Pasak A. Sungailienės, bendras importo siuntų, keliavusių per „Lietuvos paštą“, kiekis krito apie 4 kartus, o iš trečiųjų šalių siuntų srautas sumažėjo maždaug 5-6 kartus.

„Vis dėlto mes matome pirmosios rugpjūčio savaitės srauto atsistatymo požymį, taigi rugsėjis tikriausiai bus tas mėnuo, kada tiek klientai, tiek platformos grįš į tam tikrą naująją normą, kaip siuntos keliaus tiesiai iš trečiųjų šalių“.

Ji atskleidė, jog šio sprendimo buvo labai stipriai paveiktos trečiųjų šalių prekybos platformos, kurios buvo aktyviai naudojamos Lietuvos pirkėjų. Tačiau spėjama, jog tam tikras srautas pamažu „migruos“ iš siuntimosi iš trečiųjų šalių į Europos Sąjungos (ES) sandėlius, kur siuntos jau bus pilnai paruoštos transportavimui ES ribose, nepriklausomai nuo jų kilmės šalies, arba dalis klientų nukeliaus į vietines el. parduotuves.

„Nors importuojamų siuntų srautas sumažėjo, deklaruojamų siuntų kiekis ženkliai išaugo“, – pažymėjo „Lietuvos pašto“ vadovė. Palyginus su 2020 m. liepos mėnesiu, deklaruotinų Lietuvoje siuntų dalis 2021 m. liepą išaugo beveik 30 proc.

Siuntų lentynos – neįprastai tuščios

Ruošiantis šiam pokyčiui „Lietuvos paštas“ įdarbino 100 papildomų darbuotojų, tačiau jų skaičius nuolat kinta.

„Dalis procesų privalo būti atlikti įsitraukiant žmogaus darbui, t.y. sustabdžius siuntas jas reikia saugoti pagal tam tikrą sistemą, jog būtų galima identifikuoti, kai klientas pilnai atlieka visą deklaravimo ir apmokėjimo procesą. Atsižvelgiant į tai mes pritraukėme apie 100 papildomų darbuotojų. Šiuo metu šis skaičius šiek tiek kinta, nes dalis darbuotojų buvo ne ilgalaikio poreikio, o šį poreikį mes adaptuojame pagal realų siuntų srautą, kuris, kaip minėjau, šiuo metu yra mažesnis. Taigi šiai dienai mes turime 70-80 papildomų darbuotojų, bet tai yra kintantis dydis“, – pasakojo A. Sungailienė.

Vis dėlto, įsigaliojus PVM lengvatos panaikinimui, „Lietuvos pašto“ lentynos tapo neįprastai tuščios. Pašto vadovė pripažįsta, jog lentynos tuščios, nes siuntų srauto sumažėjimas išties jaučiasi. Taip pat didelė dalis siuntų pasiekia paštomatus, kurie klientams yra labiau mėgstami bei patogesni.

Šiuo pereinamuoju laikotarpiu didžioji dalis nesklandumų kyla apsikeičiant naujo tipo informacija tarp paštų bei prekybos platformų, nes ne visada gaunami korektiški duomenys – neretai šie nesklandumai įvyksta su Latvijos, Izraelio, Didžiosios Britanijos paštais. Dažniausiai siuntos užstringa deklaravimo procese.

„Mes turime prailgėjusią siuntos kelionę, o klientų perspektyvoje siunta, kurią reikia deklaruoti, atitinkamai tampa brangesnė. Tikrai turėjome tam tikrų situacijų, kuomet mūsų sistemose buvo nesklandumų, tam tikram skaičiui klientų siunčiamos pakartotinės žinutės. Bet šie trikdžiai lengvai išsprendžiami“, – kalbėjo pašto vadovė.

Anot A. Sungailienės, klientams reikia laiko priprasti prie naujos tvarkos: „Šis PVM lengvatos panaikinimo procesas palietė labai didelį ratą klientų, kurie buvo įpratę smulkias siuntas siųstis paštų sistema, kuomet nereikėdavo atlikti jokių papildomu veiksmų ir sumokėti jokių papildomų mokesčių“.

„Lietuvos pašto“ vadovė atskleidė, jog apie 10 proc. siuntų yra grąžinamos, nes žmonės nepripranta prie naujos tvarkos, nenori mokėti papildomų mokesčių.

Didžiausia problema – IOSS siuntos

Aktualiausias klientų klausimas artėjant šventėms – kokia dovanų deklaravimo tvarka.

„Dovanos iš trečiųjų šalių taip pat turės būt deklaruojamos“, – kalbėjo A. Sungailienė.

Asta Sungailienė

Pasak jos, „Lietuvos paštas“ jau pradėjo ruoštis Kalėdoms, nes tuo laikotarpiu siuntų kiekiai iš trečiųjų šalių visada išauga.

„Tai bus pirmos žiemos šventės, kai mažos vertės siuntos iš trečiųjų šalių bus apmokestintos, todėl daugeliui klientų tvarka bus nauja, kils klausimų“, – teigė ji.

Daugiausia siuntų švenčių laikotarpiu atkeliauja su iš anksto apmokėtu PVM (IOSS siuntos), tačiau jos užsienių siuntėjų ne visada sistemoje pažymimos specialiu kodu. Dėl to atsiranda atvejų, kai pirkėjui tenka sumokėti dvigubą PVM mokestį.

„IOSS kodas yra tikrai gana plačiai žinomas tiems, kurie dažnai naudojasi el. prekyba. Jis privalo būti pateikiamas tiktai per siuntėją, ir kol kas galimybės, kad pats pirkėjas, jau gavęs siuntą, pateiktų tą kodą mums ar muitinei – mes neturime. Šiame procese svarbiausia yra užtikrinti, jog mokesčiai yra sumokami pagal mūsų Lietuvos reglamentavimą. Ir jeigu mes neturime informacijos apie tai, kad galimai klientas sumokėjo mokestį pirkimo metu, mes negalime interpretuoti niekaip kitaip ir muitinė interpretuoti kitaip taip pat negali“, – tikino A. Sungailienė.

Ji akcentavo, jog visi klientai turi suprasti tai, kad net ir mažiausios vertės dovanos, kurios atkeliaus į Lietuvą ne iš ES, bus identifikuojamos kaip deklaruotinos ir atitinkamai reikės pateikti tam tikrų papildomų įrodymų, jog dovana tikrai yra siunčiama asmens asmeniui ir kad ji turi visus dovanai reikalingus požymius.

Pašto vadovė ypač pabrėžė tai, kad klientai privalo nurodyti teisingą savo telefono numerį bei adresą: „Nežiūrint šio pokyčio išlieka labai aukšto lygio svarba, kad mūsų klientai visais atvejais būtinai siektų nurodyti savo telefono numerį, nes tokiu būdu mes juos pasiekiame greičiausiai, ir būtinai siektų nurodyti kuo tikslesnį savo adresą, nes adresavimo tema vis dar yra svarbi, kad siuntos tikrai reikiamu laiku pasiektų gavėją“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (39)