„Pasiruošimas mokyklai vyksta labai vangiai, nes dar niekas galutinai negali pasakyti, ar vaikai eis į mokyklą, ar mokysis nuotoliniu būdu, todėl niekas neskuba. Perkamos tik būtiniausios prekės“, – pripažįsta kanceliarinių prekių parduotuvės „Dolovija“ direktorius Vitoldas Kochanovskis.

Pandemijos laikotarpiu kardinaliai pasikeitęs gyvenimo ritmas sutrikdė daugelį žmonių. Staigūs pokyčiai, besikeičiančios taisyklės, netikėti suvaržymai bei atlaisvinimai išmokė visus nebeplanuoti toli į ateitį, nes visi planai gali greitai sugriūti.

„Swedbank“ Finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė teigia, jog daug tėvų, paskubėjusių nupirkti uniformas ar šokių rūbus, liko nuskriausti, nes vyresni vaikai į mokyklas ėjo vos kelias savaites, o kai kurie ir visus metus mokėsi nuotoliniu būdu.

„Tėvai galėjo pasijusti tarsi šie pinigai buvo išleisti nereikalingai. O be to, paskutinių metų situacija beveik iš visų tėvų pareikalavo papildomų investicijų į geresnį interneto ryšį, kompiuterius ir jų aksesuarus, darbo vietos tobulinimą, elektronines pratybas“, – kalbėjo ji.

Kanceliarinių prekių ir biuro reikmenų parduotuvės „Officeday“ marketingo vadybininkė Fausta Goberytė pritaria, jog pandeminiu laikotarpiu išties keičiasi vaiko paruošimas mokyklai ir tam tikrų prekių pirkimas. Atsiranda abejonių dėl kiekių, žmonės renkasi mažesnės kainos produktus, nes mano, kad tam tikrų mokyklinių priemonių gali ir neprireikti. „Dažnu atveju vaikas gali pasinaudoti prekėmis, likusiomis nuo praėjusio sezono, nes namie visko nesunaudojo“, – sako F. Goberytė.

Pasak knygynų tinklo „Vaga“ pardavimų vadovės Zitos Barusevičienės, pandemijos metu „Vaga“ mokyklai ruošiasi panašiai, kaip ir anksčiau, tačiau prognozuoja, kad bus parduodama mažiau kuprinių, penalų ir panašiai – to, kas buvo nenaudojama, kai vyko mokslas iš namų.

Kainos nepakito

Nors karantino metu verslai turėjo daug nuosmukių ir pakilimų, didžioji dalis mokyklinėmis priemonėmis prekiaujančių parduotuvių vienbalsiai sutinka, jog mokyklinių prekių kainos nepakito.
Anot Z. Barusevičienės, knygynuose „Vaga“ raštinės prekių kainos liko panašios kaip ir prieš metus, o mokomosios literatūros šiek tiek didėjo.

Tiek parduotuvių tinklo „Iki“, tiek parduotuvės „Officeday“ atstovių teigimu, mokyklinių priemonių kainos išliko labai panašios ir liko tame pačiame lygyje, kaip ir praėjusiais metais.

„Mokyklinių prekių kainos pas mus beveik nesikeitė, nors prekės tikrai brango“, – tikina „Dolovija“ direktorius.

Tokią nepakitusių kainų situaciją lengvai paaiškina Finansų instituto vadovė: „Jau praėjusiais metais matėme gerokai išsiplėtusią pasiūlą – kanceliarinėmis prekėmis, sporto rūbais Lietuvoje pradėjo prekiauti vis daugiau maisto prekių parduotuvių, knygynų, atėjo keletas naujų didelių rinkos žaidėjų, tad ši padidėjusi pasiūla ir konkurencija leido kainas išlaikyti stabilias. Šiais metais išskirtiniai pasiūlymai ir akcijos prasidėjo anksti, išaugusių kainų nepastebime. O pirminiai skaičiavimai ženklaus kainų pokyčio nerodo“.

Pandemija privertė ne tik išlaidauti, bet ir sutaupyti

Anot Finansų instituto vadovės, išleidžiant pirmoką į mokyklą tenka išleisti net keletą šimtų eurų, o įprastai – 100 arba daugiau.

„Mūsų skaičiavimai rodo, kad pirmoką suruošti į mokyklą kainuoja mažiausiai 250-300 eurų: apie 100 eurų uniforma, 50 – pratybos, 50-100 – kanceliarijos priemonės, įskaitant kuprinę, 50 eurų – sporto ir šokių rūbai. Vėliau papildomos išlaidos labai priklauso nuo amžiaus, tačiau bent 100 eurų kiekvienai šeimai tikrai pasirengimui mokyklai prireiks“, – teigia J. Cvilikienė.

Vis dėlto šias sumas pandemija šiek tiek pakoregavo. Parduotuvės „Officeday“ atstovė atskleidžia, jog suma mokyklinėms prekėms sumažėjo beveik trigubai.

„Vidutiniškai pasiruošimui į mokyklą vaikui išleisdavo 100-250 eurų. Pandemijos metu – 50-70 eurų, nes nėra įsitikinę, jog visos priemonės reikalingos mokantis namuose, nuotoliniu būdu“, – atvirai kalba F. Goberytė.

Liepos pabaigoje „Maximos“ atlikta apklausa Lietuvoje parodė, jog didžiausia pirkėjų dalis įvardijo
51-100 eurų sumą, antras pagal populiarumą atsakymas buvo 101-200 eurų. Ketvirtadalis žmonių atsakė, kad šiemet išsivers su 11-50 eurų suma vienam vaikui.

Vis tik atsakyti į klausimą, ar pandemijos metu tėvams pavyko sutaupyti ar vis dėlto jiems teko gausiau pakratyti kišenes, sunku atsakyti. Finansų instituto vadovės nuomone, mokyklos pasiruošimui sutaupyti tikriausiai pavyko nedaugeliui.

Jūratė Cvilikienė

„Viena vertus, galbūt daugeliui teko ne tik paruošti vaikus mokslo metams tikintis, kad vyks normalus ugdymas, bet dar ir papildomai investuoti siekiant užtikrinti kokybišką nuotolinį ugdymą – gal prireikė korepetitorių paslaugų? Kita vertus, vaikai buvo namie, tad nereikėjo mokėti už jų papildomą maitinimą, popamokinę priežiūrą, būrelius. Greičiausiai sutaupyti pasirengimo mokyklai sąskaita pavyko nedaugeliui dar ir dėl tos priežasties, kad šeimos pajamos apskritai galėjo mažėti vienam iš tėvų liekant rūpintis vaikais, imant nedarbingumo pažymėjimus ir panašiai“, – kalbėjo J. Cvilikienė.

Sezonas sunkesnis mažesniems verslams

Prasidėjus mokyklinių prekių sezonui ryškesnius pokyčius jaučia mažesnės parduotuvės. Didieji mažmeninės prekybos tinklai pasikeitimų nepastebi.

„Pokyčio nesijaučia. Asortimente siūlome visus būtiniausius įvairų prekinių ženklų mokinio krepšelio reikmenis už prieinamą kainą. Kadangi jau pasiruošėme sezonui ir jau pardavinėjame prekes, tai tikrai jaučiame ir padidėjusius pardavimus“, – pažymi parduotuvių tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė.

Prekybos tinklas „Maxima“ mokyklinių reikmenų prekybą pradėjo dar liepos pabaigoje ir ryškesnių pokyčių nejaučia: „Kol kas pardavimus palyginti su pernai būtų netikslinga, nes nesutampa Mokyklinės mugės laikotarpiai, – kalbėjo „Maximos“ komunikacijos projektų vadovas Tomas Bašarovas, – Geriausiai mokyklinių prekių pardavimus matysime po kelių savaičių, tuomet bus galima lyginti su ankstesniais metais“.

Vyraujant tendencijai mokyklines priemones pirkti knygynuose, pandemijos įtakos nejaučia ir jie.

„Mokyklinių prekių pirkimas jau pamažu prasideda. Paprastai didžiausi pirkimai būna antroje rugpjūčio pusėje ir pirmąją rugsėjo savaitę, panašios tendencijos tikimės ir šiemet“, – teigia „Vaga“ pardavimų vadovė.

Vis tik mažesnėms parduotuvėms priešmokyklinį sezoną pradėti sunkiau. „Officeday“ atstovė F. Goberytė sako, jog mokyklinių prekių pirkimas įprastai prasideda jau liepos mėnesio pabaigoje, o šįmet klientų aktyvumas pradėjo jaustis rugpjūčio pradžioje.

Anot „Dolovijos“ direktoriaus V. Kochanovskio, paskutiniu metu daugiausiai perkama paskutinę rugpjūčio savaitę iki rugsėjo vidurio, tačiau šįmet dar niekas neaišku. „Šiemet dar nežinome koks bus pirkimas, nes situacija keičiasi kiekvieną dieną“, – pripažįsta jis.

Pandemijos metu skatinamas vaikų kūrybiškumas

Pandeminiu laikotarpiu taip pat keitėsi tam tikrų prekių paklausa. Pasak V. Kochanovskio, sumažėjo kuprinių, sąsiuvinių poreikis. Tačiau itin paklausios tapo apsauginės kaukės, pirštinės, dezinfekcinis skystis. „Pandemija mus be abejo paveikė, nes mažiau visko buvo perkama“, – atvirauja „Dolovijos“ direktorius.

„Iki“ atstovė V. Budrienė pažymi, jog 2020 metais pandeminiu laikotarpiu buvo mažiau perkami biuro reikmenys, tačiau 2021 metais ženklaus sumažėjimo neliko.

F. Goberytė pripažįsta, jog paklausa iš tiesų sumažėjo: „Iš kasdieninio naudojimo sąrašo iškrito tam tikros prekės, kurių mokiniams nebereikia, kai mokosi namuose. Tai yra kuprinės, sportiniai krepšiai, penalai. Bet didesnis dėmesys dabar skiriamas tokioms prekėms, kaip lipdymo, piešimo priemonės“.

Nemažai parduotuvių pastebi, jog karantino metu išaugo kūrybinių prekių poreikis. Vaikams ištisas dienas sėdint namuose ir mokantis nuotoliniu būdu itin išaugo tėvų dėmesys vaikų kūrybiniam ugdymui.

„Sumažėjo kuprinių, sportinių krepšių, penalų, pieštukinių paklausa – jų mokiniams nereikėjo. Tačiau išaugo tėvų dėmesys vaikų kūrybiniam ugdymui. Todėl molį, akvarelę, flomasterius, guašą, pieštukus renkasi su maksimalia spalvų įvairove“, – atskleidžia „Officeday“ marketingo vadybininkė.

Tam pritaria ir „Iki“ komunikacijos vadovė: „Pandeminiu laikotarpiu paaugo piešimo reikmenų, piešimo sąsiuvinių, rašymo priemonių, plastilino, įvairių kūrybinių rinkinių pardavimai. Taigi atitinkamai buvo padidintas piešimo, rašymo, kūrybinių reikmenų sezoninis asortimentas“.

Z. Barusevičienė sako, jog pandeminiu laikotarpiu „Vagoje“ padidėjo papildomos mokomosios literatūros bei lavinimo knygučių paklausa tam, kad būtų kuo užimti vaikus.

„Dėl piešimo, rašymo reikmenų, popierinių gaminių – sąsiuviniai, piešimo albumai, spalvotas popierius – galima bus daugiau pakomentuoti jau po mokyklinės prekybos“, – kalbėjo ji.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (19)