Jaunimo ekonominio ir verslumo švietimo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ kasmet organizuoja jaunųjų bendrovių konkursą, kuriame moksleiviai parodo per praktines verslumo pamokas programoje „AcceleratorX“ įgytus įgūdžius ir finansinio raštingumo žinias, pademonstruoja orientaciją ekonominėje aplinkoje. Taip pat įsivertina per verslo vystymo laikotarpį padarytą pažangą ir pristato savo kurtus produktus ir paslaugas. Pranešime spaudai dalinamasi vienos iš programoje dalyvaujančių įmonės istorija.

Herojai sprendžia vaikiškas ir nevaikiškas problemas

Bendrovę „My Toy“ įkūrė dviejų Kauno gimnazijų – Kovo 11-osios ir Simono Daukanto progimnazijos moksleiviai. Pasak Kovo 11-osios gimnazijos mokytojos Dalios Varnaitės, bendrovės užuomazgos kilo pradinukų klasėje. Mokytoja siekė išmokyti juos rašyti istorijas, tačiau vaikams ši veikla iš pradžių atrodė nuobodi. Tuomet ji pasiūlė užduotį, kurią išgirdus visų akyse įsižiebė ugnelės – aprašyti mėgstamo žaislo istoriją.

„Pamažu kilo mintis tai pritaikyti kuriant produktą – ne tik aprašyti jau matomą žaislą, bet kad vaikai berašydami sukurtų visiškai naujo žaislo, herojaus vaizdą. Idėja plėtojosi toliau, nes pažinojau žmogų, kuris rankomis kurdavo žaislus, bet mačiau, kaip sudėtinga juos parduoti. Juk žaislų parduotuvėje yra įvairiausių! Kaip išsiskirti?“ – sakė pašnekovė.

Jaunoji bendrovė „My Toy“
Foto: Organizatorių archyvas

Trečiokai pamažu įgudo kloti istorijas į lapą ir jų herojai, priešingai nei tie, kurie rodomi per televiziją, ėmė išgyventi įvairiausias aktualias problemas: patyčias, liūdesį, savigraužą padarius klaidą.
„Kalbėdavau su vaikais apie konkrečias problemas ir klausdavau: o kaip jūsų herojus šią problemą spręstų? Sprendimus jie sugalvodavo patys. O svarstant apie sprendimą iškildavo ir vizija, kaip tas herojus atrodytų,“ – pasakoja mokytoja.

Verslo komanda ir šeima – už gamybą atsakingos kruopščios mamos

D. Varnaitė pradėjo svarstyti, kas galėtų padėti vaikams įgyvendinti verslą, platinti jų sukurtas istorijas ir pagal jas gaminti žaislus. Netrukus paaiškėjo, kad dalis pradinukų turi brolių ar seserų vyresnėse klasėse. Taip gimė jaunoji bendrovė „My Toy“, organiškai sujungusi jaunesnių klasių vaikų kūrybą ir vyresniųjų verslumo įgūdžius.

O vaikų vizijas į žaislus meistriškai perkelia nagingos mamos, kurios tapo jaunosios bendrovės komandos dalimi, – jos jau sulaukia net individualių užsakymų. Istorijas ir jų įsivaizduojamus herojus pradeda kurti ne tik bendrovės veikloje dalyvaujantys vaikai.

„Iš tiesų žaislų gamintojų kiekis mūsų bendrovėje dar yra problema – turime tik dvi žaislus gaminančias mamas, nes siekiame, kad žaislų kokybė būtų be priekaištų, kad jos naudotų kokybiškus, natūralius siūlus,“ – atskleidė D. Varnaitė.

Jaunoji bendrovė „My Toy“
Foto: Organizatorių archyvas

Bendrovė „My Toy“ savo tikslinę auditoriją atrado Kalėdinėje jaunųjų moksleivių bendrovių „eXpo“.

Ten, pasak mokytojos, dauguma suaugusiųjų žaislus pirko kaip kalėdines dovanas. Vaikai susižavėdavo žaislu, o suaugusiems buvo įdomu paskaityti jų jautrias istorijos. Mokytoja mano, kad šis verslas turi socialinę naudą jame dalyvaujantiems, todėl bendrovė nesusitelkia tik į finansinę grąžą.

Pripažinta geriausia 5-8 klasių bendrove

Bendrovės vadovas, Kovo 11-osios gimnazijos moksleivis Mintaras Vidra yra ir vyriausias jos narys. Vaikinas džiaugėsi, jog trečiokai noriai rašo istorijas, kurios yra pridėtinė kuriamų žaislų dalis, tokiu būdu kartu lavina ir savo kūrybinius įgūdžius. Tarp komandos narių – glaudus ryšys, dalis trečiokų yra vyresniųjų narių sesės ar broliai.

„Gavę istorijas ir vaikų nupieštus piešinius, mamos prisideda numezgant ekologiškus rankų darbo žaislus, – pasakojo M. Vidra. – Jos išties dirba kaip profesionalės, dar negirdėjau, kad nepavyktų įgyvendinti kažkurios vaikų idėjos. Šis žaislas – ne tik individualus kūrinys, tačiau ir geriausias draugas, ir mokytojas. Jo istorija moko vaiką, kaip elgtis įvairiose probleminėse situacijose, kaip reaguoti į vienokius ar kitokius įvykius. Paliečiame patyčių, tolerancijos, saugaus, doro elgesio temas, įvairius etinius aspektus, aplinkos tausojimą ir saugojimą. Tiesiog visa tai trečiokai aprašo savo kalba, per savo jausmus.“

Mintaras prisimena pirmąją mugę – iš pradžių buvo nedrąsu dideliame renginyje, pynėsi liežuvis bendraujant su komisija. Tačiau atrodė, kad kartu dalyvavusių pradinukų jaudulys nepaveikė – jie drąsiai klojo pirkėjams visas savo herojų istorijas. „My Toy“ Kalėdinėje mugėje pelnė geriausios 5-8 klasių jaunosios bendrovės titulą.

Herojai ir istorijos suguls į knygą

Vis dėlto, po tokio įvertinimo ir suplanuoto aktyvaus pavasario, dalyvavimą masiniuose renginiuose teko atidėti ilgam – Lietuva ir pasaulis užsidarė namuose dėl Covid-19 grėsmės.

Laimei, M. Vidros teigimu, klientai užklausas ir herojų piešinius sėkmingai atsiunčia per socialinius tinklus, gamyba pamažu vyksta, o nacionaliniam konkursui „eXpo 2020“, kuris taip pat vyks virtualiu būdu, komandos nariai ruošiasi diskutuodami susitikimuose, siųsdami atliktas užduotis mokytojai ir jas koreguodami pagal pastabas.

Komandos „My Toy“ vadovas prisipažįsta, jog bendrovės pelnas kol kas nėra didelis, tačiau komanda savo tikslu laiko ne uždarbį, o pagalbą vaikams kovojant su įvairiomis socialinėmis problemomis.

„Tiesa, kuriame vienetinius gaminius, tačiau čia kyla kita problema – parduodame žaislą, kartu iškeliauja ir jo istorija. Tiek ji, tiek žaislas yra vienetiniai – antro tokio nėra. Mums kilo idėja sukurti nedidelę knygelę, kurioje būtų surašytos visos istorijos ir šalia – žaislo-herojaus nuotrauka,“ – apie ateities planus pasakojo komandos vadovas.

Nacionalinės jaunųjų bendrovių „eXpo 2020“ komisijai prisistatė 40 geriausių Lietuvos jaunųjų bendrovių. Į kitą etapą papuolusios komandos gegužės pabaigoje turės tiesioginį virtualų pokalbį su konkurso komisijos nariais, o gegužės 29-ąją jų apdovanojimų ceremonija bus transliuojama tiesiogiai visiems norintiems kartu pasidžiaugti moksleivių idėjomis ir sėkme. Tarptautinis Europos „Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių konkursas turėjo vykti Portugalijoje, tačiau taip pat persikels į virtualią erdvę – pirmąją vietą Lietuvoje pelniusi komanda gaus teisę atstovauti savo mokyklai ir Lietuvai šiame konkurse. Per mokslo metus organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ programoje „AcceleratorX“ dalyvavo per 280 įvairių moksleivių bendrovių. Jei norite daugiau sužinoti apie šių moksleivių verslo idėjas, istorijas, jas galite rasti „Lietuvos Junior Achievement“ paskyroje socialiniame tinkle „Facebook“.

„AcceleratorX“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai, spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas, kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus. Daugiau informacijos apie programą rasti galite internetinėje „Lietuvos Junior Achievement“ svetainėje.

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas, strateginis poveikio investuotojas „Moody‘s“ bei strateginiai investuotojai: „UPS“; „Narbutas“.