Socialiniame tinkle „Facebook“ jaunas vyras (vardas ir pavardė žinoma – aut. past.) pasidalijo savo darbo patirtimi elektroninės maisto prekių parduotuvės „Barbora“ padalinyje. Tai, ką jis pamatė darbo metu, apibūdina kaip didžiausią absurdą.

„Man gan sunku sutalpinti viską į žodžius ir perduoti, kokia yra situacija. Matant visa tai, apima absurdo ir nevilties jausmas. Būdamas ten nemačiau varianto, kaip virusas galėtų neišplisti tarp darbuotojų vos tik ateis jį turintis darbuotojas ar pirkėjas“, – pasakoja jis.

Tuo metu „Barbora“ vadovas Andrius Mikalauskas tikina, kad įmonė deda visas pastangas, siekdama užtikrinti savo darbuotojų ir klientų saugumą. Jis taip pat pažymi, kad įprasti užsakymų srautai kone per naktį išaugo dešimtį kartų ir per visą karantino laikotarpį nemažėja. Anot jo, darbuotojai dirba daug, tačiau supranta tenkančią atsakomybę ir darbo svarbą.

„Maximos“ komunikacijos ir korporacinių reikalų departamento direktorė Ernesta Dapkienė priduria, kad nuo pat pradžių, suprasdami, kaip svarbu imtis visų prevencijos priemonių, tiek „Maxima“, tiek „Barbora“ ėmėsi prevencinių veiksmų.

Ji taip pat pažymi, kad prekių sandėliuose dirba ir „Maximos“, ir „Barboros“ įmonių darbuotojai.

Buvęs darbuotojas: sandėliai nepritaikyti tokiam užsakymų srautui

„Dirbau kelias dienas vienoje didesnių Vilniaus „Maxima“ parduotuvių ir tai, ką mačiau, yra kelias į COVID-19, tiek pirkėjui, tiek darbuotojui. Mažai tikėtina, jog situacija didžiojoje dalyje kitų prekybos tinklų – „Rimi“, „Iki“, „Lidl“, „Norfa“ – parduotuvių labai skiriasi.

Dirbau „Barbora“ padalinyje, jis yra toje pačioje fizinėje „Maxima“ parduotuvėje. Čia higiena ir viruso plitimo prevencija yra visiškai trečiaeilis dalykas. Dėl labai padidėjusio prekių užsakymų į namus kiekio ir priimamų naujų darbuotojų lavinos sistema pakrikusi. Darbuotojai nespėja tenkinti pirkėjų paklausos, yra pervargę nuo ilgų darbo valandų. Situacija visiškai absurdiška.

Tempai dideli, o sandėliai absoliučiai nepritaikyti tokiam užsakymų srautui, visi dirba tankiai susigrūdę. Parkuose draudžiama būriuotis po daugiau nei 5 žmones, kai parduotuvių sandėliuose pristatymų piko metu, prieš prekių išvežimą jums į namus. Vienoje patalpoje pluša 30–40 žmonių, visi kontaktuoja, pusė jų – be pirštinių, o dalis šalia užkandžiauja, kita dalis išbėga laukan ir neplautomis rankomis kišą sau cigaretę į burną“, – rašo jis.

Vyras taip pat atkreipia dėmesį, jog darbo vietoje nėra jokių apmokymų nei naujiems, nei seniems darbuotojams, nėra jokio akcento ir kontrolės rankų plovimui ir patikrinimo, taip pat jokių kalbų apie atstumo tarpusavy laikymąsi.

„Nėra jokios kalbos apie virusą, tik numesti keli dezinfekcinio skysčio buteliukai ir daugiau pirštinių – tai bemaž viskas, kas pasikeitė pandemijos ir karantino akivaizdoje, darbo organizavimo prasme.
Tiesiog sunku patikėti, koks tai absurdas. Parduotuvės dabar yra didžiausių susibūrimų vietos po ligoninių, beveik visa populiacija turi tiesioginį ar netiesioginį kontaktą su jomis. Tačiau jų kontrolė palikta jiems patiems“, – tikina „Barboroje“ dirbęs vyras.

Jis taip pat priduria, jog kontroliuoti pirkėjų srautus yra pirmas žingsnis, ir nori atkreipti dėmesį, jog virusas plis, tačiau veikiausiai ne per pirkėjus, o per darbuotojus.

„Pirkėjų srautai sumažėję, nemaža dalis jų jau naudoja vienkartines pirštines, ateina su kaukėmis ir laikosi atstumo vieni nuo kitų. Atrodo, jog žmonės elgiasi vis atsargiau, parduotuvėse įrengiamos stiklo sienelės, atliekama šiokia tokia dezinfekcija.

Visgi, atrodo, kad tai tik saugumo priedanga pasirodyti prieš pirkėjus ir žiniasklaidą, nes neįtikėtina, kokia priešinga situacija yra tarp darbuotojų: jie laksto, kalbasi, užkandžiauja, dirba be pirštinių, liečia tuos pačius daiktus vieni šalia kitų, viskas greitu tempu, ypač dirbančiųjų prie prekių išvežiojimo, o juk jie toje pačioje parduotuvėje praleidžia 12 kartų ilgiau nei pirkėjas, turi kontaktą su 90 kartų daugiau prekių ir kontaktą su 40 kartų daugiau žmonių (tarpusavyje ir su klientais)“, – pasakoja darbuotojas.

„Barboroje“ dirbęs darbuotojas akcentuoja, jog atsakingi asmenys ir institucijos privalo imtis veiksmų: „Taisyklės turi būti nuleistos „iš viršaus“, patys verslai to nepadarys, mažai tikėtina, jog jie ribos klientų ir užsakymų kiekį bei jų patogumus reikiamu lygmeniu.

Nors jie patys yra suinteresuoti saugumui, juk jei virusas pateks ir plis tarp darbuotojų, jie neteks darbo jėgos, o gal net teks uždaryti parduotuvę dezinfekcijai. Patys darbuotojai nėra kompetentingi įvesti ir užtikrinti saugą tokios darbo apkrovos metu. Dažnai, panašu, jog viruso plitimas jų net nejaudina, jie nesusidoroja su savo specifiniu darbu, ką jau kalbėti apie pandemijos stabdymą.“

Siūlo įvesti privalomą saugos kontrolę

Vyras pažymi, kad prevencija kol kas dar yra efektyviausias žingsnis virusui stabdyti, o matydamas šį beviltišką absurdą parduotuvių viduje, jis prisimena ir medikus: „Kurių galų jie savo skafandruose kaista, kurių galų kankinasi, ruošiasi ar jau tvarkosi su sergančiaisiais, kodėl nemiega, nesėdi namie su šeimomis, žiūrėdami filmus, o atiduoda visas jėgas ir rizikuoja savo sveikata.

Kai čia dėl to, kad verslas darytų daugiau bapkių, o karantine namie ant sofos sėdintis žmogus gautų sau tos vytintos jautienos iš Armėnijos ir vaikams dantis pūdančių saldainių tiesiai į namus. Žmonės platina tą virusą, atrodo, vos ne sąmoningai. Šioje absurdo akivaizdoje pagalvoju, ar medikams išvis verta aukotis dėl tokių kvailų padarų kaip žmonės...“

Vyras nori atkreipti įtakingų ir atsakingų žmonių dėmesį į šią situaciją, kad būtų įvesta privaloma saugos kontrolė privataus kapitalo parduotuvėse. Todėl jis išskyrė tris atskiras žinutes.

PIRMA žinutė skirta turintiems įtakos minėtuose sektoriuose arba savanorių organizacijų vadovams. Vyras pabrėžia, jog parduotuvėse reikia:

  • Užtikrinti privalomą parduotuvių darbuotojų reikalingos higienos apmokymą;
  • Parduotuvių viduje privalo būti žmonės, atsakingi tik už higieną, – tikrinti ir valdyti pačius darbuotojus ir darbo zonas;
  • Prie parduotuvių įėjimų turi būti žmonės, užtikrinantys, jog kiekvienas įeinantis dėvėtų pirštines ir veidą dengiančią kaukę ar apdarą. Ne dėl to, kad parduotuvės ore yra virusas, o dėl to, kad virusas gali būtį įeinančio burnoje, o tuomet jis jau parduotuvėje ant prekių;
  • Taip pat turi būti didelės iškabos arba rodoma video medžiaga su griežtomis rekomendacijomis:


– Eiti į parduotuvę retai ir apsipirkti ilgesniam laikotarpiui;
– Neiti į parduotuvę poromis ar grupėmis, kai tai galima atlikti vienam žmogui;
– Apsiperkant laikytis atstumo vieniems tarp kitų.

ANTRA žinutė – patarimai pirkėjui:

  • Eikite į parduotuvę ir pirkite daug;
  • Eikite dėvėdami vienkartines pirštines, kurias po pirkimo išmesite, ir su kauke ar šaliku dengiančiu veidą;
  • Kuo mažiau viską lieskite, o grįžę namo arba visas prekes plaukite (visas!) arba palikite kelias dienas neliečiant, kad galimai ant paviršiaus likęs virusas žūtų;


Užsakantiems prekes į namus:

„Supraskite, Jūsų prekės, nors ir pakuotos į maišelius, ėjo per daugiau rankų, nei apsiperkant savarankiškai. Visos jos yra nešvarios, o ant jų labai galimai gali būti virusas. Todėl jas turite nuplauti arba / ir atidėti nuošaliai. VISAS!“ – akcentuoja jis.

TREČIA žinutė skirta parduotuvių darbuotojams:

„Pavojus čia ne pirkėjuose, jis yra viduje ir jums patiems. Todėl burkitės ir protestuokit ir visaip spauskit vadovybes, kad būtų įvesta sisteminė tvarka saugumui darbo vietoje užtikrinti. Taip, kol kas galbūt viskas buvo ramu, nes virusas šalies viduje tik pradėjo sklisti, bet jis įsibėgėja ir bet kada ateis per kitus darbuotojus, per jus ar per pirkėjus į parduotuves. Jos ir prekių išvežiojimas yra vartai virusui patekti į likusią populiaciją, tad būtina juos prižiūrėti ir jūs esate pirmieji asmenys, galintys tai padaryti. Imkitės veiksmų!“

„Barbora“: imtasi daugybė prevencijos veiksmų

Komentarą apie šią situaciją pateikė ir „Barbora“ vadovas Andrius Mikalauskas.

„Suprantame gyventojų susirūpinimą šiuo visiems daug iššūkių sukėlusiu laikotarpiu. Norime patikinti, kad dedame visas pastangas, kad užtikrintume tiek savo darbuotojų, tiek klientų saugumą. Įprasti „Barboros“ užsakymų srautai kone per naktį išaugo dešimtį kartų ir per visą karantino laikotarpį nemažėja“, – pažymi jis.

A. Mikalauskas pateikia prevencijos veiksmus, kurių ėmėsi „Barbora“ nuo pat pradžių:

  • išdalintos pirštinės, kurias nuolat reikalaujama dėvėti;
  • surinkimo centruose ir automobiliuose yra dezinfekciniai skysčiai rankoms bei paviršiams dezinfekuoti, kurie yra naudojami;
  • išorinė įmonė reguliariai dezinfekuoja visas patalpas, taip pat visų įrengimų paviršius;
  • kurjeriams išdalintos kaukės ir nurodyta jas dėvėti, pristatant klientams prekes, po kiekvieno pristatymo – dezinfekuoti rankas;
  • antradienį surinkimo centrus turėjo pasiekti respiratoriai, kurie yra išdalinti visiems darbuotojams;
  • pakeisti procesai, siekiant sumažinti darbuotojų tarpusavio kontaktus: kurjeriai į prekių surinkimo centrą neįleidžiami, siekiant išvengti kontakto su surinkėjais, o darbuotojai įleidžiami tuomet, kai užsakymai jau paruošti pristatymui;
  • prieš darbą matuojama visų darbuotojų temperatūra;
  • paskirtas žmogus, kuris stebi ir prižiūri, kaip laikomasi saugumo reikalavimų, nuolat darbuotojams primena jų laikytis.


„Kasdien ieškome galimybių ir papildomų prevencijos priemonių, tad šiandien visiems darbuotojams atvežami ir apsauginiai akiniai“, – papildo įmonės vadovas.

Anot jo, darbuotojai dirba daug, tačiau supranta tenkančią atsakomybę ir darbo svarbą: „Pristatydami jiems užsakymus siekiame padėti kuo daugiau gyventojų laikytis pagrindinės karantino rekomendacijos – likti namuose. Todėl norime sudaryti galimybę šiuo metu kuo daugiau žmonių apsipirkti internetu. Ir stengiamės tai padaryti, imdamiesi visų šiomis sąlygomis įmanomų atsargumo priemonių.“

Tuo atveju, jei gyventojai ir klientai pastebėtų darbuotojus, nesilaikančius visų saugumo reikalavimų, A. Mikalauskas prašo apie juos pranešti el. paštu: pagalba@barbora.lt.

„Maxima“: visame pasaulyje ieškome, iš kur galime užsisakyti vienkartinių kaukių

„Maximos“ komunikacijos ir korporacinių reikalų departamento direktorė E. Dapkienė priduria, kad pastarosios savaitės visiems atnešė iššūkių. Tačiau nuo pat pradžių, suprasdami, kaip svarbu imtis visų prevencijos priemonių, tiek „Maxima“, tiek „Barbora“ ėmėsi anksčiau minėtų prevencinių veiksmų.

Anot jos, „Maximos“ parduotuvių darbuotojams šiandien taip pat buvo išdalintos vienkartinės kaukės, kurių, kaip pažymi, šiuo metu turi ribotą kiekį.

„Visame pasaulyje ieškome, iš kur galime užsisakyti didesnius jų kiekius.

Saugos priemonių paketui plečiantis, labai prašome visų savo klientų sąmoningumo – planuoti savo apsipirkimus, laikytis valstybės nurodymų ir saugoti ne tik save, bet ir kitus“, – atkreipia dėmesį E. Dapkienė.

„Barbora“

Delfi primena, kad Lietuvoje dėl viruso keičiasi įprasta apsipirkimo parduotuvėse tvarka. Nuo antradienio jose turi būti ribojami pirkėjų srautai, o šeimos nariai turi apsipirkinėti po vieną.

Sveikatos apsaugos ministras ir valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovas Aurelijus Veryga pirmadienį vakare pakeitė kai kurias prekybos vietoms dėl koronaviruso infekcijos COVID-19 taikomas priemones.

A. Veryga įpareigojo maisto ir veterinarijos parduotuves bei vaistines riboti pirkėjų ir kitų lankytojų srautus, atsižvelgiant į prekybos plotą, siekiant išvengti grūsčių. Taip pat nurodyta, kad prie įėjimo į prekybos vietą turi būti skelbiama informacija, atkreipianti dėmesį į lankytojų asmens higienos laikymąsi, t. y. rankų higieną, kosėjimo ir čiaudėjimo etiketą.

Parduotuvėms nurodyta sudaryti galimybę tinkamai rankų higienai ar dezinfekcijai. Ministro nurodymu prekybos vietose turi būti užtikrinama, kad apsipirkimui naudojami vežimėliai ir krepšiai būtų valomi po kiekvieno panaudojimo. Prekybos vietos taip pat turi užtikrinti, kad lankytojai eilėse prie kasų ir savitarnos kasų laikytųsi saugaus ne mažesnio kaip 1 metro atstumo.

Tuo metu lankytojai skatinami už prekes ir priemones atsiskaityti ne grynaisiais pinigais. A. Verygos nurodymu, pardavėjų darbas turi būti atliekamas kas antroje kasoje, jei tarp jų neišlaikomas mažiausiai 2 metrų atstumas.

„Užtikrinti galimybę prekybos vietos darbuotojams reguliariai (ne rečiau kaip kas 2 val.), o esant poreikiui ir dažniau kruopščiai plauti rankas su šiltu tekančiu vandeniu ir skystu muilu, ar dezinfekuoti jas specialiomis rankų dezinfekcinėmis priemonėmis“, – rašoma dokumente.

Prekybos vietose turi būti užtikrinamas tinkamas aplinkos valymas ir dezinfekcija.

Taip pat rekomenduojama imtis maksimalių priemonių, siekiant apsaugoti parduotuvės darbuotojus. Pavyzdžiui, įrengiant pertvaras tarp darbuotojo ir pirkėjo, aprūpinti darbuotojus apsaugos priemonėmis ir kt.

A. Veryga rekomenduoja visiems pirmenybę teikti apsipirkimui internetu, vengiant artimo kontakto.

Taip pat uždraudžiama apsipirkti didesnei nei 2 asmenų grupei, šeimos nariai turi apsipirkinėti po vieną.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (194)