Aplinkos ministerija registravo Vyriausybės nutarimo „Dėl nacionalinio oro taršos mažinimo plano patvirtinimo“ projektą.

Jame numatyta, kad lengvųjų automobilių apmokestinimas pagal jų taršos lygį bus įvestas 2020 m. Šį mokestį mokėtų transporto priemonių savininkai.

Nuo tų pačių metų ketinama ir padidinti akcizą dyzeliniam kurui. Kiek konkrečiai bus didinamas šis mokestis plane nedetalizuojama.

Plane taip pat numatyta, kad jau nuo kitų metų bus ribojamas Euro 4 ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių įregistravimas. Lengviesiems automobiliams šis standartas įsigaliojo nuo 2006 m. Taigi tikėtina, kad maždaug 12 metų ir senesnius automobilius, kurie neatitinka minėtų reikalavimų registruoti bus sunkiau.

Kita vertus, taršos mažinimo plane nuo 2021 m. numatoma įvesti finansines paskatos gyventojams, „įsigyjantiems naują elektra varomą ar hibridinį (elektra/benzinas) automobilį, taikant pridėtinės vertės mokesčio (PVM) dydžio vienkartinę negražinamą subsidiją.“

Šiuo metu standartinis PVM tarifas yra 21 proc. Taigi, tokio automobilio kaina gali gerokai sumažėti. Tiesa, šios priemonės įgyvendinimui siūloma skirti 20 mln. Eur. Jeigu tartume, kad naujas elektromobilis ar hibridinis automobilis kainuoja 20 tūkst. Eur, finansinė paskata galėtų būti skirta įsigyti 5,7 tūkst. naujų automobilių.

Dar viena siūloma finansinė paskata būtų skiriama fiziniams asmenims, įsigyjantiems ne senesnį kaip 6 metų ne dyzelinu varomą lengvąjį automobilį, turimą 10 metų ar senesnį automobilį pridavus kaip netinkamą eksploatuoti (vienkartinė negrąžinamoji subsidija). Ši priemonė taip pat būtų įgyvendinama nuo 2021 m.

Plane taip pat netiesiogiai užsimenama apie dyzelinių automobilių eismo ribojimą Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio miestuose. Už tokios priemonės įgyvendinimą miestų savivaldybėms būtų skiriama finansinė paskata.

Plano aiškinamajame rašte nurodyta, kad jį įgyvendinant turės būti užtikrinta, kad:

„Lietuvoje į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis neviršytų tarptautiniuose ir ES teisės aktuose Lietuvai nustatyto kiekio, negrėstų ES teisės pažeidimo procedūros;

pagerėtų aplinkos oro kokybė, t. y. oro teršalų koncentracija aplinkos ore nors neviršytų pagal ES reikalavimus nustatytų žmogaus sveikatai ir aplinkai nepavojingų aplinkos oro užterštumo lygių;

padidėtų nacionalinės oro teršalų apskaitos kokybė, jos išsamumas (turi būti pereinama prie kuo aukštesnio (išsamesnio) apskaitos lygio (ne žemesnio kaip TIER2) ir prie to turi labai prisidėti apskaitai aktualių mokslo tiriamųjų darbų vykdymas) ir patikimumas, kurie sudarys pagrindą sprendimams dėl tolesnio taršos valdymo (mažinimo) priimti“ ir kt.

Kada Vyriausybė svarstys ir priims nutarimo projektą, kol kas nėra neaišku.

Premjeras Saulius Skvernelis viešai yra kalbėjęs, kad taršių automobilių registracijos mokestis galėtų būti įvestas jau nuo kitų metų.

Tačiau Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas Ramūnas Karbauskis yra prasitaręs, kad nebus skubama mokestį įvesti.

Lietuvoje akcizas dyzelinui yra vienas iš mažiausių tarp visų ES šalių.

Dyzelinių automobilių eismas jau ribojamas arba visiškai draudžiamas ne vienama Europos mieste.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1162)