„Be abejo – jis aukštesnio nei vidutinio lygio žaidėjas. Tai lemia tautybė“, – sakė futbolo klubo „Eston Villa“ vyriausiasis treneris Janekas Lussmaa. Jis kalbėjo apie savo mėgėjų klubo kairįjį kraštinį puolėją Ricardo Jorge Pereira de Sousa Coelho. Praėjusį rudenį vienose iš paskutinių sezono rungtynių jis pelnė savo klubui du įvarčius.

R. J. P. de Sousos komandos draugai žino, kad jis užsiima prekyba internetu. Jie taip pat žino, kad jam patinka greiti automobiliai. Jo garaže – du „Ferrari“ ir vienas „McLaren 720S Spider“ markės automobilis. Tokių automobilių kainos prasideda nuo 300 000 eurų. Bet veikiausiai nedaugelis žino, kad labai turtingas portugalas turi Taline verslą, kuriam koronaviruso krizė be galo naudinga.

Pastaruosius du mėnesius, kai visas pasaulis kovojo su koronaviruso pandemija, o panikos apimtos vaistinės, ligoninės ir vyriausybės ieškojo individualios apsaugos priemonių, beprotiškomis kainomis pardavinėjamos apsauginės kaukės „SafeMask“ internete tapo populiariausia apsaugos priemone.

Iš tiesų šios vienkartinės kaukės gali būti netgi pavojingos, nes pirkėjai laiko jas daugkartinio naudojimo. Šio verslo savininkai neatskleidžia prekybos masto, tačiau jie galėjo uždirbti milijonus eurų. Tai rodo bendrai atliktas „BuzzFeed News“ ir George Washingtono universiteto tyrimas.

„BuzzFeed“ pasidalino surinktais duomenimis su „Eesti Paevaleht“ (EPL). EPL dalyvavo tyrime vietos partnerio statusu. Kaip matyti iš surinktų duomenų, Taline gyvenantis verslininkas tapo multimiljonieriumi, bet jo verslui iš paskos driekiasi šimtų apgautų, įpykusių klientų iš viso pasaulio skundai ir vartotojų teisių apsaugos departamentų nepasitenkinimas.

Kaukių „SafeMask“ reklama pasirodė jau vasarį. Potencialiems pirkėjams susidarydavo įspūdis, kad kaukės – daugkartinio naudojimo, nors iš tiesų šios kaukės – vienkartinės. Per trumpą laikotarpį išsiuntė daugiau nei milijardą reklaminių elektroninių laiškų, siūlančių įsigyti šių kaukių. Ši elektroninė reklama žaibiškai plito, pvz., amerikietiškose konservatyvią pasaulėžiūrą propaguojančiuose elektroninio pašto grupėse, kartu su įvairiais pasiūlymais ar tiesiog kaip brukalas. Reklama atsidūrė ir populiarios svetainės „horoscope.com“ naujienlaiškyje, taip pat vienoje brazilų grupėje feisbuke, turinčioje daugiau nei milijoną narių.

Eesti Paevaleht informacija

Kai susirgusiųjų daugėjo, vis daugiau žmonių mirė nuo viruso sukeltų komplikacijų, o baimė stiprėjo, brukaliai ėmė siuntinėti elektroninius laiškus su domenu .icu. ICU – anglų k. paplitęs trumpinys, reiškiantis „intensyviosios terapijos skyrius“. Iš tiesų domeną su šiuo trumpiniu ėmė naudoti 2018 m. nusakyti išsireiškimui „I see you“ – „Aš tave matau“.

Sistema veikia gana paprastai. Elektroniniuose laiškuose ir brukale reklamuoja kaukes, naudojasi dėl epidemijos atsiradusia baime, įspėja, kad kaukių atsargos tuos baigsis. „Jei nenori prarasti puikios progos, dabar dar gali nusipirkti kaukę su 50 proc. nuolaida.“

Nieko bloga neįtardami, žmonės paspaudžia nuorodą, kuri nukreipia į kaukių pardavimo interneto svetainę. Kad viskas atrodytų autentiškiau, svetainė tariamai analizuoja, ar jūsų gyvenamame rajone dar yra kaukių. Paskui svetainėje parašo, kad sandėlyje jums rezervuoja tam tikrą skaičių kaukių. Kitame puslapyje ima veikti laikmatis, kuris rodo, kiek laiko jums palaikys prekę.

O apatiniame ekrano kampe mirga pranešimai, rodantys, kad kažkas jau nusipirko kaukę. „Anna A. iš Tartu ką tik nusipirko kaukių pakuotę“, – rašoma pranešime. „Diana M. iš Kuusalu nusipirko tris pakuotes kaukių“, – rašoma kitame pranešime. Taip potencialiems pirkėjams susidaro įspūdis, kad pasiūlymas galioja neilgai, o deficitinių prekių gali greitai nelikti.

Ilgiau stebint svetainę, paaiškėja, kad pranešimai apie neva kaukių nusipirkusius žmones kartojasi. Anna A. ir Diana M. – dvi iš maždaug penkių klientų, kurie visą laiką kartojasi. Nieko neatsitiks ir tada, kai laikmatis parodys nulį – pasiūlymas nenustos galioti.

Už dviejų kaukių pakuotę pardavėjas prašo 50 eurų – ši kaina jau su 50 proc. nuolaida. Niekur nesakoma, kad kaukės vienkartinės, o apsaugomasis poveikis trunka maždaug keturias valandas. Priešingai – pirkėjams siūloma galimybė už tam tikrą sumą įsigyti trejų metų papildomą garantiją kaukėms. Priklausomai nuo pakuotės, garantija kainuoja 5–15 eurų.

Eesti Paevaleht informacija

***

Ant sukčių meškerės užkibo ir garsus Brodvėjaus aktorius Rey Shellas. Jis žinojo, kad kaukės – deficitinė prekės. Iš pradžių jis įtarė elektroniniu paštu gautą laišką, vėliau nugalėjo viruso baimė.

„Nuotraukoje kaukė atrodė graži, patvari, man pasirodė, kad galėsiu ją naudoti daugiau, nei vieną kartą. Todėl nusipirkau“, – sakė R. Shellas.

Jis sumokėjo už dvi kaukes 39,99 dolerio, nors įprasta tokios kaukės kaina – 75 centai.

Praėjo kelios dienos, o kaukių vis neatsiuntė. Aktorius paskambino klientų aptarnavimo telefonu ir išgirdo, kad paklausa tokia didžiulė, kad kaukės bus pristatytos tik po mėnesio. „Atsakydamas grubiai pajuokavau: „Tikiuosi, kad tada dar būsiu gyvas“, – sakė R. Shellas.

Kanadoje, Naujajame Bransvike gyvenanti 72 m. pensininkė Lorraine McNeill-Krall vasarį nusipirko penkias „SafeMask“ kaukes už 95 dolerius. Ji, kaip ir R. Shellas, manė, kad kaukės daugkartinio naudojimo. L. McNeill-Krall brolis dvynys, eidamas į maisto prekių parduotuvę, naudoja tą pačią „SafeMask“ kaukę. „Tiek daug už jas sumokėjau. Jaučiuosi nelaiminga, juo labiau, kad esu pensininkė. Mes visi sunerimę, norėjome apsaugos“, – sakė moteris.

***

R. J. P. de Sousa atsiliepė į EPL skambutį. „Jei rasite kažką, kas siuntinėja brukalus, prašau man apie tai pranešti. Tokio elgesio neskatiname ir nenorime matyti“, – pareiškė jis.

R. J. P. de Sousa

R. J. P. de Sousa neatskleidė, kiek kaukių pardavė per koronaviruso krizę. Jis nesutinka ir su tuo, kad kaukių kaina labai didelė. „Aš daug pelno iš to neuždirbu“, – sakė jis ir pridūrė, kad šiuo metu klientams siunčia kaukes iš įmonės sandėlio Kinijoje.

Verslininkas nepasakė ir kaukės savikainos. Tiesa, L. McNeill-Krall siuntos muitinės dokumentuose parašyta, kad penkių „SafeMask“ kaukių pakuotės kaina – 4 eurai.

R. J. P. de Sousa tvirtino, kad klientai neturi pagrindo manyti, jog kaukės daugkartinės: „Nuotraukose matosi, kad kaukės vienkartinės. Niekas nesako, kad jos amžinos. Būtų nerealu šito tikėtis.“

Viena iš priežasčių, kodėl pirkėjai mane, jog kaukės daugkartinės, buvo pasiūlymas už tam tikrą papildomą sumą įsigyti trejų metų kaukės garantiją. R. J. P. de Sousa pareiškė nežinojęs apie papildomos garantijos pardavinėjimą. „Pažadu jums – mes grąžinsime žmonėms pinigus už garantiją“, – sakė jis.

Praėjus kelioms valandoms po pokalbio su R. J. P. de Sousa, iš „SafeMask“ kaukių pardavimo interneto svetainės dingo pasiūlymas įsigyti papildomą garantiją, pranešimai apie kaukes perkančius žmones, o kaukių kaina sumažėjo maždaug trimis ketvirtadaliais.

O balandžio 20 d. internetinėje parduotuvėje apskritai nebeliko kaukių. Vietoje jų R. J. P. de Sousa dabar pardavinėja laikyseną koreguojantį prietaisą „BackHero X“.

R. Shellas iki šiol nesulaukė nusipirktų kaukių.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (37)