Iki šiol turistai turistai, nesusitarus su kelionių organizatoriumi, pinigus už neįvykusią kelionę turi atgauti per 90 dienų terminą po to, kai pasibaigia su karantinu susiję apribojimai, tokią Civilinio kodekso pataisą Seimas priėmė pernai gegužę.

„Delfi“ skelbė, kad tokia tvarka piktina keliautojus – tūkstančiai skundų pateikti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT).

Europos Komisija taip pat perspėjo Lietuvą dėl pažeidžiamų keliautojų teisių, ES teisėje nenumatyta išimčių ir nustatyta, kad keliautojai turi teisę atgauti pinigus už atšauktas keliones per 14 dienų.

Seime Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pasiūlymas grąžinti 14 dienų atsiskaitymo su keliautojais terminą buvo priimtas. Ketvirtadienio posėdyje tam pritarė 119 Seimo nariai, „prieš“ nebuvo, o susilaikė – 1.

Sprendimą palaikė daugumos frakcijų atstovai.

„Žinojome ES direktyvą nuo pat pradžių, tačiau ieškojome būdų kaip padaryti ir vilką sotų, ir kad avis būtų sveika. (…) Dabar turime grįžti prie ES direktyvos reikalavimų ir įteisinti 14 dienų, suprantamas šiek tiek atidėti įsigaliojimo terminą. Per visą šį laikotarpį daugelis organizatorių atsiskaitė su keliautojais“, – kvietė palaikyti Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas.

Palaikyti kvietė ir valstietis Lukas Savickas, paminėjęs, kad atidėjimas situaciją pagerina, bet neišsprendžia iki galo: „Pasinaudosiu galimybe paraginti ieškoti sprendimų dėl turizmo sektoriaus“.

Valstietė Laima Nagienė teigė mananti, kad įstatymas pagerins vartotojų teises, atsiras tikimybė atgauti lėšas, kurias gyventojai išleido, tačiau į keliones neišvyko.

Socialdemokratas Zigmantas Balčytis pataisą vadino labai naudinga.

„Mes suprantame ir turizmo bendroves, išgyvena su pandemija susijusias problemas, tačiau aišku, kad už nesuteiktas paslaugas bet kuris ūkio subjektas privalo atsiskaityti“, – kalbėjo Z. Balčytis.

Įsigalios vasario 15 dieną

Naujas terminas pradės galioti nuo vasario 15 dienos, nors pradžioje ketinta įsigaliojimą nustatyti kartu su priimtu įstatymu. Tokį pasiūlymą pateikė Andrius Bagdonas ir Andrius Kupčinskas. Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė kvietė palaikyti, kad 14 dienų terminas įsigaliotų nuo vasario 15-osios.

„Aš siūlau palaikyti kolegų pataisą, ji truputėlį, labai nedaug, bet dar duoda laiko mums peržiūrėti paskolų sąlygas, į kurias gali pretenduoti kelionių organizatoriai, kad jiems lengviau būtų šią pandemiją įveikti. Tačiau taip pat apsaugo ir vartotojus, kuriuos siekiama apsaugoti šia direktyva“, – teigė A. Armonaitė ir papildė, kad taip dar nebūtų pažeistos europinės procedūros.

Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras informavo, kad komitete klausimas palaikymo nesulaukė.

„Dėl pasiūlymo buvo balsuojama ir tris balsus surinko „už“, vienas – „prieš“, susilaikė – trys, taigi daugumos nesurinko. Pasisakę prieš arba susilaikę buvo tos nuomonės, kad tai prieštarauja direktyvai, kurios įgyvendinimui skirta nuostata, ir kad reikia vartotojų teises saugoti, kurie yra silpnesnioji šalis“, – kalbėjo S. Šedbaras.

Po balsavimo Seime dauguma parlamentarų pritarė atidėti įsigaliojimą mėnesiui: „už“ balsavo 84 „prieš“ – 10, susilaikė – 28.

„Šitas įstatymo projektas yra labai svarbus tiems žmonėms, kurie susiję su visa turistine sfera. Tai kad mes koreguojame datą, tai geriausia išeitis iš blogiausios padėties“, – kalbėjo liberalas Kęstutis Glaveckas.

„Tiketa Tour“ kelionių organizatoriaus direktorius Gvidas Aukštuolis atsiųstame komentare Delfi teigė, kad šiuo sprendimu panaikintos išskirtinės sąlygos ne visai etiškai kai kurių mūsų konkurentų veiklai, gerinant savo finansinę padėtį, svetimomis lėšomis.

„Techniškai esame įvykdę visus savo įsipareigojimus klientams, patį sprendimą laikome labai teisingu ir seniai būtinu. Buvo sunku suprasti, kodėl Lietuvoje buvo taikomos specialios išimtys kai kam, kai tuo tarpu kaimyninėse šalyse ne. Tad šį naujos valdžios sprendimą laikome reikšmingu, būtinu visai turizmo rinkai, kurį net galima prilyginti savotiška turizmo diskriminacijos pabaiga mūsų šalyje ir atsigręžimu į keliautojų teises“, – sako „Tiketa Tour“ kelionių organizatoriaus direktorius Gvidas Aukštuolis.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) informavo pernai sulaukusi daugiau nei 1000 vartotojų skundų turizmo paslaugų srityje.

„Dažniausiai vartotojai kreipėsi dėl atšauktų kelionių ir kelionių organizatorių negrąžinamų pinigų“, – pripažino VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Natalija Jarmulkovič.