„Ką tik gautas pranešimas, jog Būtingės terminale nutrūko žarna ir įšsiliejo naftos produktai. Kiekiai dar neaiškūs. Aplinkos apsaugos departamentas ir Lietuvos kariuomenė reaguoja“, – socialiniame tinkle pranešė S. Gentvilas.

Pasak aplinkos ministro atstovo Marijaus Gailiaus, „Orlen“ duomenimis, į aplinką išsiliejo 1-2 tonos teršalų.

„Orlen“ informuoja, ir ministrui (Simonui Gentvilui – BNS) perduota, kad išsiliejo 1-2 tonos“, – BNS sakė M. Gailius.

Aplinkos apsaugos departamento atstovas pranešė, kad teršalai juda į atvirą jūrą, link Latvijos.

„Išsiliejo nedidelis kiekis naftos, tokią informaciją gavome iš Būtingės terminalo budėtojo. (...) Šiuo metu Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras koordinuoja pagalbos suteikimą“, – BNS sakė Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro viršininkas Eugenijus Valikovas.

Būtingės terminale išsiliejo iki 2 tonų naftos

Aplinkos apsaugos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Arūnas Malinovskis sako, kad išsiliejusių teršalų plotas preliminariai siekia apie 1 kvadratinį kilometrą. Dėl srovių ir vėjo jie juda ne prie kranto, o į atvirą jūrą, link Latvijos. Pasak jo, šiuo metu virš jų turėtų kilti sraigtasparnis.

„Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras perima visus koordinavimo darbus, jie šiuo metu turėtų kelti sraigtasparnį, kuris stebės, kokia yra situacija ir spręs dėl priemonių, kaip likviduoti incidentą“, – BNS sakė A. Malinovskis.

„Aplinkos apsaugos inspektoriai pradėjo tyrimą ir skaičiuosime žalą aplinkai“, – pridūrė jis.

Anot E. Valikovo, teršalams surinkti išsiųstas paieškos ir gelbėjimo laivas „Šakiai“. Taip pat į incidento vietą išskrido Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų sraigtasparnis – jis patikslins teršalų dėmės dydį.

Pasak A. Malinovskio, kas tiksliai išsiliejo jūroje, dar bus tiriama.

„Paprastai sakome, kad tai naftos produktai, nes kol nenustatyta, Aplinkos apsaugos agentūros laboratorija irgi išvyko į įvykio vietą, ims mėginius ir nustatys, kokie tai teršalai, kas ištekėjo, preliminariai tai naftos produktai“, – teigė jis. .

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas feisbuke rašė, kad Būtingės terminale nutrūko žarna ir išsiliejo naftos produktai, tačiau kiek, neaišku. Anot jo, Aplinkos apsaugos departamentas ir Lietuvos kariuomenė reaguoja į incidentą.

Per Būtingės terminalą „Orlen Lietuva“ naftą importuoja nuo 2006 metų.

Nuo 1998 metų veikiančiame Būtingės terminale 2001 metais įvyko net dvi avarijos – tų metų lapkritį įtrūkus po vandeniu esančiai žarnai į jūrą pateko 59 tonos naftos, iš kurių buvo surinkta 10 tonų, o žala aplinkai tuomet buvo įvertinta 2,6 mln. litų. Prokuratūra iškėlė baudžiamąją bylą dėl jūros teršimo.

Tuomet skelbta, kad žarnų gamintojas rekomendavo jas keisti kas trejus metus, tačiau tai nebuvo padaryta.

2001 metų kovą terminale pumpuojant naftą į Norvegijos tanklaivį „North Pacific“ dėl smarkaus vėjo nutrūko laivą prie plūduro laikęs lynas, o laivui ėmus dreifuoti nutrūko naftos transportavimo žarnos. Per incidentą į jūrą išsiliejo 3 tonos naftos, dalis jos pasiekė Latvijos teritorinius vandenis.

Pirmą kartą naftos pylimo į tanklaivius žarna trūko 1999-ųjų gruodį. Tuomet nafta į jūrą neišsiliejo.

Dar vienas incidentas Būtingės naftos terminale įvyko ir 2008 metų sausį, kai prie plūduro buvo iškraunamas tanklaivis „Stena Antarctica“. Skelbta, kad į jūrą tąkart buvo išpilta apie 400 kg naftos, kuri pasiekė Šventosios pakrantę.