Akcijoje dalyvavo 11 vilkikų. Kaip DELFI sakė Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos generalinis direktorius Mečislovas Atroškevičius, tarp juos vairavusiųjų buvo tiek darbuotojai, tiek keli įmonių vadovai, savininkai.

„Yra darbuotojai, yra pora savininkų, o kalbėti apie tai, kad jie priešinasi dėl to, kad jiems padidintų atlyginimą... Jie kaip tik priešinasi tam, kad valstybė padidintų mokesčius, nes protingi vairuotojai supranta, kad jie negaus didesnių atlyginimų“, – sakė jis.

M. Atroškevičius pridūrė, kad darbuotojams buvo apmokėta. „Jei jie šiandien dirba, tai už darbo dieną jiems, sakykim, tikrai moka“, – komentavo pašnekovas.

Tuo metu prie Vyriausybės protestavęs Lietuvos profesinių sąjungų aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas sakė, kad dalį protesto akcijoje dalyvavusių vilkikų vairavo imigrantai iš Ukrainos ir Baltarusijos.

„Vairuotojai specialiai su jais kalbėjo, – DELFI sakė jis. – Yra 4,5 tūkst. įmonių, kurios išdarinėja velniai žino ką. Tai yra taip ciniška – nusamdyti tuos pačius darbuotojus, parodant visiems kitiems, jog jus pačius nusisamdome prieš jūsų interesus.“

A. Cuzanauskas svarstė, ar akcijoje dalyvaujantys užsieniečiai suvokia, kur yra.

„Ar jie suvokia, kur jie važiuoja? Kita vertus, kodėl nevažiuoti parodomojo važiavimo ir per 20 min. gauti 100 eurų?“ – klausė jis.

Galimybės pasikalbėti su vilkikų vairuotojais nebuvo.

Padidino mokesčius

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos išplatintame pranešime teigiama, kad protestu siekiama atkreipti dėmesį į neatsakingais vadinamus valdžios sprendimus, nulemsiančius šalies transporto sektoriaus ateitį.

Automobilių vilkstinė judėjo Gedimino prospektu pro Seimą, ministerijas ir Vyriausybę, taip pat važiavo A. Goštauto gatve. Sunkiasvorės transporto priemonės paruoštos inscenizuojant Lietuvos transporto sektoriaus laidotuves.

Linavos“ teigimu, visi reikiami leidimai šiai protesto akcijai iš atsakingų institucijų yra gauti.

„Iš anksto atsiprašome vilniečių vairuotojų ir viešojo transporto keleivių, jeigu organizuojama akcija sukels laikinų nepatogumų dėl eismo.

Tačiau mums, smulkaus verslo atstovams, tai paskutinė proga atkreipti valdžios dėmesį atsikvošėti ir atšaukti sprendimus, kurie paprasčiausiai palaidos smulkiuosius vežėjus“, – pranešime cituojamas „Linavos“ generalinis sekretorius Mečislavas Atroškevičius.

Vežėjai teigia, kad tokios akcijos nusprendė imtis po to, kai Vyriausybė priėmė sprendimą vairuotojų algų koeficientą padidinti nuo 1,3 iki 1,65.

„Ekonomistų skaičiavimais, tokia mokestinė našta bus nepakeliama mažoms, iki 10 vilkikų valdančioms, transporto bendrovėms. Iš šalyje veikiančių 4,8 tūkst. įmonių, kurioms išduoti leidimai vežti krovinius tarptautiniais maršrutais, 85 proc. įmonių valdo mažesnį nei 10 transporto priemonių autoparką.

Toks sprendimas Lietuvoje buvo padarytas tuo pačiu metu, kai Europos Sąjunga atlieka procedūras, po kurių bus priimtas Mobilumo paketas. Šis teisės aktas dar labiau susilpnins Lietuvos ir kitų periferinių šalių transporto sektoriaus konkurencingumą Europoje, taip sudarydamas palankesnes sąlygas didžiųjų ES šalių vežėjams“, – rašoma „Linavos“ pranešime.

Primenama, kad siekiant iki galo išnaudoti konstruktyvaus dialogo galimybes su valstybės institucijomis, „Linavos“ vežėjai jau buvo atšaukę lapkričio 20 dieną planuotą protesto akciją prie Seimo rūmų. Vietoje šios protesto akcijos valdžios institucijoms buvo įteikta deklaracija, kurią pasirašė 279 Lietuvos vežėjų įmonės.

Antradienį Lietuvoje protestavo ir ūkininkai, su traktoriais išvažiavę į šalies kelius.

To dar nebuvo

Tuo pat metu prie Vyriausybės vyko piketas, kuriame Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija (LPSK) ir Vairuotojų profesinė sąjunga siekė parodyti darbdaviams, jog Vyriausybės priimtas nutarimas, kuriuo nuo kitų metų 28 proc. keliamas bazinis komandiruojamų darbuotojų atlyginimas, yra būtinas ir logiškas žingsnis.

„Asociacija „Linava“ ilgą laiką ne tik nenorėjo vairuotojų atlyginimo ir dienpinigių santykio problemos išspręsti derybų keliu, bet ir dėjo visas pastangas, kad vairuotojų atlyginimai nedidėtų. Gerai, kad Vyriausybė nepasidavė darbdavių šantažui ir įsiklausė į mūsų argumentus dėl vairuotojų atlyginimų kėlimo, – komentuoja LPSK pirmininkė Inga Ruginienė. – O dabartiniai desperatiški „Linavos“ veiksmai siekiant atšaukti Vyriausybės nutarimą – apskritai cinizmo viršūnė“.

„Dar neteko nei matyti, nei girdėti, kad darbdaviai Lietuvoje rengtų protesto akcijas, nes yra priversti gerinti darbuotojams sąlygas, – jai antrina Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Jovita Jančiauskienė. – Mums bando įteigti, kad orių ir žmoniškų darbo sąlygų sukūrimas yra verslo žlugdymas, nors šio sektoriaus darbdaviai ilgai naudojosi privilegijuota padėtimi darbuotojams algas mokėti praktiškai vien dienpinigiais.

Vairuotojai tuo tarpu ne tik vargsta dėl sunkiai pakeliamų darbo sąlygų, bet ir neturi pakankamų socialinių garantijų, todėl į reisus išvažiuoja ligoti, o grįždami namo jie nėra tikri, ar gaus uždirbtus pinigus“.

Vairuotojai ir juos palaikantieji į piketą atvyko užsirišę baltą juostą ar bintą, taip parodydami, kad tolimųjų reisų vairuotojai priversti dirbti net su skaudančiomis ar sulaužytomis rankomis, nes negauna normalios ligos išmokos.