvarko, išvažiuoja“, – vertino S. Šuminas.

Jis pripažino, kad galima paprasčiausiai atvykti ir automobilį priregistruoti be išankstinio sutarto laiko.

„Yra ir supratimo problemų, kas tai yra registracija ir kokiu būdu ši paslauga teikiama – Jungtinėje Karalystėje, jei atvarysite registruoti automobilį, truks 10 darbo dienų, o per COVID-19 pandemiją – nuo 20 iki 28 dienų paslauga teikiama. Yra krūva duomenų, kurie suvedami rankiniu būdu iš transporto priemonių pateikiamų dokumentų, tai ir COC sertifikatas, automobilio gimimo liudijimas, jis turi aibę duomenų ir reikia padaryti daug rankinio darbo, norint suvesti tuos duomenis. Tai mes darome rankiniu būdu ir tai užima begalę laiko“, – sako S. Šuminas.

Anot jo, procedūra pastaraisiais metais daug sudėtingesnė tapo dėl savininkų deklaravimo sistemos, BDAR ir kitų pasikeitimų, kurie procesą pailgino.

„Jei jūs pas notarą užsirašykite – 2-3 savaites lauksite, pas daktarą – iš viso 2 mėn. lauksite. Taip, procesai keičiasi, jie tampa sudėtingesni, ilgėja, ir atitinkamai mes irgi žiūrime, ką galime padaryti geriau. (…) Mes turim įvairių planų, nuolat keičiame tą išankstinės registracijos sistemą“, – paiškino laikinasis vadovas.

Boguševičius pasidalino patirtimi, kaip apeiti eiles: problemos dėl to, kad mokame centus

Automobilių prekybininkės „Deals on Wheels“ vadovas Laurynas Boguševičius pripažįsta, kad „Regitroje“ problemų yra, tačiau, anot jo, atsakomybė dėl to tenka ne vien „Regitrai“.

Eilių problemą, anot jo lemia etatų trūkumas „Regitroje“.

„Vidaus reikalų ministerija šią problemą žino seniausiai, bet neskiria tam etatų. „Regitra“ yra valstybės įmonė ir jiems niekas neleidžia patiems nuspręsti. Apskritai dabar „Regitra“ likusi be direktoriaus. „Regitroje“ žvėriškai trūksta žmonių“, – patikina L. Boguševičius.

Tačiau, anot jo, prekybininkai žino kaip šią situaciją išspręsti – stoja į fizinę eilę anksti ryte ir priregistruoja automobilius be didesnių problemų.

L. Bogusevičius klientams padeda nusipirkti „Tesla“ automobilius
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

„Jei tu atvažiuosi anksti ryte, pvz., Nemenčinėje, kur mažesnis srautas, greičiausiai užtruksi pusvalandį. Bet turi susiplanuoti, netingėti atsikelti, susižinoti, kaip veikia, ko reikia – yra reikalų. Blogiau tiems, kurie nenori įdėti daugiau darbo, arba mokėti už „Regitros“ paslaugas“, – sako L. Boguševičius.

Jis paaiškina, kad „Regitra“ neturi resursų ne tik etatams, bet ir naujoms sistemoms – kol tai nebus patvirtinta valdyboje, ministerijoje, tol nebus finansavimo. Tuo metu užsienyje, pasak L. Boguševičiaus, tenka ir už paslaugas mokėti daugiau, ir patiems reikalus tvarkytis.

„Užsienyje įprastai automobilių verslo atstovai registruoja automobilių patys, patys spausdinas techninius pasus, pats netgi numerius gamina pagal tai, kokius užsiregistruoja sistemoje. Bet pas mus niekas to nenori, nes dabar „Regitra“ už centus teikia paslaugas“, – teisino „Regitrą“ L. Boguševičius.

Dėl to šiuo metu „Regitroje“ viskas sklandžiau, kai lankaisi fiziškai.

„Jei parsiveži automobilį iš užsienio, tai nori nenori – reikia fiziškai jį pervaryti pro vartus. Vadinasi, veži į „Regitrą“, automobilis praeina patikrą, ar nevogtas, nedaužtas, atitinka europinius standatus, ją fiziškai registruoja žmogus ir iškart atsiimi techninį pasą. Viskas kaip ir paprasta. Bet jei automobilis perregistruojamas Lietuvoje, kiekviena užklausa nueina skirtingam vadybininkui“, – paaiškino L. Boguševičius.

Jis prisimena vienu metu pardavęs 5 automobilius – tačiau tuo atveju dokumentai vienu metu atsiimti fiziškai.