Deficitas visame mieste

Prekybininkai neslepia nuostabos: tokie pirkimo mastai pranoko net optimistiškiausias jų prognozes. Kupiškyje gyvenanti Kristina N. pasakoja pirmadienį specialiai važiavusi į Panevėžį įsigyti ventiliatoriaus.

Pasak moters, iki tol namuose buvo dar ganėtinai normalu, tačiau karčiams užsitęsus, darosi nebepakenčiama. „Iki šiol mums ventiliatoriaus nereikėjo, tad ir neturėjome. Bet šiemet nebeįmanoma. Taip karšta namuose dar niekada nebuvo“, – sako trijų vaikų mama.

Panevėžyje apvažiavusi bent kelias ventiliatoriais prekiaujančias parduotuves, moteris nieko nepešė. Pasiteiravusi pardavėjų apie ventiliatorius, išgirsdavusi nelinksmą juoką ir atsakymą, kad šios prekės neliko visame mieste. Vieną ventiliatorių Kristina aptiko viename prekybos tinklų prie prekystalio, tačiau ir to nepavyko nusipirkti.

„Ne, sako, negalima įsigyti. Pavėlavote – jau užsakytas. Paprasčiausių ventiliatorių visame mieste deficitas. Negavome jokio prietaiso, kad pūstų orą – nieko nenusipirkome“, – guodėsi Kristina.

Tokia pačia nesėkme baigėsi ir Rimanto iš Pasvalio kelionė į Panevėžį karštą sekmadienį. Jis atvažiavo ieškoti didesnio pripučiamo vandens baseino, kuriame galėtų atsivėsinti vaikai. Vyras namo grįžo tuščiomis rankomis.

„Apvažiavome visas skirtingų tinklų parduotuves, tačiau niekur tokių baseinų neradome. Buvo tik mažučių, kuriuose galima maudyti mažylius, o didesnių nebelikę. Beprasmiška klausti pardavėjų, ar sandėliuose dar turi – mačiau, kaip net pripučiamus ratus iš ekspozicijos nukabino ir pirkėjams atidavė“, – pasakojo Rimantas.

Neįsivaizdavo pirkimo mastų

Prekybininkai trina rankomis: dėl karšto oro ir atostogų meto rekordiškai išaugo namų orą vėsinančios įrangos populiarumas, tokio neprognozavo nė optimistiškiausiame plane.

„Mūsų tinklo parduotuvėse kyla tiek ventiliatorių, tiek kondicionierių pardavimas“, – sako „Kesko Senukai“ rinkodaros direktorė Elona Uckutė. Jos teigimu, šiuo metu populiarūs ir griliai, baseinai, lauko baldai, pavėsinės, aktyvaus laisvalaikio bei turizmo prekės.

„Prekių lentynas nuolat papildome, tačiau likučiai greitai tirpsta“, – tikino E. Uckutė.

„Topo centro“ generalinis direktorius Remigijus Štaras skaičiuoja, kad per karščius visų vėsinimo prekių pardavimas išaugo dešimtimis kartų. Pavyzdžiui, mobiliųjų kondicionierių parduodama net 30 kartų daugiau.

„Per nepilną mėnesį vėsinimo prekių pardavėme dukart daugiau, nei per visus praėjusius metus. Patys suprantate, kad tokių augimų net ir optimistiškiausiose prognozėse nebuvome numatę, todėl vėsinimo prekių pasirinkimas šiuo metu labai ribotas arba jų nėra“, – sako R. Štaras.

Iššluoja per kelias valandas

Generalinio direktoriaus teigimu, šios prekės praktiškai kasdien vežamos į parduotuves, tačiau jų užtenka neilgam.

„Populiariausias parduodame per kelias valandas, nes praktiškai kiekvienas, užėjęs į parduotuvę, ieško šios kategorijos prekių“, – pažymi vadovas. Jo teigimu, šiuo metu geriausia vasaros prekių ieškoti ir pirkti elektroninėje įmonės parduotuvėje, nes galima matyti, kuriose parduotuvėse yra konkretus daiktas.

„Galima rizikuoti ir bandyti atvykti tiesiai į fizinę parduotuvę, bet prieš tai geriau paskambinti į ekspertų liniją ir teirautis, ar ta parduotuvė turi vėsinimo prekių, prašyti ją rezervuoti, kol atvyksite“, – patarė R. Štaras.

Gamintojai užstrigo Bendrovės „Norfos mažmena“ atstovas spaudai Darius Ryliškis sako, kad ventiliatoriai iš šio tinklo parduotuvių buvo iššluoti vos prasidėjus karščiams. Žadama, kad kitą savaitę jie vėl pasirodys. Atstovo spaudai teigimu, išaugęs visų vasaros prekių pardavimas ir jis didesnis nei pernykštį sezoną.

„Palyginti su pernai, skirtingų prekių pardavimas išaugęs nuo 5 iki 30 procentų. Prisiminkime, kad ir praėjusi vasara buvo gera, šilta. Šita vasara, matyt, dar karštesnė ir poreikis išaugęs maždaug penktadaliu“, – kalbėjo D. Ryliškis.

Jo teigimu, vasaros prekių, išskyrus ventiliatorius, šio tinklo parduotuvėse netrūksta, nors jų įvairovė kiek mažesnė, nei norėta.

„Mes tikėjomės 10–15 procentų didesnio asortimento, tačiau dėl gamintojų negebėjimo patiekti turime mažiau, nei norėjome. COVID-19 pandemija paveikė tiek logistikos grandinę, tiek ir pačią grandinę – gamintojai sugeba ne viską pagaminti. Tai šiek tiek pakenkė prekių įvairovei“, – sako D. Ryliškis.

Jo teigimu, dėl pandemijos brangusių logistikos išlaidų, palyginti su pernai, kainos šiek tiek kilo.

Graibsto ledus, bulves ir agurkus

Žmonės iš lentynų šluoja ne tik ventiliatorius. „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė sako, kad užplūdęs karštis koreguoja ir pirkinių krepšelį – šoktelėjo ne tik vandens ir ledų, bet ir vasaros laisvalaikio prekių pardavimas.

„Šiųmetį birželį ledų parduodama 14 proc. daugiau, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Beveik penktadaliu daugiau šią vasarą nuperkama vandens ir vaisvandenių. Pastebime, kad karštomis dienomis daugiau nei įprastai parduodama kefyro bei rūgpienio. Galime spėti, kad žmonės nuo karščių gaivinasi tradiciniais šaltibarščiais. Juolab kad šviežios lietuviškos bulvės ir agurkai – irgi perkamiausios vasaros prekės“, – sako ji.

Pasak E. Dapkienės, Panevėžyje esančiose „Maxima“ parduotuvėse karštąjį birželį paklausiausių prekių sąraše arbūzai, bananai, vaniliniai ir kakaviniai ledai, lietuviškos bulvės ir agurkai. Taip pat itin perkami šaltkrepšiai, pripučiami vandens baseinai, skėčiai nuo saulės, apsaugos priemonės nuo saulės ir kitos įvairios turistinės prekės. O ventiliatorių, kurių pardavimas šią vasarą šoktelėjo du kartus, ir pripučiamų vandens baseinų likę tik pavienėse parduotuvėse.