Į „Delfi“ kreipėsi valstybinės „Ignitis grupės“ valdomos įmonės „Ignitis“ (anksčiau – „Litgas“) vadovas Darius Montvila.

Jo teigimu, Energetikos ministerijos siūlymas sumažinti suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo būtinąjį tiekimą perpus, nuo 4 iki 2 laivų, valstybei lems didžiulius nuostolius, siekiančius iki 60 mln. eurų. Mat Lietuva vis tiek turės susimokėti už ilgalaike sutartimi nupirktas dujas arba atlyginti žalą Norvegijos tiekėjai „Equinor“.

Priešingos pozicijos laikosi Energetikos ministerija – dabar nuostolius patiria vartotojai, sumokėdami už tai, kad „Ignitis“ dujas perka perpus brangiau, nei jos kainuoja rinkoje.

„Siūlymas sumažinti būtinąjį kiekį iki dviejų krovinių „Ignitis“ reiškia išėjimą iš komforto zonos, kadangi iki šiol kiekvieną euro centą įmonės patirto nuostolio kompensuodavo ne kas nors kitas, o gamtinių dujų vartotojai“, – atsako ministerija.

Vėlgi, „Ignitis“ vadovas skaičiuoja, kad vartotojams dujų kaina pasikeistų centais, tačiau didžiausią naudą gautų stambiausia dujų vartotoja „Achema“.

Situacija kaitina įtampą ir smulkiųjų investuotojų, ką tik nusipirkusių „Ignitis grupės“ akcijų, tarpe – dėl šios situacijos į Energetikos ministeriją kreipėsi Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas.

Finansų ministerija kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą, kad atliktų antikorupcijos vertinimo procedūras, patvirtino ministerijos atstovai.

Montvila įspėja dėl dešimčių milijonų nuostolių

Valstybės netiesiogiai valdomos įmonės „Ignitis“ vadovas D. Montvila patikina, kad sprendimas vietoje keturių SGD laivų palikti tik du ruošiamas ne laiku, kelia grėsmę saugumui ir neturi jokių ekonominių motyvų.

„Toks pakeitimas vienareikšmiškai lemia nuostolius iki 2024 metų, kada baigiasi galioti sutartis su „Equinor“ (buvusi „Statoil“), kuri pasirašyta Vyriausybės pavedimu. Ir tie nuostoliai bus tarp 52 ir 60 mln. eurų. Tai automatiškai yra valstybės nuostoliai“, – sako D. Montvila.

Darius Montvila

Jis paaiškina, kad su dujų tiekėju sudaryta ilgalaikė sutartis, kurioje fiksuotas ir SGD kiekis ir kaina.

„Nuostolį valstybė patirtų per sumažėjus finansinius rezultatus, galimybes išmokėti dividendus, nes tokia suma yra ženkli. Tai esminės grėsmės sukėlimas UAB „Ignitis“, kurios direktoriumi ir valdybos pirmininku aš esu, finansinei situacijai. 60 mln. eurų yra esminė suma ir ji sukelia grėsmę įmonei“, – patikina vadovas.

Jis prieštarauja Energetikos ministerijos argumentams, kad vartotojai išloštų iš tokio pakeitimo.

„Tai tik dalinai teisinga, bet jų išlošimas yra minimalus ir mažesnis nei svyravimai rinkoje. O naudą iš to gauna ne buitiniai vartotojai, o tiktai vienas juridinis asmuo, kuris daugiausiai naudoja dujų terminalą ir daugiausiai suvartoja dujų. Ir ten nauda yra daugiamilijoninė“, – sako D. Montvila ir patvirtina, kad kalba apie „Achemą“.

„Ignitis grupei“ metiniai nuostoliai galėtų sudaryti nuo 9,3 mln. iki 14,3 m. mln. eurų per metus, tai leistų buitiniams vartotojams vidutinę sąskaitą sumažinti nuo 10 centų, iki 1,5 Eur, suvartojantiems daugiau dujų. „Achemai“ sutaupymai galėtų sudaryti tarp 2,4-3,6 milijono eurų per metus.

„Tai daroma ypatingos skubos tvarka, greitai ir energingai. Aš čia nerandu ekonominių motyvų, kurie padėtų Lietuvos Respublikai arba plačiai visuomenei ir būtų subalansuoti. Jei šitie sprendimai bus padaryti ir šitas įstatymas pateiktas, tai tokiu atveju buitinių vartotojų gaunama nauda neatspindi tos žalos, kuri bus padaryta energetikos bendrovei, ir per ją – valstybei. Tačiau iš kitos pusės, dalis tos naudos per baudą, kurią mes mokėsime, nukeliaus į privataus juridinio vieneto kišenes. Kitų motyvų nematau“, – kalbėjo vadovas.

Foto: DELFI

Patikina, kad paveldėta sutartis „įkalta akmenyje“

Tačiau ar „Ignitis“ tiesiog negali nepirkti dviejų papildomų SGD krovinių ir nuostolių nepatirti? Ministras Ž. Vaičiūnas anksčiau viešai kvietė persiderėti dėl sudarytos sutarties.

„Teoriškai, galima, o praktiškai – vien per paskutinius metus turime 10 derybų raundų, kur „Equinor“ pozicija yra labai aiški. Jie yra pasiruošę peržiūrėti kontraktą su sąlyga, kad jų gaunama nauda nepakis. Arba paprastai šnekant – galite daryti, ką norite, bet mes, „Equinor“, savo gaunamų pinigų sumą norim paimti bet kokiu atveju. Tai šiuo atveju teorinė galimybė ir toliau yra, bet ji labai maža“, – sako D. Montvila.

Jis neneigia, kad dabar galiojanti sutartis nėra patraukli – skaičiuoja, kad būtinąsias suskystintas dujas Lietuva perka 30-50 proc. brangiau, nei jos kainuoja rinkoje, bet sutartis fiksuota kaina sudaryta gerokai anksčiau, konkurso būdu, dalyvaujant ankstesnei Vyriausybei, kai rinka atrodė visai kitaip.

„Kontraktas buvo sudarytas fiksuota kaina. Tuo metu kaina buvo sąžininga, žiūrint į rinkas. Tačiau einant laikui kainos rinkoje nukrito. Ir dabar ta kaina rinkoje yra žemesnė nei kontrakto. O kontraktas už tą kainą sudarytas iki 2024 metų. Jei Vyriausybė nutarimu sustabdo laivų dalį, „Ignitis“ bet kokiu atveju turi mokėti už krovinius“, – paaiškina D. Montvila.

Darius Montvila

Sutartis dėl nepertraukiamam terminalo veikimui reikalingų dujų pasirašyta 2014 metais, vieną kartą ši sutartis jau buvo koreguota – dešimtmečiui įsipareigota pirkti keturis didelius SGD krovinius per metus.

„Išdėstyta per daugiau metų, sumažinant laivų kiekį per vienerius metus. Tai reiškia, tas pinigų srautas buvo ištemptas laike, kad per vienerius metus suma būtų mažesnė “, – taip ankstesnį sutarties koregavimą apibūdino D. Montvila ir pridūrė, kad nutraukti sutarties be baudų nebūtų galimybės.

Energetikos ministerija: vartotojai permoka

Energetikos ministerija (EM) atsiųstame komentare paaiškina, kad pagal įstatymą „Ignitis“ tenka esminė pareiga – įsigyti SGD terminalo būtinąjį kiekį ekonomiškai naudingiausiu būdu.

„Esminė problema tai, kad dabar SGD terminalo būtinojo kiekio kroviniai perkami ženkliai didesne nei rinkos kaina. Remiantis Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos duomenimis, „Ignitis“ šiuos krovinius perka dvigubai brangiau nei vidutinė rinkos kaina. Tokie paskirtojo tiekėjo veiklos rezultatai neatitinka nei valstybės, pagrindinio įmonės akcininko, lūkesčių, nei viešojo, tai yra visų gamtinių dujų vartotojų intereso“, – teigiama EM komentare.

Ministerija skaičiuoja, kad paskirtojo tiekėjo veikla vartotojams ir taip kasmet atneša apie 25–35 mln. eurų nuostolių – tai pavirsta didesnėmis dujų kainomis.

„Vartotojų lėšomis dengiami paskirtojo tiekėjo veiklos nuostoliai „Ignitis“ apskaitomi kaip pajamos, gerina jų finansinius rezultatus, tačiau visiškai nemotyvuoja įmonės spręsti nuostolių klausimo ir tai yra ydinga praktika“, – rašo EM.

Žygimantas Vaičiūnas, Darius Montvila, Vidmantas Janulevičius, Rolandas Zukas

Ir patikinama, kad šis klausimas nėra svarstomas nei skubiai, nei yra netikėtas bendrovei „Ignitis“.

„Primename, kad dar 2019 m. rudenį Vyriausybė pavedė Energetikos ministerijai ir Finansų ministerijai pateikti pasiūlymus dėl būtinojo kiekio tiekimo kaštų reikšmingo sumažinimo. Ir dar anksčiau EM kėlė klausimą dėl krovinių sumažinimo. Tiek pernai, tiek šiemet sprendimai dėl šių krovinių priimami panašiu metu – būtent tuo metu, kai yra žinoma, kiek yra užsakyta kitais SGD terminalo pajėgumų ir žinoma, koks yra komercinis šio terminalo išnaudojimas“, – rašo EM.

Tai, kiek yra komercinių krovinių, nulemia sprendimą, ar reikalingas būtinasis kiekis, o šiuo metu „Independence“ skystas dujas dujina rekordiniais tempais.

„Esminis dalykas yra tai, kad terminalo išnaudojimas paskutiniais metais yra rekordinis. Palyginti su 2015 m., krovinių skaičius išaugo 5 kartus, todėl šiuo metu tiek būtinojo tiekimo krovinių, kad terminalas visą laiką būtų išlaikytas nuolat šaltoje būsenoje, nebereikia“, – patikina EM.

Ministerija ramina, kad kitąmet terminalui jokios rizikos dėl nepakankamo krovinių skaičiaus nekiltų.

„SGD terminalo būtinajai veiklai užtikrinti pakanka, kad į SGD terminalą kartą per 3 mėnesius būtų pristatytas vienas standartinio dydžio SGD krovinys. SGD terminalo naudotojai jau dabar yra užsisakę 14 standartinio dydžio SGD krovinių pristatymą“, – teigiama EM komentare.

Lietuvos Respublikos Energetikos ministerija

Vertina, kad „Ignitis“ neturi motyvacijos stengtis

Ministerija skaičiuojama, kad dėl smarkiai sumažėjusių SGD kainų, už vieną gamtinių dujų kropvinį dabar vartotojai turi primokėti vidutiniškai nuo 7 iki 10 mln. eurų.

„Tai, kad būtina spręsti Lietuvai nepalankios sutarties su „Equinor“, buvusio „Statoil“, sutarties sąlygas EM darbiniuose susitikimuose kelia nuo 2017 m. Ministerija savo ruožtu ne kartą kreipėsį į Norvegijos energetikos ministeriją ir „Equinor“ ir toliau šis klausimas turi būti sprendžiamas įmonių lygiu. Tokios motyvacijos, tenka pripažinti, įmonė iki šiol neturėjo“, – patikina ministerija.

EM regi, kad vyksta pozityvus postūmis – viešai pradėjus kalbėti apie teisės aktų keitimą, įmonė jau pranešė, kad sieks persiderėti su „Equinor“ dėl sutarties.

„Šiame kontekste vargu ar atsakingu galime pavadinti valstybės valdomos įmonės „Ignitis“ pareiškimą, kad Vyriausybei priėmus sprendimus valstybės valdoma įmonė bus priversta rimtai svarstyti kreiptis į teismus, tai yra bylinėtis prieš valstybę. Todėl tikimės, kad vietoj to įmonė imsis rimtai spręsti sutarties dėl būtinojo kiekio tiekimo problemą, kadangi sutarties su „Equinor“ dėl būtinojo kiekio sąlygos, tenka pripažinti tapo ypač nepalankiomis Lietuvos vartotojams radikaliai pasikeitus situacijai SGD rinkoje“, – „Igničio“ teiginius atmeta EM.

EM akcentuoja, kad du laivai vietoje keturių plauks tik kitąmet, o ne ketverius metus – kasmet dėl to bus sprendžiama atskirai.

„Šis Vyriausybės sprendimas visiškai nereiškia, kad „Ignitis“ patirs nuo 52 iki 60 mln. eurų nuostolių. Kitais metais Energetikos ministerija, įvertinusi, koks yra SGD terminalo išnaudojimas spręs ir vėl teiks Vyriausybei tvirtinti būtinojo kiekio krovinius – 1, 2, 3 ar 4 krovinius. Siūlymas sumažinti būtinojo kiekio krovinius nereiškia jokių išskirtinių nuolaidų vienai ar kitai įmonei. Visiems gamtinių dujų vartotojams tokiu pačiu tarifu mažėja dujų kaina.

Kreipėsi smulkieji investuotojai

Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas, smulkusis investuotojas į „Ignitis grupės“ akcijas, dėl susidariusios situacijos jau kreipėsi į ministeriją. „Delfi“ žiniomis, savo nerimą dėl galimų nuostolių išsako ir kiti smulkieji investuototojai.

„EM gavo EBRD atstovo Baltijos šalims laišką ir su juo susipažinę atsakysime. Būtent imdama spręsti būtinojo kiekio klausimus ir persiderėdama sutartį „Ignitis“ gali minimizuoti nuostolius ir jų visai išvengti. Taip ji apgintų ne tik valstybės, kaip pagrindinio akcininko, bet ir kitų akcininkų interesus“, – komentuoja EM.

Kreivys kviečia susilaikyti nuo svarbių sprendimų

Kandidatas į energetikos ministrus D. Kreivys kviestų esamą Vyriausybę nepriimti svarbių sprendimų paskutinę akimirką.

„Pirmiausia, Vakarietiška praktika sako, kad nueinanti Vyriausybė negali priimti esminių sprendimų ir dažniausiai Vakaruose jau taip yra, kad pusę metų iki Vyriausybei paliekant savo pozicijas, rimti ir toli siekiantys sprendimai nedaromi. Manau, kad ir šiuo atveju, šiai Vyriausybei, kurios įgaliojimai pasibaigs jau visai netrukus, vertėtų susilaikyti nuo tokių sprendimų“, – sako D. Kreivys.

Anot jo, naujoji Vyriausybė dėl šio klausimo rengtų gilias diskusijas.

Dainius Kreivys
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

„Ypač turint omenyje, kad „Ignitis“ tapo listinguojama bendrove, keisti sąlygas tokiu skubiu būdu, nederėtų. O įvertinti, gerai tai, ar blogai, šiuo metu aš negalėčiau todėl, kad šiai dienai netgi neturime galimybės prieiti prie visos informacijos šiam sprendimui komentuoti. Mes kviestume Vyriausybę susilaikyti nuo tokių sprendimų, tokie sprendimai paskubomis nedaromi“, – kalbėjo D. Kreivys.

Minimalus dujų kiekis reikalingas, kad terminalas galėtų veikti

„Independence“ terminalo operatorė „Klaipėdos nafta“ privalo užtikrinti, kad terminalo veikla būtų nepertraukiama. Įmonė pateiktose pastabose nurodo, kad kasmet į terminalą buvo pristatyta 10-20 tipinio dydžio SGD krovinių.

„Komerciniai SGD terminalo naudotojų užsakomi SGD terminalo pajėgumai yra skirti komercinei veiklai, kuri atitinkamomis sąlygomis gali būti nenuspėjama arba koreguotis metų eigoje. Komercinių krovinių nepastovumas, taip pat galimybė krovinių gabenimo atsisakyti, sukuria aplinkybes, kurių visuma gali lemti, kad SGD terminalui bus reikalingas papildomas būtinojo kiekio tiekimo krovinys, ypač, kai nepalankios SGD rinkos aplinkybės sutampa su mažiausiai paklausiu SGD terminalo veiklos laikotarpiu“, – rašoma KN pateiktose pastabose.

88 dienos yra maksimalus laikotarpis, kurį SGD terminalas gali nevykdyti SGD dujinimo ir užtikrinti nuolatinį terminalo pasirengimą esant poreikiui atnaujinti veiklą. Tam reikalingi bent 4 kroviniai per metus.

Foto: DELFI

Įmonė įspėja, kad rinka yra sunkiai nuspėjama ir sumažinus būtinąjį tiekimą, „gali susidaryti nenuspėjamų situacijų, kai papildomas, viršijantis numatytą 2 krovinių dydį, būtinojo tiekėjo krovinys bus reikalingas SGD terminale, siekiant palaikyti SGD terminalo technologinę būklę“. Tačiau rizikos gali būti valdomos.

Kitąmet sausį–rugsėjį SGD terminale jau yra patvirtinti 11 tipinio dydžio komercinių krovinių.

VERT neaišku, kas bus, jei krovinių pritrūktų

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba taipogi teikė pastabas ruošiamam nutarimui. Ji atkreipė dėmesį, kad ateityje gali susiklostyti situacija, kai numatyto būtinojo kiekio nepertraukiamam SGD terminalo darbui gali neužtekti.

„Susiklosčius tokiai situacijai nei įstatymas, nei projektu keičiamas teisės aktas nenumato atsakomybės ar pareigos paskirtajam tiekėjui užtikrinti didesnio kiekio, nei projektu tvirtinamas būtinasis kiekis“, – rašo VERT.

VERT kyla neaiškumų, kaip teks įvertinti, kurios pristatytos dujos bus laikomos būtinuoju kiekiu, jei vis tiek atkeliaus keturi laivai – tai lemia tarifus. Siūloma aiškiau reglamentuoti, kada turėtų atplaukti laivai būtinajam kiekiui.

Dar VERT pastebi, kad keičiantis teisės aktams, pasirengti turėtų būti palikti bent trys mėnesiai. Tuo metu naujo nutarimo įsigaliojimas numatytas jau sausio 1 d.