Kaip jau savo feisbuke paviešino Kėdainių savivaldybės tarybos narė Karolina Štelmokaitė, V. Uspaskichas „stebuklingą“ vandenį išgauna iš gręžinio Rokiškyje, o mineralinį vandenį „Upas“ gamina bendrovė UAB „Lamikara“. Šį vandenį V. Uspaskichas reklamavo kaip „stebuklingą“, gydantį nuo COVID-19.

Investicija į mineralinio vandens gamybą buvo kitų verslininkų idėja – jiems ji nenusisekė, todėl verslą Rokiškyje pardavė.

Šią bendrovę nupirko V. Uspaskicho vaikų kontroliuojama grupė „Edvervita“.

„Edvervita“ Lietuvoje kontroliuoja ir „Krekenavos agrofirmą“, bendroves „Mantviloniai“, „Vijoka“, „Gyvas Žalias“, „Anthropos Health“. O Rusijoje ši įmonė investavusi 23 mln. Eur į OOO „Vikonda Development“ kapitalą, nurodoma 2019 m. ataskaitoje.

Po įsigijimo mineralinio vandens gamintojos finansiniai rezultatai dar suprastėjo, skolos smarkiai išaugo.

V. Uspaskichas feisbuke toliau gina savo teiginius, neneigia, kad verslą valdo jo vaikai, o antkainius grindžia „idėjos įgyvendinimu ir technologijos sukūrimu“.

Foto: Shutterstock

Pilstyti mineralinį vandenį bandė kiti verslininkai, iš jų verslas buvo nupirktas

Bendrovė „Lamikara“ įsteigta 2001 m. rugpjūtį Trakuose ir iš pradžių vertėsi krovininio transporto paslaugomis. 2007 m., prieš pradedant investicijas į artezinį gręžinį, įmonės pardavimai siekė beveik milijoną eurų, o pelnas viršijo 10 tūkst. eurų, nurodoma Registrų centrui pateiktuose dokumentuose.

2008 m. rugpjūčio 19 dieną buvo nupirktas ir užregistruotas artezinis gręžinys, ūkiniai statiniai, gautas leidimas statyti mineralinio vandens pilstymo cechą. 2010 m. pradėti statybiniai darbai, mineralinio vandens tikrinimai. Matyti, kad įmonės įsiskolinimai tiekėjams šoktelėjo iki beveik 1 milijono tuometinių litų.

2011 m. nurodoma, kad „įvyko mineralinio vandens tyrimai ir oficialus pripažinimas ES, pagal statybos leidimą pradėtas pirmas etapas vandens pilstymo cecho derinimo darbų“.

Taip teritorija atrodė 2012 m.:

2013 m. įmonės pajamos jau tesiekė 37 tūkstančius eurų, įmonė gavo nedidelį pelną, tačiau tiekėjams kabėjo skola už žaliavas, siekianti 260 tūkst. eurų, rašoma aiškinamajame rašte.

2016 m. finansinės ataskaitos nebuvo pateiktos, 2017 m. paskirta nauja vadovė, buhalteris, o su Viktoro Uspaskicho šeimos narių valdoma UAB „Edvervita“ pagrindine akcininke tapo tų metų gegužės 29 dieną. 10 proc. akcijų įgijo įmonei vadovavusi moteris, tačiau ji šias akcijas „Edvervitai“ pardavė šiemet gruodį.

2017 m. įmonės turto vertė dar buvo 341 tūkst. eurų, po metų, 2018 m., ji šoktelėjo keturis kartus, iki 1,5 mln. eurų. Tų metų rugsėjį įmonės akcininkai nusprendė perkelti buveinės adresą iš Trakų rajono į Rokiškio r., Miškininkų g. 2, kur ir stovi mineralinio vandens pilstymo cechas.

Čia esanti 0,3 hektaro teritorija yra pramonės ir sandėliavimo objektų paskirties, žemės sklypo vidutinė rinkos vertė – 10 tūkst. eurų. Pastato statybos pabaigos metai, nurodoma, yra 2019-ieji, jo bendras plotas 950 kvadratinių metrų, atkuriamoji vertė, 385 tūkst. eurų, gerokai viršija 61,6 tūkst. eurų vidutinę rinkos vertę, nurodoma Registrų centre.

2019 m. direktorius ir buhalterė vėl keitėsi, darbuotojų skaičius paaugo nuo buvusių 2 iki 5, turtas dar padidėjo iki beveik 2 mln. eurų, bet grynosios pajamos tebuvo 2,5 tūkst. eurų, nurodoma aiškinamajame rašte.

Ši įmonė tiek 2019 m., tiek 2018 m. patyrė reikšmingų nuostolių – atitinkamai 207 ir 107 tūkst. eurų, pardavimo pajamos tesiekė atitinkamai 2,4 ir 3,5 tūkst. eurų per metus. Ir 2017, ir 2016 m. įmonė veikė nuostolingai, nuostoliai atitinkamai 130 ir 43 tūkst. eurų.

2019 m. pabaigoje šios įmonės skolos siekė 2,3 mln. eurų, o nuosavas kapitalas buvo neigiamas.

Visą laiką iki pat 2017 m. įmonės vadovas buvo J. M., jam priklausė pusė įmonės akcijų, tačiau šiuo metu asmuo yra miręs. Kartu su šiuo vadovu įmonės finansus ilgus metus tvarkė viena buhalterė, su kuria „Delfi“ pavyko susisiekti, – ji patikina, kad mineralinis vanduo nėra vaistas.

Buvusi buhalterė paaiškina, kad prekiauti nesisekė

Iki 2017-ųjų buvusi mineralinio vandens gamintojos įmonės „Lamikara“ buhalterė „Delfi“ sakė, kad nė neįtarė, jog tai tas pats mineralinis vanduo, kurį feisbuke reklamavo V. Uspaskichas. Ji paaiškino, kad buvę savininkai patys norėjo plėtoti verslą, tačiau jiems nesisekę.

„Pagal galimybę jie mėgino prekiauti užsienyje, mėgino Lietuvoje. Buvo dviese. Nerado geros rinkos. Tai, ką jiems siūlė, buvo už žymiai mažesnę kainą. Ieškojo naujo plano, irgi neišėjo. Vienas kuravo vieną sritį, kitas – kitą. Ir tada jie nusprendė, kad gali parduoti ir ką nors kitą nusipirkti, nes nepavyksta pelningai prekiauti, o bet kaip jie nenorėjo. Taip susiklostė, kad žmonės rado galimybę ir dėl to pardavė, gal kitų buvo platesnės sritys“, – kalbėjo moteris.

Ji teigia, kad nežino, ką darė „firma, kuri nupirko“ buvusio savininko įmonę.

„Skolos nebuvo didelės. Tas skolas, kurias turėjo, pardavę įmonę, kai tik gavo avansą, iškart padengė. Avanso daug mažiau reikėjo, nei skolų turėjo“, – sako buvusi buhalterė.

Moteris pasiteiravo: „O kas su ta firma negerai?“ Paaiškinome, kad dabar šį mineralinį vandenį reklamuoja kaip gydantį nuo koronaviruso. Tai moteriai sukėlė juoką.

„Aš net nežinojau, kad šitas vanduo „nuėjo“ iki Uspaskicho ir kad taip gydo žmones. Jis turėjo ne gydomųjų, o palaikomųjų savybių, nes tas mineralinis vanduo buvo neutralizuotas, kaip jums pasakyt, – jis darė žmonėms gera, bet tai – ne vaistas“, – kalbėjo buhalterė.

„Delfi“ susisiekė ir su 10 proc. akcijų paketo buvusia savininke, vadove, tačiau ji patikino norinti susilaikyti nuo komentarų: „Įsigijimas buvo daromas, padengti kreditoriniai įsipareigojimai. Tiesiog perpirktas verslas su tikslu statyti fabriką ir gaminti mineralinį vandenį.“

V. Uspaskichas ir toliau feisbuke reklamuoja mineralinį vandenį

„Mūsų komanda jau dešimtmetį naudojasi tokia technologija, tik ruošdama preparatus buitiniais būdais ir taip padėdama sau sukurti imunitetą praktiškai nuo daugumos virusų ir bakterijų, kurie egzistuoja mūsų gyvenime. Šita technologija naudojasi mūsų šeimos nariai, mano anūkė 4,5 metų įgijo dešimčiai įvairių virusų imunitetą ir dabar gyvena laiminga, sveika, vaikšto į darželį ir beveik vienintelė neserga. Tad mūsų komanda, matydama didelę tragediją, susijusią su koronavirusu, iškėlė sau uždavinį sukurti programą ir struktūrizuoti vandenį masiškai vartoti, jis padėtų įgyti imunitetą nuo COVID-19, o sergančiam – palengvintų simptomus ir padėtų greičiau pasveikti“, – gruodžio 28 d. rašė V. Uspaskichas.

Vaizdo įrašuose apie tai kalbėjo ir gruodžio 30 dieną, teigė, kad jokia paslaptis, jog akcininkai yra vaikai, tikino, kad kaltinimai dėl siekiamo pelno yra šmeižikiški.

„Aš su savo grupe sukūriau supertechnologiją“, – tikino V. Uspaskichas.

Jis ir toliau reklamavo mineralinio vandens produktą, išsakydamas teiginius, lyg vanduo turėtų gydomųjų savybių.

„Pati idėja, kūryba, pareikalavo iš tikrųjų labai didelių pinigų, ir kad būtų pasiruošta gamybai, reikia daug pasiruošimų daryti. Pati vandens struktūrizavimo idėja, nors ir mano, nes aš tokia technologija naudojuosi maždaug 11 metų, naudojasi mano šeimos nariai, nesiruošiu atsisakyti to ir, galiu pasakyti, kad man pavyko atsisakyti šita technologija daug sveikatos problemų, tokių kaip podagra, kaip nervinis tikas, kaip piktybinis auglys, taip pat vidaus organų problemų,“ – kalbėjo V. Uspaskichas ir minėjo, kad medicina jam buvo „bejėgė padėti“.

Viktoras Uspaskichas
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

Jau skelbta, kad V. Uspaskichas savo sekėjams siūlė vandenį po 1,5 euro už butelį, o mažiausias „sveikatinimo rinkinys“, neva saugantis nuo COVID-19, yra 24 buteliai už 36 eurus, paviešino K. Štelmokaitė.

„Galiu pasakyti, man paskaičiavo, kad ta produkcija, kurią dabar gamykla gamina, parduodama už 40 centų, kad ji daug pigiau nei ta kaina, kuri kažkur nuskambėjo viešoje erdvėje. Klausykit, užeikit į vaistinę, vaistinių tiesioginė gamybos savikaina bet kokio vaisto, tablečių ir visa kita, yra nuo 5 iki 20 kartų, nei jūs sumokat. (…) Ne jums skaičiuoti, kiek ten gali būti investuota ir kokia savikaina. Tad mano idėjos įgyvendinimas ir technologijos sukūrimas taip pat kainavo didelius pinigus“, – problemos dėl kainų skirtumų neįžvelgė V. Uspaskichas.

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT), reaguodama į viešojoje erdvėje pasirodžiusią informaciją ir sunerimusių vartotojų pranešimus, gruodžio 29 d. pradėjo tyrimą dėl galimai klaidinančios reklaminės kampanijos, kurios metu vartotojams siūloma įsigyti vandens, neva padedančio apsisaugoti nuo koronaviruso infekcijos COVID-19, arba gydytis jau susirgus.

Lietuvoje, kaip ir kitose ES valstybėse, tiek ženklinant, tiek ir pristatant bei reklamuojant įvairius maisto produktus, jiems jokiu būdu negali būti priskiriamos jokios gydomosios ar profilaktinės savybės. Leidžiami specifiniai su sveikata ir maistu susiję teiginiai, pavyzdžiui, vitaminas C padeda palaikyti imuninės sistemos funkciją, yra labai aiškiai apibrėžti ir griežtai reglamentuoti teisės aktais, o jų naudojimas galimas turint pagrįstų mokslinių tyrimų duomenų ir tik leidus Europos Komisijai, nurodoma VMVT pranešime.