COVID-19 pandemijos fone „Baltik Vairas“ virto viena iš sėkmės istorijų. Jau skelbta, kad pernai pasiekusi 75 mln. eurų pajamų kartelę, šiemet įmonė planuoja augti iki 130 mln. eurų.

Įmonės vadovas Ž. Dubosas „Delfi“ patikina, kad daug iššūkių kyla siekiant patenkinti susikaupusią paklausą – dalių tiekimas vis dar yra ribotas, svarbiau nebe kaina, o kaip jų gauti. Dviračių trūkumas, prasidėjęs pernai pavasarį, tęsis ir šiemet, tikėtina, ir kitais metais.

„Pirkėjams rekomenduočiau nelaukti ir labai daug negalvoti. Jeigu randate kažką, kas patinka, pirkite, nes nepanašu, kad šiemet rinka bus patenkinta ir užpildyta dviračiais. Kyla abejonių net ir dėl 2022 metų, ar mes, gamintojai, tiek detalių, tiek dviračių, spėsime pasivyti pajėgumais išaugusį poreikį. Šiuo metu turbūt vienintelis galimas patarimas, priimti sprendimą kuo greičiau, nes gali būti vėlu“, – apie prasidedantį sezoną kalba Ž. Dubosas.

Žilvinas Dubosas

Jis neabejoja, kad ir dviračių kainos augs – rinka patiria abipusį spaudimą, tiek dėl apribotos pasiūlos, tiek dėl itin didelės paklausos.

„Neabejotinai taip. Tiek dėl komponentų augimo, tiek dėl 5 kartus išaugusių logistikos kaštų iš tolimųjų Rytų. Tiek, žinoma, ir dėl dviračių trūkumo. Rinka pati diktuoja tai, kad kainos augs. Brangsta viskas, tiek komponentai, tiek logistika, o kainas augina ir trūkumas“, – sako Ž. Dubosas.

Kiek kainos galėtų keistis, šiuo metu pasakyti sunku.

„Tarkime, turėtų brangti iki 10 procentų. Bet kaip vertinti tai, kad parduotuvėse nebegausite nuolaidų arba jos bus minimalios? Tai, manyčiau, irgi reikėtų vertinti kaip produkto brangimą“, – paaiškina vadovas.

Šiandien „Baltik Vaire“ dirba apie 550 darbuotojų, penkiomis dešimtimis daugiau nei prieš metus. Vidutinis darbo užmokestis prieš mokesčius sudaro 1456 eurus prieš mokesčius (apie 932 eurus „į rankas“).

Kas atsitiko dviračių rinkoje?

„Baltik Vairas“ vadovas neprognozuoja greito rinkos stabilizavimosi – labai tikėtina, kad 2022 metais gamintojai tik vysis poreikį ir dviračių rinka normalizuosis 2023 m. Mat dar šiuo metu gamyklos dirba nepilnu pajėgumu dėl komponentų trūkumo.

„Atsidūstu, nes galvoju nuo ko čia pradėti. Kalbant apie pačią rinką, turbūt visais kanalais skamba, kad rinka yra teigiama ir dviračių poreikis didžiulis, nulemtas daugiausia COVID-19 pandemijos. Priežastys tam yra kelios. Viena yra tai, kad dviratis net ir tose valstybėse, kur nėra naudojamas kaip įprasta transporto priemonė, tampa vis populiaresnis, dėl to kad yra saugus, lyginant su viešuoju transportu“, – pasakoja Ž. Dubosas.

Kita priežastis, kodėl europiečiai staiga ėmė vertinti pedalus – jie nebegali išvažiuoti atostogauti į užsienį ir ieško galimybių, kaip praleisti laisvalaikį vietoje.

„Dviratis tampa dar populiaresnė laisvalaikio praleidimo priemonė. Tą paspartina tai, kad yra uždaryti sporto klubai ir žmonės vis tiek nori kažkur išlieti savo energiją. Ir vėl dviratis tampa viena iš priemonių, kaip galima saugiai pasportuoti“, – sako Ž. Dubosas.

„Baltik Vairas“

Pastaraisiais metais itin išpopuliarėjo elektriniai dviračiai, kurie leidžia keliauti į darbą nepatiriant didelio fizinio krūvio.

„Visos tos tendencijos susidėjo į vieną vietą ir poreikis yra išaugęs labai stipriai. Sunku net įvertinti, kiek stipriai tas poreikis išaugęs, nes tiesiog trūksta rinkoje dviračių“, – sako „Baltik Vairo“ vadovas.

Anot jo, niekas esamo dviračių poreikio augimo rinkoje anksčiau neprognozavo, tuo tarpu pandemija stipriai paveikė komponentų gamintojus, dviračių surinkėjus – karantino metu prarasta daug gamybos laiko, tai lėmė didelį stygių.

„Šiuo metu pardavimų pusėje visiškai nėra jokių problemų. Mes turime užsakymų – pilnai gamyba aprūpinta praktiškai iki 2022 metų galo“, – apžvelgia Ž. Dubosas.

Praktiškai visa „Baltik Vairo“ produkcija iškeliauja į Vokietiją, Olandiją, Daniją, o Lietuvoje įmonė parduoda mažiau nei 1 procentą dviračių.

„Tai yra nykstamai mažas kiekis, jis nesiekia 1 proc., jis galbūt siekia 0,1 proc. ir kiekvienais metais tik mažėja“, – paaiškino Ž. Dubosas.

Žilvinas Dubosas

Nežiūri į komponentų kainas – svarbu vyktų gamyba

Pagrindinis „Baltik Vairo“ iššūkis ateityje – suvaldyti komponentų tiekimą.

„Gerai visiems žinomos logistinės bėdos: ir konteinerių trūksta atsivežti, sudėtinga rasti vietą laive, jau apie kainas turbūt niekas nebekalba, nes tai antras prioritetas. Bent jau ne pirmas tai tikrai. Svarbiausia užsitikrinti, kad vyktų gamyba. Vien per paskutines dvi savaites atsitiko keletas neigiamų pasaulinių ir lokalių įvykių, paveikusių gamybą“, – nuogąstauja Ž. Dubosas.

Jis patikina, kad gamyklą Šiauliuose paveikė ir Sueco kanalo uždarymas ir Muitinės problemos, kuomet dėl techninių sutrikimų strigo prekių judėjimas Baltarusijos pasienyje.

„Nors turėtume džiaugtis, kad dideli užsakymai, bet iššūkių yra tokia galybė, kad jau sunku kažką vertinti ir planuoti į priekį, nes kiekvieną dieną vis po naujieną“, – sako Ž. Dubosas.

„Baltik Vairas“

Testuoja visus darbuotojus periodiškai

„Baltik Vairui“ pandemija sukėlė daug gamybos iššūkių – anksčiau didelę dalį darbuotojų tekdavo izoliuoti, nustačius susirgimo atvejų.

„Lapkričio pabaigoje – iki gruodžio vidurio praktiškai dirbome puse pajėgumų, nes tiesiog tekdavo dėl vieno ar kito atvejo izoliuoti ištisas pamainas. Bet mes radome sprendimą testuojame darbuotojus 100 proc. Priklausomai nuo situacijos – kas savaitę arba kas dvi, ir išgaudome besimptomius atvejus, kurie ligą skleidžia“, – sako Ž. Dubosas.

Jis patikina, kad įmonėje veikia atskiras medicininis punktas, kuriame atliekami testai įmonės viduje, siekiama patiems kontroliuoti situaciją, kiek tai įmanoma.

„Galiu paminėti tokį skaičių, kad piko metu, kai tik pradėjome testuoti darbuotojus, radome įmonėje 15 besimptominių atvejų, kurie skleidė virusą. Pas mus 500 darbuotojų, atmetus administraciją buvo apie 400 darbuotojų, tai juos ištestavus, buvo 15 besimptominių atvejų“, – patikino vadovas.

Šiemet žada pagaminti 120 tūkst. elektrinių dviračių

„Baltik Vairas“ sausį skelbė šiemet ketinantis investuoti 1,5 mln. eurų ir pasiekti 400 tūkst. dviračių gamybos mastą, dabar Ž. Dubosas sako, kad tikslą pasiekti gali būti sunku.

„Kadangi metų pradžioje dėl tiekimo grandinės sutrikimų nedirbome maksimaliais pajėgumais ir vis nauji iššūkiai pasiekia, tokie kaip Sueco kanalo blokavimas, muitinės sistemos sutrikimai, pasiekti planuotus 400.000 dviračių bus labai sunku“, – sako Ž. Dubosas.

Tačiau šiemet vien elektrinių dviračių planuojama pagaminti virš 120 tūkstančių.

„Mes investavome pandeminiu metu į elektrinių dviračių linijas – planavome jas pilnai apkrauti per dvejus metus, tačiau dar nepaleidus jau buvome visiškai apkrovę, ir užsakymų turime šiemet planuojamų. Jei pernai gaminome apie 33 tūkst. e. dviračių, tai šiemet gaminsime virš 120 tūkst. e. dviračių, ir ta tendencija toliau tęsiasi“, – tikina Ž. Dubosas.

Įmonė ir toliau investuoja į tranzitą iš tradicinių dviračių gamybos į eletrinius, optimizuojami procesai, pranešta ir apie kompetencijų centro perkėlimą iš Vokietijos.
„Baltik Vairas“

„Investuojame į laboratorinę įrangą, ieškome daug žmonių, ruošiamės tolesnei plėtrai. Labai daug investuojame į IT sprendimus, ir netrukus pradėsime diegti naują verslo valdymo sistemą, jau diegiame dokumentų valdymo sistemą, gamybos planavimui kartu su „Vokswagen“ grupe čiupinėjame dirbtinio intelekto galimybes, labai daug projektų, nukreiptų į ateitį, šiuo metu vyksta“, – sako Ž. Dubosas.

Gamykla gamina tarptautinių prekės ženklų dviračius, tačiau jų atskleisti Ž. Dubosas negali, tik mini, kad jie visiems plačiai žinomi – apsukę ratą dviračiai sugrįžta ir į Lietuvą kaip užsienietiški produktai.

„Įmonės strategija nėra plėtoti savo prekinį ženklą, o vystytis ten, kur jaučiamės stipriai – tai yra gamyboje ir produkto kūrime“, – sako Ž. Dubosas.

Jis paaiškina, kad gamykloje dažomi rėmai, gaminami ratai, iš komplektuojančių detalių surinkinėjami dviračiai.

„Verslo ir gamybos modelis yra kaip ir automobilių pramonėje – tiekėjai veža komponentus, o mes surinkinėjame“, – paaiškino Ž. Dubosas.
„Baltik Vairas“

Vadovas dalijasi prognozėmis, kad iki 2030 metų dviračių pardavimai Europoje turėtų išaugti nuo dabartinių 20 mln. vienetų, iki 30 mln. vienetų, o įprastų dviračių rinkos dalį atiminės elektriniai, kurių šiuo metu parduodama apie 3-4 mln. vienetų per metus.

„Atsiras ir kitos panašios į dviratį transporto priemonės, kuriomis bus pristatinėjami ir smulkūs kroviniai į miestų centrus“, – sako Ž. Dubosas.

„Baltik Vairas“ netiesiogiai priklauso „KJK Sports“, Liuksemburge registruotai kontroliuojančiai bendrovei, valdančiai aktyvaus laisvalaikio priemonių gamybos įmones.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (437)