„Nebuvo jokios reakcijos. Paskutinis mokėjimas buvo kovo 6 dieną. Kadangi jau vyko kelionių draudimai į Italiją, Ispaniją, prašėme, kad gal galima atidėti kelionę tolesniam laikui. Buvo pasakyta, kad galima, bet nuo kiekvieno žmogaus reikia dar sumokėti po 40 eurų. Jei bus daugiau, nei 14 dienų atidedama – jau po 60 eurų. Sumokėjome tą didelę sumą“, – pasakoja artimiesiems kelionę organizavusi Liucija.

Deja, sumokėjus pinigus ėmė aiškėti, kad kelionės masiškai atšaukiamos jau į kone visas šalis.

„Kreipiausi, kad grąžintų pinigus. Man penki tūkstančiai – dideli pinigai. Iš pradžių man atsakinėjo „Sofa travel“ (įmonės įkūrėjas UAB „Aviaturas ir partneriai“ – „Delfi“ pastaba), kad kreipkitės į „Novaturą“, „Novaturas“ sakė kreipkitės, iš kur pirkote kelionę, ne mes pardavėme. Po to išvis nebeatsakinėjo“, – teigė ji.

Moteris neslepia, kad devynių asmenų šeima jau neplanavo atidėti kelionės, mat net kelis jų galima priskirti rizikos grupės asmenis. Tačiau nusprendus susigrąžinti pinigus, sąskaita sumokėta kelionei suma pasipildė tik po advokato skambučio. „Novaturas“ apie kreipimąsi į teismą žinojo dar balandžio mėnesį. Teisme šiai įmonei atstovaujantis advokatas tikino, kad bylos priežastis panaikinta, mat pinigai už kelionę jau pas ieškovę.

Ieškovė Liucija sako, kad jei ne atsainus požiūris, byla teisme nebūtų nė atsidūrusi. Juolab, kad viešbučiui, kuriame šeima ketino apsistoti, „Novaturas“, jos žiniomis, sumokėjo tik avansą, o ne visą sumą.

„Novaturo“ atstovas sako, kad dėl karantino skiriama parama iš valstybės stipriai vėlavo, tad jie pervedė pinigus iškart, kai tik buvo galimybė. Esą valstybė suteikė galimybę sumokėti pinigus per tris mėnesius nuo karantino pabaigos.

Liucija ir jos advokatas skaičiuoja, kad pirma nė nebuvo paskelbtas visuotinis karantinas, tačiau įmonė jau žinojo, kad kelionės masiškai atšaukiamas. Be to, niekas nesileido į kalbas ir paaiškinimus, ar iš viso žmonės gali tikėtis atgauti pinigus.

„Mano dukra su šeima turėjo parskristi iš Norvegijos. Kai buvo atšauti skrydžiai, kompanija iškart atsiuntė užklausą, ar jie nori atidėti kelionę vėlesniam laikui, ar atgauti sumokėtą sumą. Jokių problemų nekilo“, – palygino kelionių organizatoriaus ir skrydžių bendrovės bendravimą moteris.

Moteris vardija, kad raštu kreipėsi kovo 16 dieną, kovo 23 dieną, balandžio 2 dieną, kelis kartus skambino, tačiau aiškių atsakymų nebuvo.

Moters advokatas Donatas Lengvinas sako, kad yra ir dar vienas niuansas – atidėti mokėjimą iki kada patogu kelionių organizatoriui neleidžia Europos Sąjungos direktyvos.

„Pinigai už kelionę yra grąžinti rugsėjo 4 dieną, tačiau iki šiol nėra grąžintos procesinės palūkanos ir nėra padengtos bylinėjimo išlaidos, žyminis mokestis, nėra atlyginta teisinė advokato pagalba. Ieškinio reikalavimai nėra patenkinti šiai dienai. Yra dviprasmiška situacija, nes yra civilinio kodekso straipsnyje, kad pasibaigus karantinui per 90 dienų jie („Novatura“) turi grąžinti sumokėtas sumas savo klientams. Bet yra 2015 metų Europos parlamento ir Tarybos direktyva, dėl kelionės paslaugų paketo, reglamentuojama, kad pinigai turėtų būti grąžinami per 14 dienų. Dėl šios priežasties Europos komisija yra pradėjusi teisės pažeidimų procedūrą prieš Lietuvos valstybę ir ši civilinio kodekso nuostata prieštarauja Europos Sąjungos teisei“, – aiškina teisines subtilybes advokatas.

Advokatas pastebi, kad pinigus moteris mokėjo gerokai iki karantino ir tik artėjant kelionei ėmė aiškėti, kad pasišildyti Egipto saulėje jau nepavyks. Lietuvos valstybė apie paramą verslui prabilo gerokai vėliau, tad „Novaturas“ jau turėjo imtis priemonių, o ne išsisukinėti ir dengtis esantys priklausomi tik nuo paramos.

„Novaturo“ atstovė Dovilė Zapkutė sako, kad ir esant sudėtingai situacijai dėl karantino, teisiniu keliu spręsti ginčus tenka išties retai.

„Šiuo minimu atveju pinigus keliautojams grąžinome anksčiau teisės aktais apibrėžtų terminų, tad bylinėjimosi proceso galėjo ir nebūti. Koks bus galutinis sprendimas dėl bylinėjimosi išlaidų, priklausys nuo teismo sprendimo. Šiuo metu turime 2 bylas susijusias su pinigų grąžinimu keliautojams, – dėsto D. Zapkutė. – Pandemijos protrūkis ir suvaržymai atnešė daug sumaišties ir neapibrėžtumo tiek turizmo verslo atstovams, tiek ir keliautojams. Suprantame žmonių nerimą ir siekiame su jais atsiskaityti kaip galima greičiau. Pinigus keliautojams grąžinti pradėjome vieni pirmųjų dar liepos mėnesį. Iki šios savaitės pabaigos esame grąžinę apie 1,4 mln. keliautojams, kurie pateikė prašymus grąžinti pinigus už dėl pandemijos neįvykusias keliones. Tam naudojame valstybės paramos priemones Nors Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.751 straipsnio pataisa numato už dėl pandemijos neįvykusias keliones pinigus keliautojams grąžinti per 90 dienų laikotarpį nuo apribojimų vykdyti veiklą pabaigos, tačiau ir toliau ieškome galimybių kaip kuo greičiau atsiskaityti su savo keliautojais“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (89)