„Verslo prisiimta rizika net ir ekstremalios situacijos metu negali būti perkeliama vien ant vartotojų pečių, taip pažeidžiant jų kaip silpnesniosios sutarties pusės interesus“, – sakė šalies vadovas.

Seimo ypatingos skubos tvarka priimti įstatymai nustato, kad kelionių organizatorius, nutraukęs organizuotos turistinės kelionės sutartį, grąžina visus turisto arba jo vardu sumokėtus pinigus ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo organizuotos turistinės kelionės sutarties nutraukimo dienos, o ne per 14 dienų, kaip iki šiol. Šios nuostatos galiojimas nebūtų apribotas ekstremaliąja situacija ir apimtų visus atvejus, kai sutartį nutrauktų kelionių organizatorius.

„Toks teisinis reguliavimas neužtikrina tinkamos vartotojų teisių apsaugos ir prieštarauja ne tik Konstitucijai, bet ir ES teisei“, – pabrėžė Prezidentas.

Šalies vadovas siūlo Seimui Civiliniame kodekse įrašyti nuostatą, kad visi turisto arba jo vardu sumokėti pinigai turi būti grąžinti ne vėliau kaip per 14 dienų nuo organizuotos turistinės kelionės sutarties nutraukimo dienos, išskyrus atvejį, kai per šį terminą Turizmo įstatymo nustatytais atvejais turistas ir kelionių organizatorius susitaria dėl sumokėtų pinigų už neįvykusią organizuotą turistinę kelionę kompensavimo šiame įstatyme nustatytomis priemonėmis ir sąlygomis.

Delfi primena, kad Seimas priėmė patobulintas pataisas dėl neįvykusių kelionių kuponų įteisinimo, kuriomis turistams vietoje pinigų už neįvykusias keliones grąžinimo galės būti siūlomas kuponas.

Seimas pritarė Ekonomikos komiteto siūlymui, kad už neįvykusią organizuotą turistinę kelionę gali būti kompensuojama turistui suteikiant kuponą, kurio vertė yra ne mažesnė kaip už organizuotą turistinę kelionę turisto sumokėtų pinigų suma. Taip pat pritarta siūlymui, kad kelionių organizatorius ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo organizuotos turistinės kelionės sutarties nutraukimo dienos grąžina turistui sumokėtus pinigus.

Kaip pristatydamas pataisas sakė laikinai ekonomikos ir inovacijų ministro pareigas einantis energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas, šiuo metu yra problema, kad tiek kelionių organizatoriams, tiek turistams kyla nesusipratimų, kelionių organizatoriams patiriant rimtų finansinių ir administravimo iššūkių.

„Didžioji dalis turistų reikalauja grąžinti pinigus už neįvykusias keliones, o šie kelionių organizatorių jau yra sumokėti faktiniams paslaugų teikėjams užsienyje, apgyvendinimo, transporto ir pramogų teikėjams. Todėl kelionių organizatoriams perkeliama pernelyg didelė rizika, susijusi tiek su pareiga grąžinti pinigus, tiek su pareiga grąžinti pinigus nustatytais terminais – per 14 dienų“, – sakė Ž. Vaičiūnas.

Lietuvos turizmo rūmų išplatintame pranešime buvo nurodoma, kad įmones netenkina siūlomas 14 dienų pinigų grąžinimo terminas.

„Kitose šalyse šis terminas, atsižvelgiant į susiklosčiusias aplinkybes yra jau pratęstas: pavyzdžiui Ispanijoje iki 2, Maltoje iki 6 mėnesių. Pusės metų atsiskaitymo su vartotoju terminas jau patvirtintas ir Lenkijoje. Tai daroma suvokiant, kad net ir pasibaigus karantinui ir pandemijos protrūkiui konkrečioje šalyje, jis nebūtinai bus pasibaigęs kitose, tad kelionių rinkos atsigavimas gali labai užsitęsti. Tad atsiskaityti su vartotojais turintiems organizatoriams aktualia problema išliks apyvartinių lėšų klausimas“, – rašoma pranešime.