„Perspėjom Latvijos jūrų gelbėjimo koordinavimo centrą Rygoje, jie savo ruožtu į pagalbą savo iniciatyva siunčia savo laivą“, – laidoje „Delfi diena“ pranešė Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro viršininkas Eugenijus Valikovas.

Anot jo, dėmės išsiplėtimo vietos patikslinimui pakartotinai bus siunčiamas sraigtasparnis.

„Teršalai renkami, išankstinis dėmės dydis yra 4 km ilgio ir 100 metrų pločio. Tai net nėra avarija, tai yra naftos produktų išsiliejimo incidentas. Jų kiekis, tikėtina, iki vienos tonos“, – sakė E. Valikovas.

Jo teigimu, dėl šalčio dėmė plečiasi nežymiai, tačiau teršalų surinkimą apsunkina vėjuoti ir banguoti orai.

Būtingės terminale išsiliejo iki 2 tonų naftos
Foto: KAM

„Surinkimas užtruks ne vieną valandą“, – sakė Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro viršininkas.

Aplinkosaugininkai skaičiuoja galimą incidento žalos dydį ir poveikį gamtai. Žalą turės atlyginti terminalo valdytojas.

Pranešimą apie incidentą institucijos gavo pirmadienį apie 10 val.

Incidento aplinkybės tiriamos

Kaip rašoma pranešime spaudai, „Orlen Lietuva“ praneš, kad naftos žaliavos išsiliejimas sustabdytas, tikslus išsiliejusios naftos kiekis bus aiškus likvidavus avariją.

„Tuo pat metu, nepaisant sudėtingų oro sąlygų, vyksta intensyvūs darbai minimizuojant galimą žalą aplinkai. „Orlen Lietuva“, identifikavus incidentą, nedelsiant informavo Lietuvos Respublikos aplinkos ministeriją bei atsakingas nacionalines tarnybas. Aktyviai bendradarbiaujama su nacionalinėmis pajėgomis siekiant kuo greičiau likviduoti avarijos padarinius, priimti sprendimai dėl visos infrastruktūros apsaugojimo nuo tolimesnio neigiamo poveikio aplinkai. Situacija Baltijos jūroje įvykus šiam incidentui visiškai kontroliuojama.

Šiuo metu avarijos vietoje aktyviai dirba „Orlen Lietuva“ jūriniai vilkikai, avarijos padarinių likvidavimo grupė, bendrovės apsaugos komanda patruliuoja ir stebi pakrantę. Patikrinta Baltijos jūros pakrantė nuo Šventosios iki Liepojos – taršos nepastebėta. Skubiai sukviestas AB „ORLEN Lietuva“ Ekstremaliųjų situacijų operacijų centras, sudaryta incidento tyrimo komisija. Naudojamos visos įmanomos priemonės kuo skubiau likviduoti avariją ir sumažinti galimai gamtai padarytą žalą. Įvykusio incidento aplinkybės tiriamos.

„Orlen Lietuva“ veikla dėl šios avarijos nesutriks. Naftos perdirbimo produktų gamykla Mažeikių rajone yra sukaupusi žaliavinės naftos rezervą, naftos perdirbimas vyks pagal planą“, – rašoma pranešime.

Kaip primena BNS, per Būtingės terminalą „Orlen Lietuva“ naftą importuoja nuo 2006 metų, kai Lenkijos koncernas „Orlen“ įsigijo tuometinę „Mažeikių naftą“.

Nuo 1998 metų veikiančiame Būtingės terminale 2001 metais įvyko net dvi avarijos – tų metų lapkritį įtrūkus po vandeniu esančiai žarnai į jūrą pateko 59 tonos naftos, iš kurių buvo surinkta 10 tonų, o žala aplinkai tuomet buvo įvertinta 2,6 mln. litų. Prokuratūra iškėlė baudžiamąją bylą dėl jūros teršimo.

Tuomet skelbta, kad žarnų gamintojas rekomendavo jas keisti kas trejus metus, tačiau tai nebuvo padaryta.

2001 metų kovą terminale pumpuojant naftą į Norvegijos tanklaivį „North Pacific“ dėl smarkaus vėjo nutrūko laivą prie plūduro laikęs lynas, o laivui ėmus dreifuoti nutrūko naftos transportavimo žarnos. Per incidentą į jūrą išsiliejo 3 tonos naftos, dalis jos pasiekė Latvijos teritorinius vandenis.

Pirmą kartą naftos pylimo į tanklaivius žarna trūko 1999-ųjų gruodį. Tuomet nafta į jūrą neišsiliejo.

Dar vienas incidentas Būtingės naftos terminale įvyko ir 2008 metų sausį, kai prie plūduro buvo iškraunamas tanklaivis „Stena Antarctica“. Skelbta, kad į jūrą tąkart buvo išpilta apie 400 kg naftos, kuri pasiekė Šventosios pakrantę.