Leis išvengti nereikalingo popierizmo

Nuo šių metų gegužės 1 d. parduotuvėse įsigytas, tačiau nenaudotas prekes, kurios dėl vienokių ar kitokių priežasčių netiko, vartotojas prekybos vietose per Civiliniame kodekse numatytą 14 dienų terminą galės grąžinti išreiškęs prašymą žodžiu. Iki šiol grąžinant prekes parduotuvėse reikėdavo užpildyti specialią prašymo formą. Kaip ir iki šiol, grąžindamas prekę vartotojas turės pateikti jos įsigijimą patvirtinantį dokumentą – fiskalinį čekį ar sąskaitą faktūrą. El. parduotuvėse įsigytų prekių grąžinimo tvarka nesikeičia, informuojama pranešimu spaudai.

Didžiausią paštomatų tinklą Lietuvoje ir prekių grąžinimo platformą FLIPO valdančios bendrovės „Omniva LT“ komercijos vadovas Justinas Pileckas sako, kad toks supaprastinimas vartotojams leis netikusias prekes grąžinti lengviau.

Omniva LT komercijos vadovas Justinas Pileckas
Foto: Asmeninio albumo nuotr.

„Patogus prekių grąžinimas šiandien yra itin svarbus gerai vartotojų apsipirkimo patirčiai. Mūsų iniciatyva atliktas tyrimas rodo, kad 2020 m. pusė (50,5 proc.) Lietuvos pirkėjų yra grąžinę bent vieną prekę. 61 proc. iš jų nurodė, kad yra linkę grąžinti fizinėse parduotuvėse įsigytas kokybiškas, tačiau dėl kitų priežasčių netikusias prekes. Suteikus galimybę vartotojams prekes prekybos vietoje grąžinti be papildomų kliūčių, vartotojams procesas tampa paprastesnis“, – sako J. Pileckas.

Ketvirtadalis prekes grąžinti linkę per paštomatus

Anot J. Pilecko, kartu toks pakeitimas sudaro galimybes plėsti prekių grąžinimo paslaugų spektrą ir pasiūlyti vartotojams galimybę ne tik internetu, bet ir įprastose prekybos vietose įsigytas prekes grąžinti per paštomatus. Kaip rodo apklausa, Lietuvoje tokiam būdui pirmenybę teiktų 27 proc. pirkėjų.

„Per pastaruosius metus vartotojai įprato ne tik gauti užsakytas prekes, bet ir jas grąžinti per nuolat besiplečiantį šalies paštomatų tinklą. Turėdami galimybę taip grąžinti ir fizinėse parduotuvėse įsigytas prekes vartotojai įgis daugiau laisvės. Kartu, tikėtina, pirmenybė apsiperkant būtų teikiama būtent toms parduotuvėms, kurios suteikia galimybę prekes grąžinti nuotoliniu būdu. Pandemijos kontekste tokia galimybė leistų išvengti socialinio kontakto, o žmonėms, gyvenantiems atokesnėse vietovėse, leistų patogiau pasinaudoti prekės grąžinimo teise“, – sako J. Pileckas.

Prekybininkai per metus sutaupys 2 mln. eurų

Advokatų profesinės bendrijos „JurisConsultus“ asocijuotoji teisininkė Asta Kederytė sako, kad sprendimas supaprastinti prekių grąžinimo tvarką yra logiškas žingsnis, kuris ne tik pagerins pirkėjų patirtį, bet ir palengvins verslo administracinę naštą. Ekonomikos ir inovacijų ministerijos skaičiavimais, šis Mažmeninės prekybos taisyklių pakeitimas verslo administracines išlaidas per metus sumažins apie 2 mln. eurų.

Asta Kederytė
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

„Praktikoje daugiausia grąžinamos nedidelės vertės prekės, dėl kurių grąžinimo ginčų paprastai nekyla. Dėl to pardavėjas dažniausiai prekes priima ir pinigus vartotojui grąžina iš karto. Žodinis pirkėjo prašymas kartu su pateikiama preke ir pirkimo kvitu tokiais atvejais yra pakankama priemonė šiai operacijai atlikti. Atsisakius prievolės prekybos vietose pildyti prašymą raštu, prekių grąžinimas vyks greičiau ir sklandžiau, o prekybininkai patirs mažiau išlaidų“, – sako A. Kederytė.

Teisininkės teigimu, dėl šio pakeitimo verslas taip pat išvengs pirkėjų asmens duomenų rinkimo ir saugojimo. Juos atskleisti ne visuomet linkę ir patys pirkėjai, todėl tikėtina, kad, galėdami išvengti tokios būtinybės, savo teise grąžinti netikusias prekes vartotojai naudosis aktyviau.

Grąžinama tik nedidelė dalis prekių

Buitinės technikos ir elektronikos mažmeninės prekybos tinklo „Topo centras“ generalinis direktorius Remigijus Štaras sako, kad grąžinamos prekės sudaro vos kelis procentus visų pardavimų, todėl, jo manymu, didesnio poveikio dėl taisyklių pasikeitimo bendrovė nepajus.

„Be abejo, patiems klientams bus patogiau – grąžinantiems neišpakuotas prekes pavyks išvengti beveik visų formalumų. Grąžinant naudotas prekes, kaip ir iki šiol, daugelį reikiamų dokumentų klientui atvykus į parduotuvę užpildys mūsų darbuotojai. Tokiu atveju būtinybė atvykti į parduotuvę išliks, nes tik apžiūrėjus gyvai galima tinkamai įvertinti išpakuotos prekės būklę“, – sako R. Štaras.