JAV nebesusitvarko su katalizatorių vagimis – pernai vagysčių fiksuota kelis kartus daugiau nei prieš metus, o atskirose valstijose netgi ruošiami įstatymai, kuriais ketinama riboti naudotų katalizatorių supirkimą, rašo marketplace.org. Šalies policija jau įspėja gyventojus apie vagis, kuriems vienas katalizatorius jiems gali užtikrinti 700-800 dolerių uždarbį.

„Anksčiau rodis kainavo apie 700-800 dolerių už unciją. Dabar – 29 tūkstančius dolerių. Jo kaina kyla kaip bitkoino“, – NBC teigė juvelyras Robertas Spasiano.

Ši problema tebėra aktuali ir Lietuvoje.

„Policijos disponuojama informacija, 2021 m. sausio-kovo mėn. užregistruota apie 40 katalizatorių vagysčių. Tai sudaro apie 2 proc. nuo visų 2021 m. užregistruotų vagysčių. 2021 m. katalizatorių vagysčių registruota ženkliai mažiau negu atitinkamu 2020 m. laikotarpiu“, – teigiama Policijos departamento atsakyme portalui „Delfi“.

Nurodoma, kad dažniausiai vagiami „Toyota“ ir „Lexus“ markių automobilių katalizatoriai. Dažniausiai nuo vagysčių nukenčiantys automobilių modeliai: „Toyota Prius“ ir „Lexus RX400“.

Didžiausią vertę katalizatoriuose turi taurieji metalai: platina, paladis ir rodis. O jų kaina pastaruoju metu itin sparčiai augo.

Pavyzdžiui, taurusis metalas rodis šiuo metu kainuoja apie 800 tūkstančių eurų už vieną kilogramą. Ši kaina yra keturis kartus didesnė nei prieš metus, kai rodžio kaina svyravo apie 200 tūkst. eurų už kilogramą, rodo „Trading economics“ duomenys.
Automobilių laužas

Netoli visų laikų aukštumų yra ir paladžio kaina – apie 70,9 tūkstančio eurų už kilogramą, maždaug trečdaliu didesnė nei prieš metus.

Platina atsieitų apie 32,7 tūkst. eurų už kilogramą, per metus šis metalas pabrangęs apie 64 procentus.

Nors tauriųjų metalų viename katalizatoriuje tėra keli gramai, didelės kainos skatina imtis rizikos. Atitinkamai, nauji katalizatoriai esamiems automobilių savininkams gali kainuoti labai brangiai.

Policija pataria, kaip saugoti automobilį

Katalizatorius yra automobilio išmetimo sistemos dalis, kuri paprastai yra sumontuota ant automobilio dugno.

„Norint pavogti katalizatorių, vagims tenka palįsti po transporto priemone. Katalizatoriaus vagystė, priklausomai nuo automobilio markės ir modelio, vagių naudojamos įrangos ir kitų aplinkybių gali trukti nuo keliasdešimt sekundžių iki kelių ar keliolikos minučių“, – paaiškina Policijos departamentas.

Nurodoma, kad specialių reikalavimų atliekų supirktuvėms perkant būtent katalizatorius nėra nustatyta. Katalizatoriai superkami laikantis tokios pat tvarkos kaip ir kiti spalvotieji ar nespalvotieji metalai.

„Bendruomenės pareigūnai vykdo priemones, siekdami informuoti gyventojus apie būdus, kaip apsaugoti automobilį nuo vagysčių ir kaip apsaugoti automobilyje esančius daiktus. Informacija dažniausiai yra viešinama soc. tinkluose ir bendruomenės pareigūnų Facebook paskyrose. Taip pat prevencinio pobūdžio informacija yra viešinama susitikimų metu su bendruomenėmis, saugios kaimynystės grupių nariais, taip pat gyventojų susirinkimų metu ir pan. Soc. tinkluose ir susitikimų metu yra viešinama informacija – prevencinis video, kuriame yra patarimai. Taip pat bendruomenės pareigūnai naudoja lankstinukus“, – paaiškina Policijos departamentas.

Policija pataria laikyti automobilį saugomose aikštelėse.

„Jei laikote automobilį kieme, statykite jį gerai apšviestame kiemo plote, arčiau savo buto langų.

Pasirūpinkite, kad patikimos firmos meistrai Jūsų automobilyje įrengtų modernią signalizaciją.

Apdrauskite savo automobilį. Pasikalbėkite su kaimynais saugumo tema. Paprašykite, kad pamatę ką nors įtartinai vaikščiojantį apie jūsų automobilį iš karto paskambintų Jums arba į policijos įstaigą“, – vardija patarimus departamentas.

Metalų supirkėjai tikina, kad užsirašo asmens duomenis

Metalų perdirbimo ir išgavimo bendrovės „Novitera“ direktorius Jonas Grinskis tikina nepastebįs, kad būtų suaktyvėję katalizatorių pardavimai.

„Pas mus jei fizinis asmuo ir gali priduoti, nurašomi visi jo asmens duomenys iš asmens dokumentų. Nėra absoliučiai jokios galimybės, kad paimtų anonimiškai kažkokį katalizatorių, juo labiau nesąžiningai įsigytą“, – sako J. Grinskis.

Jis patikina, kad aukštos metalų kainos supirktuvėms kelia ir papildomą riziką – po didelių augimų galimi ir staigūs nuosmukiai, kurie gali atnešti didelių nuostolių.

„Metalai niekada amžinai nekyla. Per savo įmonės istoriją turime atvejų, kai metalų kainos krisdavo ir 10 kartų. Metalų kainų augimas nėra didelis džiaugsmas įmonei, tokiai kaip mūsų, kadangi reikia galvoti, kas atsitiks, kai metalų kainos pradės kristi. Reikia daryti didelius atidėjimus, kad galima būtų galvoti, kaip reikės pragyventi, kai jie kris. Geras gyvenimas gali užsibaigti labai greitai“, – sako J. Grinskis.
Katalizatorius

„EMP Recycling“ komercijos ir gamybos direktorius Andrejus Jodko anksčiau „Delfi“ teigė pastebintis, kad kad rinkoje suaktyvėjo metalų pardavėjai. Deja, ne visuomet sąžiningi.

„Žinoma, žmonės stebi šituos niuansus, stebi ir mūsų kainoraščius, tada ieško žaliavos, veža mums parduoti. Yra negerų tendencijų, sakykime, tai dažniausiai automobilių pramonėje“, – sako A. Jodko.

Jis paaiškina, kad smarkiai pabrangus rodžiui, Didžiojoje Britanijoje smarkiai išaugo automobilių katalizatorių vagysčių, tendencija juntama ir Lietuvoje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (120)